Ben jij als ondernemer van plan om te investeren in een bestelauto? Houd er dan rekening mee dat je nog maar tot het eind van dit jaar gebruik kunt maken van de ondernemersvrijstelling voor de BPM. Een gemiddelde bestelauto wordt na de jaarwisseling al snel € 12.000 duurder.

De BPM is een eenmalige aanschafbelasting op nieuwe voertuigen. De hoogte verschilt per voertuig en is gebaseerd op de hoogte van de CO2-uitstoot van het voertuig.

Voorwaarden vrijstelling
Bestelauto's zijn nu nog vrijgesteld van BPM, mits je voldoet aan een aantal voorwaarden. Zo moet je (BTW-)ondernemer zijn en de bestelauto jaarlijks voor meer dan 10% zakelijk gebruiken. Verder zijn er inrichtingseisen. Zo moet de bestelauto hoofdzakelijk ingericht zijn voor goederenvervoer, mogen er geen zitplaatsen in de laadruimte zijn en mag de massa maximaal 3.500 kilo bedragen. Verder zijn er eisen voor de afmeting van de laadruimte en cabine, die verschillen per type bestelauto.

Afschaffing vrijstelling
Door de afschaffing van de vrijstelling wordt een bestelauto met een uitstoot van 180 gram CO2 per kilometer vanaf 1 januari 2025 circa € 12.000 duurder. Bij de aanschaf van een zwaardere bestelauto kan de BPM oplopen tot ruim € 22.000. De overheid wil zo de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto’s stimuleren. De BPM-vrijstelling op elektrische bestelauto's blijft om die reden bestaan.

Investeringsaftrek
De investering in een nieuwe bestelauto komt in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Je mag tot 28% van het investeringsbedrag aftrekken van de winst. De KIA bedraagt € 19.535 als het totaal van de investeringen in 2024 meer dan € 69.766 en minder dan € 129.194 bedraagt. Als het totaal van de investeringen € 387.580 bedraagt is er geen recht meer op KIA. Bij de investering in een elektrische nieuwe bestelauto kan je naast de KIA onder voorwaarden ook in aanmerking komen voor milieu-investeringsaftrek (MIA). De MIA bedraagt  27% van het investeringsbedrag minus € 20.000 en eventueel genoten subsidie(s).

Wil je nog profiteren van de BPM-ondernemersvrijstelling? We denken graag met je mee over het naar voren halen van wagenparkinvesteringen en het optimaliseren van de KIA/MIA over 2024.

Marco van Voorst | Visser & Visser
E: mvanvoorst@visser-visser.nl
www.visser-visser.nl