Ondernemer Jan van Manen heeft hectische jaren achter de rug. Hij nam het bedrijf over van zijn vader en verhuisde tussen de bedrijven door zijn Ballonvaartcentrum van Manen naar een nieuwe, ruime locatie én deed bovendien een overname van een collega-ballonvaartbedrijf. Jaap van Beek van Visser & Visser begeleidde hem in deze (soms complexe) trajecten.

Als er iemand weet hoe een hobby kan uitgroeien tot een serieus bedrijf is het Jan van Manen. Hij staat nu aan het roer van een flinke ballonvaart-onderneming. Maar liefst vijf keer per dag kiest ergens in Nederland een ballon van Ballonvaartcentrum van Manen het luchtruim. En dat worden er steeds meer, aldus de tevreden luchtvaartondernemer. Een heel aantal bedrijven geeft graag een deel van het marketingbudget uit om een bedrijfsballon te exploiteren, en ook in de particuliere markt is ballonvaren een uiterst populair uitje. Met name in de zomermaanden moeten daarom alle zeilen worden bijgezet om aan alle aanvragen te voldoen.

Uiteraard houdt Jan het financiële plaatje nauwlettend in de gaten. “Zeker als je het druk hebt, kan het gevaar bestaan dat je dit soort zaken uit het oog verliest. Terwijl het juist belangrijk is om tijdig bij te sturen.” Niet voor niets richtte Visser & Visser voor het ballonvaartcentrum een online dashboard in waarin omzet, kosten en resultaat op elk moment inzichtelijk zijn, maar waar ook niet-financiële en meer operationele indicatoren zijn ingericht. Daarnaast trekt hij regelmatig bij Jaap van Beek aan de bel vanwege de uitdagingen die deze bijzondere onderneming heeft. “Denk alleen al aan vergunningen, het opleiden van piloten, of het belonen van de tientallen vrijwilligers. Er speelt ontzettend veel en dat moet je wel allemaal op de rit zien te houden.”

Jip en Janneke taal
Van Manen doet dat professioneel en goed, maar hij moet vooral met zijn onderneming bezig zijn, is het devies van Jaap van Beek. “Het advies over financiële en fiscale zaken nemen wij voor onze rekening.” Heel prettig, beaamt Jan: “Hij weet in Jip en Janneke taal de meest ingewikkelde dingen uit te leggen. Zeker toen we een aantal jaren geleden tussen alle bedrijven door ook Ballonvaartcentrum van Harten overnamen, merkten we dat je echt niet zonder een goede adviseur en sparringpartner kan.”

Jan legt de lat onverminderd hoog. “Alles moet goed zijn. Van het eerste contact op de website tot het einde van de ballonvaart. Een mooi financieel resultaat is belangrijk, maar is niet mijn drijfveer. Ik heb liever minder winst en tevreden klanten dan andersom.”

www.visser-visser.nl