Barneveldse ondernemer schrijft management-zakboek
BARNEVELD - Niet harder, maar slimmer werken. Dat wil iedereen, maar hoe doe je dat? Volgens Marc Lammers, gouden hockeybondscoach, geven de Barneveldse ondernemer Jan Workamp en coach Hessel Jan Smink daarop het verlossende antwoord in hun onlangs verschenen managementboek ‘Zakboek voor succesvolle managers & coaches’.
Jan Workamp is een ervaringsdeskundige als het gaat om leidinggeven. Na 35 jaar in loondienst te hebben gewerkt – onder meer in het onderwijs (Praktijkschool Barneveld), onderzoek (’t Spelderholt) en commercie en management (De Heus, Duckto-Farm/Tomassen en GD) – koos hij voor het ondernemerschap. Met AviConsult richt hij zich op de (pluim-)veehouderij.
Waar liep je tegenaan als manager?
“Voor een goede samenwerking moet je goed communiceren, daar is iedereen het over eens. Maar hoe kun je goed communiceren als je je onvoldoende bewust bent van je eigen gedrag? Als er iets misging was ik geneigd daar een oordeel over uit te spreken. 'Dit gaat knudde.' Terwijl je meer bereikt als je een gevoel uitspreekt: 'Ik krijg hier buikpijn van'. Dat levert je meer respect op en je team wordt gestimuleerd om samen de schouders eronder te zetten. Het is even wennen, maar je ziet dat het effect heeft. Waar de meeste managers ook veel last van hebben is bewijsdrang. Er is een probleem en jij hebt de oplossing al klaar. Hoe lastig ook, je bereikt meer door je team de ruimte te geven om zelf ideeën aan te dragen. Is dat hetzelfde idee? Dan heb je meteen draagvlak. Maar wie weet komen ze met een betere oplossing dan jij had kunnen bedenken. Durf risico's te nemen. Door het beste uit je medewerkers te halen en kwetsbaarheid te tonen, kun je effectiever leiding geven.”
Hoe heb je die inzichten opgedaan?
“Ik werkte bij de Gezondheidsdienst voor Dieren (veterinair laboratorium, red.), waar we als management een executive coachingstraject volgden bij Hessel Jan Smink. Door het toepassen van de tips van Hessel Jan ging ik steeds effectiever werken, terwijl ik tegelijkertijd meer energie haalde uit mijn werk én meer bereikte binnen dezelfde tijd. Waarom weten niet meer managers dit, vroeg ik me af? In de 1-op-1-gesprekken kwamen we tot de conclusie dat de kennis van Hessel Jan als coach en mijn praktische ervaring als leidinggevende een gouden combinatie waren. Met als resultaat dit zakboek.”
Het is een compacte uitgave geworden
“Een bewuste keuze. We hadden een heel dik boek kunnen schrijven, maar we hebben het teruggebracht tot de kern. 26 korte thema's rond communicatie en samenwerking, die je bewust maken van je rol als leider. Onderverdeeld van A (Authenticiteit) tot Z (Zinvol). Het zakboek leert je kijken naar je eigen gedrag en geeft concreet aan hoe je dit kunt verbeteren. Managers zijn druk en hebben al genoeg op hun bordje. Het mooie van dit boek is dat je er op verschillende manieren doorheen kunt lezen. Bij ieder onderwerp wordt er verwezen naar een paar letters die daarmee verband houden. Zo kun je precies datgene lezen wat voor jou op dit moment relevant is. Ondernemers wil ik aanraden eerst de letters DURF te lezen. De D van Dromen, waar de meeste managers door de dagelijkse hectiek te weinig tijd aan besteden, de U van Uitspreken, de R van Respect en de F van Flexibel.”
Wat kunnen zzp'ers met deze inzichten?
“Zzp staat in mijn ogen voor: van Zelfinzicht naar Zelfvertrouwen naar Prestatie. Passende thema’s om eerst te lezen zijn: Authenticiteit, Dromen, Kracht en Lef. Als je authentiek bent en weet waar je goed in bent en op grond daarvan bewuste keuzes maakt, krijg je meer zelfvertrouwen. Dat straal je dat uit naar opdrachtgevers. Met meer werk als resultaat. Juist toen ik voor mezelf begon hielp het me enorm om mezelf de tijd te gunnen om hierover na te denken. Waarom zou je wel de cijfers evalueren, maar niet je eigen gedrag ? Waar wil ik naartoe en hoe ga ik dat bereiken? Dromen, denken, durven, doen en doorzetten. Zelf doe ik dat dagelijks in de tijd die het kost om één sigaar te roken. Een goede investering.”
Het boek kost € 19,95 en is verkrijgbaar in de boekwinkel en bij diverse webwinkels.