BARNEVELD - Een marketingassistent die geen pauze hoeft, een graafmachine die lekker zijn eigen gang gaat op de bouw. Een virtuele boekhouder die jou al het papierwerk uit handen neemt… AI is dé gamechanger van 2025. Maar waar en hoe begin ik ermee, is een vraag die bij menig ondernemer door het hoofd spookt. Business in Barneveld deed een belrondje.

Leenard Fieret, eigenaar Motion Supply, producent van animaties, commercials en reportages:
"Als bedrijf wil je geen Kodak-moment doormaken. Dit bedrijf miste de digitale revolutie compleet omdat ze zich bleven verzetten. Nu bestaat Kodak amper meer. Bij Motion Supply is AI dan ook een ontwikkeling die we vooral willen omarmen. Maar hoe precies … dat is afhankelijk van hoe het zich verder ontwikkelt. Als videomakers zijn we gespecialiseerd in het maken van mooie authentieke verhalen waarbij emotie altijd een belangrijke rol speelt. Die emotie en die authenticiteit is nu nog ver te zoeken bij door AI gegenereerde beelden. Een mooi voorbeeld is de bekende kerstcommercial van Coca-Cola die met kerst 2024 voor het eerst helemaal met AI was gegenereerd. Ze hebben het geweten, want de kritiek was niet van de lucht. Maar waar deze commercial bekendstaat als een tranentrekker, heeft AI dat niet voor elkaar gekregen. Die emotie is wel essentieel in een goede video. Wat dat betreft vind ik dat Vodafone Duitsland het alweer veel beter heeft gedaan met hun meest recente AI-commercial. De acteurs en dieren die erin figureren zijn bijna niet van echt te onderscheiden. Hieraan kan je  zien waar het naartoe gaat. En dan te bedenken dat dit nog maar het begin is.''

"Los van het genereren van beelden zien we nu al wel dat AI ons als bedrijf enorm kan helpen op veel gebieden. Als onze cameraman terugkomt van een shoot  heeft hij een grote hoeveelheid materiaal. Hier lijn in brengen en alvast een opzetje maken ten behoeve van het eindproduct is iets waar we nu al gebruik van maken. Dat geldt ook voor ondertiteling. Die technologie is al vergevorderd. Dus we zitten er bovenop en we zijn volop aan het experimenteren, maar waar het precies heen gaat, dat is echt nog koffiedik kijken.”

Marcel Wijnen, directeur Rabobank Midden Nederland

"We zitten graag met onze klant aan tafel. Dat aspect van ons werk gaat nooit worden overgenomen door welke AI-tool dan ook. AI helpt ons om die aandacht voor de klant te optimaliseren. Neem bijvoorbeeld al het voorbereidend werk voor een gesprek over bepaalde toekomstplannen van een klant. Om hem nog beter van dienst te zijn, kun je heel snel informatie opzoeken en categoriseren. Zo heeft die medewerker meteen een goed beeld van de branche waarin de klant werkzaam is en welke zaken relevant zijn voor het gesprek. Ook de afwikkeling en de samenvatting van een gesprek kost straks geen uren tijd meer."

"Het leuke is dat we natuurlijk nog maar aan het begin staan. Onze wereld gaat enorm veranderen door AI. Ik denk dat we dat nu nog niet kunnen overzien. Op het moment dat internet zijn intrede deed, was ook iedereen verbaasd over wat er allemaal kon. Toen hadden we nog niet eens Google, een toepassing die onze wereld nog verder op de kop zette. Ik denk dat dit met AI ook gaat gebeuren. AI bestaat al veel langer … we staan nu op het punt dat het toegankelijk wordt gemaakt voor het grote publiek, waardoor grote en kleine bedrijven ervan gaan profiteren."

"Natuurlijk is het ook belangrijk dat we op onze hoede zijn als het om de gevaren van AI gaat. Er zit ook een andere kant aan. Als je AI gaat gebruiken voor zaken die een belangrijke invloed hebben op iemands leven … dan moet je er wel voor zorgen dat de input en de output die je geeft tot de juiste afwegingen leidt. Een keuken is wat anders dan een advies over een pensioen of een hypotheek. Waar je denk ik voor moet oppassen, is dat een systeem beslissingen gaat maken waarbij je zelf niet meer kunt achterhalen hoe het besluit tot stand is gekomen."

“Ik spreek veel ondernemers en wat ik altijd een mooie nuchtere ondernemersopmerking vind, is: ‘Als ik het niet begrijp, dan doe ik het niet’. Misschien gaat die vlieger ook wel bij AI op. Dat je zelf moet blijven snappen wat er precies gebeurt. Dat je het proces zelf moet kunnen uitleggen aan klanten."

Peter van de Kolk, directeur Van de Kolk Bouw:
“AI kan al heel veel, maar als je goed kijkt, zie je ook dat het allemaal nog best wel in de beginfase staat. Veel toepassingen geven nog veel generieke output. ChatGPT bijvoorbeeld is een leuke tool om snel veel informatie bij elkaar te laten zoeken en het als kennisbank te gebruiken. Daarbij is het wel belangrijk om kritisch te blijven, want de uitkomsten zijn niet altijd even betrouwbaar.”

“Vorig jaar zijn we gestart met Copilot, de AI-assistent binnen het Officepakket. Binnen het bedrijf heb ik een paar mensen gevraagd die geïnteresseerd zijn in AI en die hebben we in een soort van werkgroepje bij elkaar gezet. Het is leuk om te zien dat iedereen er op zijn eigen manier mee aan de slag gaat. Neem bijvoorbeeld onze afdeling werkvoorbereiding, die veel te maken heeft met regelgeving zoals het Bouwbesluit. Als je daar iets in wil opzoeken is dat best complex, door de manier waarop alles beschreven is en het feit dat bijna elk artikel verwijst naar ander artikel. Nu stellen we de vraag in Copilot en dan krijgen we een duidelijke uitleg over hoe zaken in elkaar steken als het om een bepaalde situatie gaat. Dat scheelt heel veel tijd.”

