BARNEVELD - In een handomdraai een solide businessplan maken. Het kan sinds kort met het vernieuwde digitale ondernemingsplan van het Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf (IMK), die ontwikkeld is door het Barneveldse Census. 

IMK mikt met het vernieuwde digitale ondernemingsplan vooral op startende ondernemers en zzp’ers, vertelt projectmanager Antoinne Sterk. ,,Denk bijvoorbeeld aan de timmerman of meubelmaker die heel handig is met zijn handen, maar moeite heeft om op papier te krijgen waarom een bank of investeerder hem een financiering zou moeten verstrekken. Maar natuurlijk kan ook een gevestigde ondernemer hem gebruiken om een plan te schrijven voor een tweede of derde bedrijf.”

Het online ondernemingsplan loodst je onder meer langs een persoonlijke introductie, marktanalyses en financiële planningen. Uiteindelijk rolt er een kant-en-klaar plan uit. Maar misschien wel het belangrijkste? Het online plan bevat vragen die gebaseerd zijn op onze jarenlange praktijkervaring in de begeleiding van ondernemers. Die zetten je aan het denken en ‘dwingen’ je om concreet te worden, waardoor je uiteindelijk een sterker plan krijgt”, vertelt Sterk.

Wie er online niet uitkomt, kan een online cursus volgen of hulp inschakelen van een IMK-coach die na elk hoofdstuk feedback geeft. Met deze vernieuwing speelt het IMK in op de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de sterke toename van het aantal zzp’ers. Nederland telt inmiddels 1,35 miljoen zelfstandigen zonder personeel. Een deel van hen is ‘noodgedwongen’ ondernemer geworden, na het verlies van een reguliere baan. Het IMK adviseert, begeleidt en ondersteunt jaarlijks honderden ondernemers. Dat gebeurt onder meer in opdracht van gemeenten, mobiliteitscentra en het UWV. Het gaat niet alleen om starters, maar ook om bestaande ondernemers. Zo helpen IMK-coaches bijvoorbeeld ondernemers die in financiële problemen komen.

Het online ondernemingsplan is ontwikkeld door de programmeurs van Census uit Barneveld. Grote uitdaging was om ‘afhankelijkheden’ in te bouwen in de app. ,,We willen ondernemers zo soepel mogelijk door het plan loodsen. Als je in het begin aangeeft dat je geen partner hebt, krijg je later ook geen vragen over welke rol deze in het bedrijf gaat spelen”, vertelt Sterk. Ook is goed nagedacht over een logische volgorde binnen het onlineplan. ,,Als je een plan maakt, begin je doorgaans met je idee. Dan werk je uit hoe je jouw bedrijf, product of dienst in de markt gaat zitten en hoe je dat denkt te financieren. Een bank of investeerder wil vooral weten wie jij bent en wat je plan is. In deze toepassing wordt daar rekening mee gehouden. Je maakt het plan op een intuïtieve manier, waarna er achter de schermen een gestructureerd plan van wordt gemaakt.”

Meer informatie: www.census.nl