Wie succesvol wil ondernemen doet er goed aan naar andere ondernemers te luisteren. In de rubriek 'Vraag het een ondernemer' traceren we de valkuilen en tips van ondernemers die er al de nodige kilometers op hebben zitten. Deze keer Adriaan Guldie, eigenaar van Guldie Colorstore (Barneveld, Hoevelaken en Ede) en diverse webshops.

Hoe staat het ervoor met Guldie Colorstore?
“We profiteren gestaag mee van de aantrekkende woningmarkt. Dat gaat niet over één nacht ijs, maar langzamerhand wordt het merkbaar in onze winkels. In de jaren dat het drama was op de woningmarkt, hebben we veel aandacht kunnen geven aan onze webshop. Die draait lekker. De groei is er weliswaar een beetje uit, maar de online verkoop vormt een substantieel onderdeel van de totale omzet.”

Hoeveel uur maak je in de week en welke keuzes maak je daarin?
“Ik werk zes dagen in de week tijdens de openingstijden van de winkels. Toen ik twintig jaar geleden begon heb ik echt wel eens avonden gewerkt, maar daar ben ik vrij snel mee opgehouden. Met de uren overdag zit je al gauw op 60 à 70 uur per week en dat lijkt me genoeg. Vijftien jaar lang heb ik bovendien raadswerk gedaan en dat is voornamelijk in de avonduren. Nu is het rustiger, en dat is ook wel heel lekker.”

Wat zie je misgaan bij bedrijven in jouw directe omgeving?
“De meest gemaakte fout is dat ondernemers onvoldoende focussen. Op een product bijvoorbeeld, of op een doelgroep. Kijk naar Coca-Cola. Die hebben één product in de glansrol, en daar zijn ze heel succesvol mee. Focus is belangrijk. Ook voor Guldie Colorstore. Wij verkopen alleen behang en verf. Dat is onze core business. Jaren geleden hebben we geprobeerd hier gordijnen en vloerbedekking aan toe te voegen. Dat werkte niet, omdat het afdeed aan onze focus op verf en behang. In Ede hebben we deze afdeling aan een medewerker verkocht, die hier nu heel succesvol mee is.”

In hoeverre ben je zelf onmisbaar in je onderneming?
“Op de winkelvloer ben ik compleet misbaar. Er zijn drie winkels, en aangezien ik nooit op drie plekken tegelijk kan zijn moeten deze Colorstores zelfstandig draaien. Dat lukt prima zonder mij. Laatst moest ik even inspringen in Hoevelaken, en dan krijg ik meteen van een klant de vraag of ik nieuw ben. Dat is wel grappig. Maar op marketinggebied is dat een ander verhaal. Dat is echt mijn pakkie-an. We zijn geen onderdeel van een franchiseformule, dus we moeten alles zelf doen. Van het maken van prijskaartjes tot de webshop. Uitbesteden is te kostbaar, dus dat pak ik zelf op. Dus ik ben veel bezig met internetmarketing. Er valt heel veel te leren en bij te houden op dat gebied. Hoe zorg je ervoor dat je webshop vindbaar is buiten Google en Shopping om? Tussen de bedrijven door probeer ik me daarin te verdiepen.”

Als je niet zou ondernemen, welke baan zou je dan het liefst hebben?
“Dan zou ik denk iets in de politiek doen. Heerlijk om je overal mee te bemoeien! Helaas is het onmogelijk om een plek in de Tweede Kamer te combineren met ondernemen. Die twee zaken gaan niet samen in Nederland. Vandaar dat er in de Nederlandse politiek amper een ondernemer te bekennen is.”

Wat is voor jou absoluut noodzakelijk om plezier te hebben en houden in je werk?
Voor mij is de vrijheid die ik als ondernemer heb heel belangrijk. Als ik volstrekt onmisbaar zou zijn, zou ik er geen lol aan beleven. Juist omdat alles draait en ik nieuwe dingen kan bedenken en de vrijheid heb om mijn eigen tijd in te delen, heb ik er plezier in. Het keurslijf van een werkgever zou niet meer bij mij passen.