Hoe leuk hij ramen wassen ook vindt, dagelijks op de ladder staan doet hij niet meer. In plaats daarvan doet ondernemer Rik van der Woerd er alles aan om grip te krijgen op de onstuimige groei van zijn bedrijf Rix Dienstverlening. Bijvoorbeeld met de ontwikkeling van een efficiënte app, die hij tussen de bedrijven door weet te slijten aan collega-dienstverleners.

Met de auto van zijn moeder en de ladder van zijn vader begon bijna acht jaar geleden het ondernemersavontuur van de inmiddels 25-jarige Barnevelder; als student Bedrijfskunde besloot hij dat een dag in de week werken prima haalbaar was. Er waren meedere opties, blikt hij lachend terug. Bijvoorbeeld hovenier worden. Of glazenwasser. Omdat de laatste optie het meeste kans van slagen zou hebben, werd het Rix Dienstverlening.

Hoe ging het verder met je studie Bedrijfskunde?
Haha, ja dat is een goede vraag. Die studie heb ik niet afgemaakt. Eén dag in de week werken werd al snel meer. Je moet je voorstellen dat je zo’n 400 klanten nodig hebt om een bedrijf als dit full-time uit te oefenen. In één jaar had ik er al 200. Dus ik had al snel door welke kant het op ging. Mijn omgeving zette er de nodige vraagtekens bij, zeker toen ik besloot te stoppen met mijn studie. Ik had onvoldoende studiepunten gehaald het eerste jaar. Sommige vakken vond ik ook echt niet leuk. Maar onderwerpen als bedrijfsprocessen en communicatie vond ik juist superinteressant. Daar kan ik me nu helemaal in uitleven.

Bijvoorbeeld met de app die je hebt laten ontwikkelen?
Klopt. Door de jaren heen is het bedrijf gegroeid en dat betekent meer klanten, meer afspraken, meer werknemers, meer betalingen die gedaan moeten worden. Ik had behoefte aan grip op de planning en kwam erachter dat er geen systeem was op dat gebied. Althans, niet voor de glazenwassersersbranche. Een vriend van me heeft een app ontwikkeld en twee jaar geleden zijn we ermee gaan werken. Aan hetzelfde type bedrijven als Rix bieden we sinds twee jaar een abonnement om gebruik te maken van deze app.

Dat is wel een compleet andere business.
Ik ben wel iemand die overal kansen ziet, en de handel heeft er bij mij altijd wel ingezeten. Als scholier bestelde ik al met behulp van Google Translate voetbalshirts op websites als aliexpress en verkocht ze door op school. Van wie ik het heb weet ik niet, want ik kom niet uit een typische ondernemersfamilie. Het zit in de aard van het beestje blijkbaar.

Wat is momenteel de grootste uitdaging in jouw branche?
Je zou misschien denken dat het moeilijk is om aan mensen te komen, maar ik heb vijf fulltimers en twee parttimers in dienst, en dat is momenteel voldoende. Wat ik wel uitdagend vind, is om deze mensen de vrijheid en de ruimte te geven zodat ze het optimaal naar hun zin hebben en hun talenten gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een collega die heel actief is in de wielersport. In de planning wordt rekening gehouden met zijn trainingstijden. Een ander heeft talent voor marketing en social media. Dan is een dag op kantoor werken voor hem interessanter en leuker dan vijf dagen op de ladder. In de komende jaren heeft het optimaliseren van het team dan ook mijn focus.

Zijn er in de toekomst voldoende mensen te vinden voor het glazenwassersvak?
Ik denk dat de manier waarop je het werk presenteert daarin belangrijk is. Ik heb vorig jaar in het kader van Samen Broeden een les over ondernemerschap gegeven op De Meerwaarde. Na afloop vroeg een jongen spontaan of hij bij ons kon komen werken. Als je zelf enthousiast bent over je werk, kan je anderen ook makkelijker enthousiasmeren. Op Instagram volg ik een paar Amerikaanse glazenwassers die hun werk op een stoere en mooie manier in beeld brengen. Dat is inspirerend en motiverend om zelf ook sociale media in te zetten om te laten zien dat ramen wassen ontzettend leuk werk is. Je bent veel buiten, hebt direct resultaat van je werk en je komt bij veel verschillende mensen over de vloer.

Glazenwassers hebben over het algemeen niet zo’n goede naam.
Klopt. Maar dat maakt het voor ons makkelijk om het tegendeel te bewijzen en vooroordelen weg te nemen door ons werk goed te doen en afspraken na te komen. We horen het zó vaak terug: wat een vriendelijke jongens die glazenwassers. Omdat we zo lokaal werken, voelt dat trouwens wel als een grote verantwoordelijkheid. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Daar ben ik me terdege van bewust. Aan de andere kant merk ik ook dat klanten ons trouw zijn. Ook als er wel eens wat misgaat.

Ben je niet altijd met je bedrijf bezig?
Weet je wat het voordeel is van deze business? Ramen wassen heeft nooit gillende haast. Het heeft weinig consequenties als een raam een week eerder of een week later wordt gewassen. Ik was er al snel achter dat je als glazenwasser daardoor relaxt kan ondernemen.  Maar natuurlijk moet je keuzes maken. Tussen zes uur ‘s avonds en acht uur ‘s ochtends zijn we bijvoorbeeld telefonisch niet bereikbaar. En op zaterdag en zondag ben ik altijd vrij. 

Wat zijn je toekomstplannen?
In elk geval niet maar blind werk binnentrekken, maar zorgen dat de mensen die hier werken tot hun recht komen. Er zal in de toekomst voldoende werk zijn, iedereen heeft tenslotte ramen. Groeien wil ik met name lokaal, want er is nog genoeg terrein te winnen in de gemeente Barneveld.