Wie succesvol wil ondernemen doet er goed aan naar andere ondernemers te luisteren. In de rubriek '5 vragen aan' traceren we de valkuilen en tips van ondernemers die er al de nodige kilometers op hebben zitten. Deze keer stelt Business in Barneveld 5 vragen aan advocaat Aart Hofman, mede-eigenaar van Wolleswinkel Advocaat en dit jaar 25 jaar werkzaam als advocaat.

Hoe ziet jouw ideale werkdag eruit?
Voor mij is het belangrijk om contact met mensen te hebben. Soms is dat een uitdaging. Als compagnon van een advocatenkantoor op twee locaties (Barneveld en Nunspeet) waar in totaal negen mensen werken, zijn er veel organisatorische zaken te regelen. Voor je het weet ben je drukker met beleid dan met mensen. Terwijl ik mijn energie juist haal uit de omgang met collega's en natuurlijk cliënten. Gelukkig hebben Jaap Wolleswinkel en ik de taken goed verdeeld en heb ik voldoende tijd om mijn vak als advocaat uit te oefenen en te sparren met mijn collega's.

Veel van jouw cliënten zijn ondernemers. Hoe is dat zo gekomen?
Ik ben sinds 1997 advocaat en ben me in de loop der jaren steeds meer gaan toespitsen op het bijstaan van MKB-ondernemers, met name op het gebied van ondernemersrecht en het arbeidsrecht. Ik volg cursussen, bestudeer actuele rechtspraak en als collega's delen we kennis met elkaar. Bevindt een zaak zich buiten onze deskundigheid, dan hebben wij een direct netwerk van specialisten tot onze beschikking. Ik beschouw het als betekenisvol om mee te denken over de toekomst van een onderneming en ondernemers bij te staan bij juridische vraagstukken. Of het nu gaat om advisering bij een overname, beoordeling van contracten of een procedure bij de rechtbank. Het is met name de wederkerigheid in de contacten met ondernemers die ik leuk vind. Je bent beiden aan het ondernemen en het is inspirerend om te zien hoe een ander zaken aanpakt.

Wat vind je minder leuk aan je werk?
De druk die ik soms voel. Het is best een verantwoordelijkheid om cliënten bij te staan in een voor hen belangrijke periode. Je bent soms met dingen bezig die wat hen betreft vorige week al klaar hadden moeten zijn. Die druk vraagt zo nu en dan om concessies te doen aan mijn agenda. Maar het heeft me ook geleerd om diplomatiek vaardig en stressbestendig te zijn, en mijn eigen grenzen te stellen zonder dat het ten koste gaat van mijn cliënt. 

Wat is er kenmerkend aan jullie manier van werken?
Ik denk onze laagdrempeligheid als gevolg van onze no-nonsensecultuur. Onze werkwijze is pragmatisch en helder. Ons team bestaat uit bevlogen en betrokken deskundigen.We zijn makkelijk benaderbaar, praten in gewone-mensen-taal. Noem het de Veluwse manier van doen. Natuurlijk worden overwinningen gevierd en zijn we blij met successen die we boeken voor onze cliënten. Maar bij ons op kantoor zal er niet snel een fles champagne worden opengetrokken als er een zaak wordt gewonnen. Down to earth. Dat past bij ons.

Je hebt inmiddels 25 jaar ervaring in de advocatuur. Wat heb je in die periode zien veranderen?
Het grootste verschil is de manier waarop cliënten ons benaderen. Vroeger stapten mensen makkelijker naar binnen, had je direct contact. Tegenwoordig gaat er veel communicatie via e-mail en telefoon, terwijl écht contact in ons werk wel belangrijk blijft. Dat heeft voortdurend onze aandacht. Mijn plezier in dit werk is altijd groot gebleven en het is mooi dat ik kan doen waar ik als jongen al van droomde: advocaat zijn.