Je klanten kennen én precies weten wat ze lekker vinden. Dat was de kracht van Gert van den Brink senior, die honderd jaar geleden al in Barneveld actief was als melkboer. Maar dat is ook vandaag de dag het onderscheidend vermogen van het bedrijf dat inmiddels is omgedoopt tot Wijnwinkel Barneveld. Achterkleinzoon Jan aan het woord.

Tekst: Hiemstra Media
Fotografie: Studio Bubbels

Van architect naar wijnexpert, je hebt een behoorlijke carrièreswitch gemaakt. Een cultuurshock?
“Zeker, maar wel een prettige. Na acht jaar in de architectuur was ik toe aan iets nieuws. Een winkel is natuurlijk veel actiever dan kantoorwerk. Het klantcontact, de afwisseling; ik houd ervan. Toch had ik dit als kind niet voor ogen. Mijn vader was dertig jaar lang melkboer en dat heeft me nooit getrokken, al had ik het zonde gevonden als het familiebedrijf bij hem gestopt was. Maar hij verlegde de focus naar wijn en dat intrigeerde me. Het werk heeft ook overeenkomsten. Je zoekt altijd naar nieuwe wijnen, andere smaken. Als architect vond ik die zoektocht naar nieuwe materialen en technieken ook al één van de leukste onderdelen van het vak.”

Jullie zijn provinciewinnaar Winkelier van het Jaar 2019. Wat betekent deze prijs voor jullie?
“De titel is fantastisch, maar het is vooral een blijk van waardering vanuit onze klanten. Zij konden namelijk hun stem uitbrengen, wat ons een waardering van 9,45 opleverde. Bizar! Wat de doorslag gaf? Een mooi wijnassortiment en goed je werk doen hoort erbij, maar wij vinden daarnaast de beleving heel belangrijk. Je klant kennen en écht service bieden. Net als mijn vader, opa en zijn vader voor mij deden.”

In hoeverre heeft de ‘SRV-carrière’ van je vader bijgedragen aan het succes van de Wijnwinkel?
“We hebben nog steeds diezelfde kruideniersmentaliteit. Een hoog serviceniveau. Ik ben na een foutje in een internetbestelling wel eens naar Rotterdam gereden zodat die klant toch een wijntje kon schenken op zijn verjaardag. In de architectuur kreeg ik wel eens terug: ‘Daar ga ik niet voor betalen hoor’. Terwijl ik vind dat je, zeker als winkelier, een stapje extra hóórt te zetten.”

Wat zijn jouw belangrijkste tips voor worstelende winkeliers.
Niet afwachten tot de klant bij jou binnenkomt, maar je bedrijf naar de klant brengen. Dat is nog nooit zo makkelijk geweest als nu met internet en social media. Wij zijn online actief, maar komen ook veel bij de klant thuis. Mijn vader had vroeger een bos vol sleutels van klanten, zodat hij de bestelling in de koelkast kon zetten en dat gebeurt nog wel. Dat vertrouwen is het mooiste. Je bouwt een band op met mensen.

Welke trends zien jullie en wat doet de Wijnwinkel om bij de tijd te blijven?
“De klant zoekt beleving en advies. Ook wij herkennen de dreiging van internet, maar zien ook dat mensen hongerig zijn naar kennis. Het verhaal achter een product of bedrijf. Dat past bij de trend van de lokale en duurzame producten. In de wijnhandel zie je dat terug in wijnhuizen die met lokale druivenrassen prachtige wijnen maken. Dat ze ontdekken dat een wijn vele malen lekkerder smaakt zonder kunstmest. Tegelijk is een biologische wijn uit Argentinië niet meer zo milieuvriendelijk als-ie helemaal naar Nederland verscheept moet worden. Als speciaalzaak kun je dan het verschil maken door een mooie biologische wijn uit Frankrijk of Spanje te adviseren. Een verrassend alternatief vinden voor een vaste keuze wijn. Of een klant helpen om bij een bepaald menu de perfecte wijn-spijscombinatie te maken. Mooi vak dit.”