Het begon ooit als hobby, maar is inmiddels serious business voor Eric Wolbert. De Barneveldse ondernemer is één van Nederlands grootste handelaren in gebruikte Porsches. Per jaar vinden er zo'n honderd sportwagens hun weg naar voornamelijk ondernemers, artsen en advocaten. 

“Ik heb de auto gebouwd waarvan ik droomde, maar die nog niet te koop was.” Dat zei Ferdinand Porsche naar verluid toen zijn nieuwe sportwagenmerk in 1931 het levenslicht zag. Tachtig jaar later deelt menig ondernemer zijn droom. Maar waarom? Is het de imposante racehistorie? Zijn het de gracieuze lijnen? De combinatie van kleine en lichte modellen met een brok dynamiet onder de motorkap? Feit is dat bijna iedereen zijn hoofd omdraait als er een Porsche voorbijrijdt.
Voor liefhebbers van het iconische merk is er dan ook geen mooiere plek om te zijn dan... Achterveld! Op bedrijventerrein De Fliert, verstopt achter voetbalvelden en woningen, vind je Wolbert Sportcars. Opgericht in 2004 door Eric Wolbert en uitgegroeid tot de specialist in Nederland op het gebied van gebruikte Porsches.

In de showroom staan zo’n twintig exemplaren te wachten op een nieuwe eigenaar. Van een luxe zwarte Porsche 997 Carrera 4S met lederen bekleding, airco, park assist en cruisecontrol tot een klassieke, luchtgekoelde Porsche 911S uit 1967. Vergeet niet om ook even de trap op te gaan naar boven, waar je een collectie zeldzame sportwagens vindt.

Ondernemers
De klanten van Wolbert Sportcars komen uit heel Nederland. Dan is een locatie in Achterveld ineens ideaal. Wel centraal gelegen, maar niet op een zichtlocatie waar je druk bent met kijkers die toch nooit zullen kopen. Het zijn vooral ondernemers, advocaten en medici die op bezoek komen. Ze zoeken iets specialers dan een Audi, Mercedes of BMW. En iets laagdrempeligers en functionelers dan een Ferrari. “Niemand heeft een Porsche nodig. Je wílt 'm. Vaak is het een tweede, derde of zelfs vierde auto.”
De 911 is een echte ondernemers-Porsche, tipt Wolbert. In luxe varianten voor wie aan comfort hecht, maar ook goed verkrijgbaar in klassieke varianten voor nostalgici. En in tegenstelling tot veel andere sportwagens geschikt voor meer dan een rondje rond de kerk. Ook in de winter kan je met een 911 gewoon de weg op.

Waardevast
De klanten van Wolbert hebben doorgaans geen moeite met het prijskaartje dat aan de sportwagens hangt. Een tweedehands Porsche begint bij zo’n 25.000 euro, de prijs kan oplopen tot circa 75.000 euro. “Goedkope Porsches bestaan niet, wel slechte”, zegt Wolbert daarover. “Ik krijg heel wat Porsches aangeboden, maar de meeste wijs ik af. Ik koop en verkoop alleen die waar ik zelf achter sta. Schadevrije Porsches die nog in originele staat zijn, waarvan de onderhoudshistorie bekend is en die zijn onderhouden door een dealer of specialist. Zelf werken we voor onderhoud samen met Wisman Porsche Service, die op technisch gebied alles van Porsche weet.”
Daar komt bij, zegt Wolbert, dat een goede tweedehands Porsche zijn waarde behoudt. “Als je met een nieuwe Mercedes van 75.000 euro de showroom uitrijdt, ben je al 30 procent armer.” De Porsches die Wolbert verkocht zijn nog bijna allemaal evenveel of zelfs meer waard. Vooral klassieke Porsches zijn waardevast. Tot een paar jaar terug zag je veel vermogende particulieren zelfs investeren in sportauto’s. “Nu de vastgoedmarkt weer aantrekt en de waardestijging is afgevlakt, stoppen ze hun geld trouwens weer in pandjes. Zelf zou ik nooit adviseren om een Porsche als beleggingsobject te kopen. Schaf er één aan omdat je 'm mooi vindt. De rest is mooi meegenomen.”

Student met Porsche
Wolberts voorliefde voor het Duitse automerk gaat ver terug. Al van jongs af aan droomt de Barnevelder ervan een Porsche te bezitten. Dat lukt sneller dan verwacht. Op zijn 21e – Wolbert studeert dan nog aan de HEAO – koopt hij zijn eerste sportwagen. Het is een oude Porsche 924 voor 1500 Duitse Marken, maar dat maakt niet uit. Een Porsche is een Porsche. Ook voor de buitenwacht. Daarna volgen nog tientallen andere modellen. Als student spit Wolbert de advertenties in oude kranten door, op zoek naar Porsches, die hij vaak net over de grens in Duitsland oppikt. Hij knapt ze op, rijdt er een half jaar in en verkoopt ze dan door. En legt zo zonder het te weten de basis voor zijn huidige business. “Mijn grote meerwaarde voor klanten is mijn kennis van Porsche. Er is veel rommel te koop, mijn kracht is dat ik de juiste auto’s eruit weet te filteren.”

Na zijn studie gaat Eric Wolbert aan de slag bij Porsche-importeur Pon, pas in 2004 begint hij zijn eigen bedrijf. Doodeng vindt hij het. “Handelen zit in mijn bloed, maar ondernemen niet. Ik had een goede baan. Het was een grote stap om die op te zeggen en vanuit het niets zelf iets op te bouwen.” Inmiddels is Wolbert Sportcars een bekende naam in de Porsche-wereld. Een stabiel bedrijf ook, dat niet per se veel groter hoeft te worden, aldus Wolbert. “Ik heb ooit de kans gehad om een ander bedrijf over te nemen. Dat heb ik niet gedaan en daar ben ik nog steeds blij mee. Veel vrienden van mij zijn ondernemer en zeggen: toen ik net begon was het leuker dan nu ik 20 man in dienst heb.”

Liefhebber
Diep van binnen is Wolbert misschien wel net zo veel liefhebber als zakenman. Want welke handelaar stuurt er nu af en toe een kijker naar huis met de boodschap: meneer, deze Porsche past volgens mij niet bij u. Ik laat het weten als ik een beter model voor u heb. “Tja, ik ben geen gladde verkoper en niet geïnteresseerd in het snelle geld. Dat een klant over tien of vijftien jaar weer terugkomt vind ik belangrijker.”
Het enige nadeel van zijn vak en passie voor Porsches? Soms doet het pijn om een mooi model van de hand te doen. Zoals de oranje Carrera RS uit 1973. Puur Porsche. Geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen of andere poespas. Less is more bij klassieke sportwagens als het aan Wolbert ligt. Dan moet hij zichzelf voorhouden dat hij toch echt een bedrijf runt. “Business gaat uiteindelijk boven liefhebberij. Maar verder is het een enorm voorrecht om dit te mogen doen. Ik verdien geld met mijn hobby. Ik kan niets anders, ik zou niets anders willen. Als ik morgen de boel zou verkopen, zou ik overmorgen opnieuw beginnen.”

www.wolbert.nl