“We doorzien echt niet alle toepassingen die AI heeft, maar door ermee te gaan werken ontstaan er vanzelf meer toepassingen. En dat is ook het leuke als je mensen uit je bedrijf bij elkaar zet. Dan krijg je uit verschillende invalshoeken ideeën aangereikt over hoe je het goed kunt gebruiken. Het belangrijkste vind ik dat we ermee aan de slag moeten, want het gaat ongetwijfeld een grote verandering teweegbrengen.”

“AI gaat ons helpen om nog veel slimmer te worden. Persoonlijk ben ik geïnteresseerd in innovatie en het optimaliseren van processen. Hiervoor is het belangrijk dat we onze kostprijzen goed kennen en proberen te verlagen. In de seriematige woningbouw zit al veel standaardisatie, maar veel projecten moeten nog wel elke keer worden uitgerekend. Als we wat verder in de tijd zijn, gaan we naar een 3D-model van een gebouw of een woningconcept waar je straks een virtuele Van de Kolk-agent op zet om op basis van onze historische data een raming of begroting te maken. Om dit mogelijk te maken zijn we nu al bezig met de juiste structuur en vastlegging van onze data.”

Remco van der Veer, eigenaar Bakker van der Veer:
“Ik verwacht niet dat winkeliers vooroplopen met het gebruik van AI, maar natuurlijk zijn we er mee bezig. Wat een leuke toepassing zou kunnen zijn, is een onbemande winkel met een virtuele verkoper. Er zijn in Nederland heel wat dorpen waar winkels geen bestaansrecht hebben. Als we verder automatiseren, zou dat best een mooie kans kunnen zijn. Er zijn mooie voorbeelden in met name Duitsland, dus het zou de moeite waard zijn om dat te onderzoeken.”

“Maar ook in de dagelijkse gang van zaken in de winkel biedt AI mogelijkheden. We hebben zo'n beetje 40 mensen in dienst die allemaal weleens een vraag hebben over personeelszaken. Je kunt er goed druk mee zijn om die vragen te beantwoorden. Ook hier kun je heel prima een chatbot op zetten die daarmee de functie van een hr-medewerker vervult. Een assistent die vragen beantwoordt over dingen die allemaal al beschikbaar zijn in ons systeem.”

Wilhelm Beens, marketingbureau Merketeers:
''Bij Merketeers draait het er vooral om dat we het verhaal van onze klanten zo authentiek mogelijk beschrijven en vervolgens naar buiten brengen. Dat is wat ons iedere dag drijft. Hoe zorg je ervoor dat de klant echt onderscheidend communiceert en naar buiten treedt? Emotie en persoonlijkheid zijn daarbij heel belangrijke aspecten. Marketing is eigenlijk dus nog steeds handwerk, speciaal toegespitst op die ene klant. Dat staat vaak haaks op de output van veel AI-tools die in veel gevallen juist heel generiek is.”

“We gebruiken AI dagelijks, maar vooral als handig hulpmiddel en niet als iets wat direct kant-en-klaar resultaat genereert. Zo gebruiken we ChatGPT voor controle en het genereren van mogelijke aanvullingen. Ondanks dat de ontwikkelingen razendsnel gaan, gaat creativiteit - gelukkig - nog een stap verder. Dat zien we ook binnen de ontwikkelingen van de zoekmachines: Google hecht veel meer waarde aan eigen verhalen met een hoge dosis authenticiteit, dan aan door ChatGPT gegenereerde verhalen. Desondanks houden we de ontwikkelingen sterk in de gaten en pikken we waar mogelijk graag een graantje mee. En een tip: chatbots gaan op zoek naar échte kennis die ze kunnen vinden bij experts in hun vakgebied. Ben je zo’n expert? Start dan met het actief delen van kennis op jouw website, zodat je ook in de toekomst goed gevonden wordt. Hier pluk je op de lange termijn de vruchten van.”

Bert Roordink , Roordink Bedrijfswagens:
''Een AI-assistent die telefoontjes voor me beantwoordt en zelf afhandelt als ik even niet bereikbaar ben. Of een 24/7 nooddienst waar niet per se een werknemer voor paraat moet staan. Dat lijkt me wel wat ja. Wat dat betreft gaan we een bijzondere tijd tegemoet. Maar in mijn directe werkomgeving zien we het nog niet echt in de dagelijkse praktijk worden toegepast. Natuurlijk werken we in de logistiek met geavanceerde systemen waarbij de trucks 'connected' zijn zoals dat heet. Dat is geen AI. Maar ik zie wel dat het heel hard gaat.”

“In 2030 verwacht ons eigen truckmerk MAN de eerste onbemande trucks de weg op te sturen. Dat lijkt ver weg, maar dat is dichtbij. Die techniek is al heel ver. In Duitsland wordt er momenteel volop mee getest op vaste routes. Men wil daar snel mee verder omdat het een enorme efficiencyslag gaat opleveren als je drie vrachtwagens achter elkaar aan kan laten rijden met een minimale afstand en je zet er één chauffeur-begeleider op die kan lossen op het losadres en vervolgens weer een vracht retour neemt. Tegelijkertijd vraagt het ook om zeer geavanceerde techniek. Stel je voor dat je een onbemande truck in de Randstad laat rijden. Dan moet je wel heel zeker weten dat er echt helemaal niks mis kan gaan. Ook de huidige wetgeving rondom aansprakelijkheid zal gemoderniseerd moeten worden, maar het staat allemaal wel voor de deur.”