BARNEVELD - Een bescheiden succesje voor Barneveldse winkeliers. Tegen de trend in zijn lokale consumenten minder online gaan shoppen.

In 2018 bestelden Barnevelders voor 39,3 miljoen euro bij de CoolBlue's en Bol.com's van deze wereld. Dat is precies een kwart van de totale bestedingen. In 2016 vloeide nog 26% van de omzet aan niet-dagelijkse artikelen naar webshops. Het gaat daarbij om aankopen van onder meer kleding, elektronica en huishoudelijke producten. Dat blijkt uit Koopstromenonderzoek naar consumentenbestedingen in de detailhandel. In totaal gaven Barnevelders vorig jaar 211,8 miljoen uit bij winkels in de eigen gemeente. Dat is inclusief de wekelijkse boodschappen. De Barneveldse detailhandel versterkte ook haar concurrentiepositie ten opzichte van omliggende gemeenten. Een groeiend deel van de inkomsten van de winkels komt van winkelend publiek uit omliggende gemeenten en toeristen. Bij de dagelijkse boodschappen ging het om 14,9 miljoen euro, bij niet-dagelijkse artikelen om 51,4 miljoen euro. De waardering van het Barneveldse winkelaanbod bleef met een 7,9 gelijk. Daarmee scoort de Barneveldse winkelstraat goed in vergelijking met andere winkelcentra.