Stel, je hebt een groots opgezette, mooi ingerichte winkel ergens achteraf in een steegje. Er is niets mis met de winkel, maar doordat hij zo afgelegen ligt, is de winkel slecht vindbaar en loop je dus veel klanten mis. Dit geldt ook voor jouw website. Maar hoe zorg je er nu voor dat uitgerekend jouw website opvalt in een zee van content?

Tip 1: Schrijf teksten voor website-bezoekers, niet voor GoogleDe teksten die je op je website hebt staan, moeten inspelen op de behoefte van je bezoekers. Als je dit op de juiste manier aanpakt, kan dat op de lange termijn de vindbaarheid van je website een enorme boost geven, ongeacht de branche waarin jij je bevindt. Blogs schrijven is dan ook een uitstekende methode. Zorg ervoor dat je regelmatig een blog uploadt en dat je informatieve en pakkende content schrijft. Gebruik ook leuke afbeeldingen die iets toevoegen aan het blog en leg complexe onderwerpen zo simpel mogelijk uit. Zo zorg je ervoor dat zo veel mogelijk bezoekers je websitecontent lezen.

Tip 2: Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk isDit klinkt vrij logisch, maar het is in de praktijk nog weleens lastig voor elkaar te krijgen. De volgende punten geven je handvatten om je website gebruiksvriendelijk te houden: Zorg ervoor dat je je pagina’s netjes opmaakt. Niemand leest graag een grote lap tekst. Gebruik ook tussenkoppen in je webteksten en let er goed op dat je de teksten opdeelt in alinea’s. Zo wordt jouw tekst makkelijker te scannen en te lezen. Iedereen houdt van leuke video’s en afbeeldingen, voeg deze dus royaal toe, uiteraard mits ze wat toevoegen aan de content. Zorg ervoor dat je website gemakkelijk en snel te laden is. Een trage website zal ervoor zorgen dat een gedeelte van jouw bezoekers afhaakt. Vaak al na drie seconden laadtijd! Bovendien straft Google je hier ook op af door je website een lagere positie te geven.

Tip 3: Gebruik de juiste zoekwoordenHet selecteren van de juiste zoekwoorden is de basis van je SEO-strategie. Is het zoekwoord te competitief – zijn er veel andere websites op dit zoekwoord te vinden – dan kan je er waarschijnlijk moeilijk een goede positie op halen. Als het zoekwoord echter te weinig zoekvolume heeft, dan kan het ook zo zijn dat je website geen bezoekers zal trekken. Er zijn tools die je helpen onderzoeken hoeveel zoekvolume er is op een bepaalde term. Hier helpen we je graag bij!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads: hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.

www.webleads.nl