BARNEVELD - Visser & Visser streek eind 2003 neer op De Briellaerd. “We hadden in die tijd kantoren in Barendrecht, Middelharnis en Gouda en wilden de stap naar Midden-Nederland maken. Na lang zoeken kwamen we hier in Barneveld uit. We begonnen met vier man, het pand was nog kleiner en we deelden dat bovendien met een ander bedrijf”, blikt partner Jaap van Beek terug.

Het waren andere tijden. Langs de wanden stonden archiefkasten vol dossiers, jaarrekeningen werden nog in veelvoud geprint en handmatig getekend. “In 2006 kozen we er als één van de eerste accountantskantoren voor om volledig digitaal te gaan, inmiddels zijn we volop bezig met het automatiseren en robotiseren van processen”, vertelt Van Beek. Het is volgens hem typerend voor Visser & Visser. Altijd de blik vooruit, voorop in nieuwe ontwikkelingen. “En als we innoveren, doen we dat ook all the way.”

Strakkere regels, lossere dresscode
Voor Van Beek – mijn handschrift is een crime – was het einde van het papieren tijdperk een uitkomst. En waar de regelgeving steeds strakker werd, werd de dresscode juist losser. De dagen dat hij nog een pak en stropdas draagt, zijn inmiddels op de vingers van één hand te tellen. “Gelukkig maar”, lacht Van Beek.

Anno 2025 werken er meer dan 60 medewerkers bij de Barneveldse vestiging van Visser & Visser. En hoewel het samenstellen van jaarrekeningen, het geven van fiscale adviezen en het uitvoeren van audits en controles nog altijd een belangrijke pijler vormt, is de dienstverlening tegenwoordig veel breder.

Van leiderschap tot strategie en data
Een nieuwe strategie ontwikkelen? Groeien in leiderschap? Je business verduurzamen of aan de slag met data en AI? Visser & Visser heeft er gespecialiseerde adviseurs voor in huis, organiseert via haar eigen academy events en trainingen voor klanten en biedt ondernemers inzicht en inspiratie via haar online platform voor ondernemerschap. Van Beek: “We willen ondernemers op élk vlak vooruit helpen, waar je ook staat met je bedrijf.”

Dat maakt Visser & Visser ook een dynamische werkgever, waar je als medewerker steeds nieuwe uitdagingen vindt. Neem bijvoorbeeld het werk van secretaresse Lizanne Weideman. Dat is in de afgelopen drie jaar op tal van vlakken veranderd. “We kijken steeds: hoe kunnen we collega’s werk uit handen nemen, processen optimaliseren. Je rolt eigenlijk van project in project en daardoor groei je zelf continu.”

Elke dag leren en ontwikkelen
Sowieso is er veel aandacht voor ontwikkeling binnen Visser & Visser, vult officemanager Alianne Berens aan. “Er is hier alle ruimte om trainingen of opleidingen te volgen. Laatst hebben we als team bijvoorbeeld een feedbackworkshop gehad, daarvoor een training over hoe je bij blijft in de inbox van je mail. Daarnaast hebben we ook een Young Professional en een Management Development-programma, een wat langer opleidingsprogramma waarin je werkt aan persoonlijke ontwikkeling.”

Berens liep in 2008 stage bij Visser & Visser en bleef daarna ‘plakken’. Wat maakt dat ze er nog altijd werkt? “Het familiegevoel”, zegt de officemanager. “Je werkt voor een groot bedrijf, maar dat voelt niet zo. Je krijgt hier vertrouwen, iedereen is behulpzaam en geïnteresseerd. Tegelijkertijd proef je hier een gedeelde gedrevenheid om te vernieuwen en klanten of collega’s zo goed mogelijk te helpen.”

Afscheid nemen om te groeien
Is er dan écht niets te wensen over? Nou ja, dat wel: een beetje extra ruimte voor die nieuwe collega’s die ze zoeken: van een junior assistent-account tot een ervaren belastingadviseur en van een medewerker robotic accounting tot een jurist. Van Beek: “We groeien hier echt uit ons jasje. Daarom starten we aan het eind van dit jaar met de bouw van een nieuw kantoor, in de buurt van de Midden Nederland Hallen. Een plek waar we vooruit kunnen, onder één dak met de collega’s van onze vestiging uit Lunteren. Daarmee nemen we met pijn in ons hart afscheid van De Briellaerd, want eigenlijk willen we hier helemaal niet weg. Het is in alle opzichten een fijn bedrijventerrein dat ons veel gebracht heeft.”

www.visser-visser.nl