BDU 150 jaar trots op eigen benen
BARNEVELD - 2021 is het jaar waarin bij de Koninklijke BDU de blik weer op vooruit staat én het 150-jarig jubileum wordt gevierd. In gesprek met de nieuwe algemeen directeur Jeroen Cnossen en Martijn Vink over de ambities van BDUmedia en BDUprint.
Je merkt het misschien niet direct. Maar onze nieuwsvoorziening in Nederland? Die heeft vandaag de dag een Vlaams tintje. Alle grote landelijke kranten en regionale dagbladen zijn de laatste jaren opgekocht door uitgevers uit België. Nog slechts vier dagbladen staan op eigen, Nederlandse benen.
En dus gebeurt er aan de Marconistraat in Barneveld iets bijzonders. Want de Barneveldse Krant is één van die vier zelfstandige dagbladen. En de drukkerij aan de overkant van de straat tegenwoordig één van de drie grootse, zelfstandige krantendrukkers van Nederland.
Twee samenwerkende bedrijven
De Koninklijke BDU bestaat eigenlijk uit twee bedrijven. BDUmedia is uitgever van de Barneveldse Krant, 27 nieuwsbladen en vakbladen. BDUprint is een zelfstandige rotatiedrukkerij die naast de eigen BDU-titels ook kranten drukt voor andere uitgevers.
Voor beide werkmaatschappijen waren de afgelopen jaren uitdagend. In 2019 moest BDUmedia de stekker trekken uit vijftien Noord-Hollandse weekbladen en huis-aan-huiskranten, omdat ze niet langer rendabel te exploiteren waren. Dat scheelde niet alleen omzet in de uitgeverij, maar ook drukinkomsten. In 2020 volgde de coronacrisis. Met name in het voorjaar hielden adverteerders hun adem in en waren kranten ineens fors dunner.
De weg omhoog gevonden
Inmiddels is de weg omhoog weer ingezet, vertelt Jeroen Cnossen. Hij trad in mei aan als algemeen directeur om de Koninklijke BDU door deze uitdagende fase te leiden. Daarmee stroomt er weer journalistiek bloed door de aderen van de BDU-top. Cnossen was namelijk eerder in management- en directiefuncties werkzaam bij Wegener en PCM. De laatste jaren adviseerde hij als zelfstandig consultant diverse uitgeverijen.
De krant een dode bomen business? Absoluut niet volgens Cnossen. “Uit onderzoek blijkt dat 70% van de huishoudens in ons verspreidingsgebied een huis-aan-huiskrant leest. We bereiken elke week honderdduizenden Nederlanders met onze titels. Zij lezen onze kranten of berichten op de website om te weten wat er speelt in hun omgeving en bijvoorbeeld de lokale politiek te volgen. Juist in deze tijd is de behoefte aan lokaal nieuws ontzettend groot.”
Lokaal bereik als kracht
Voor het businessmodel leunt BDUmedia met haar kranten en nieuwsbladen voor een belangrijk deel op advertentie-inkomsten. Mede daarom zet de uitgeverij onder Cnossen meer dan ooit in op lokale journalistiek en werden regioredacties in Amersfoort, Ede, Gorinchem en Hoofddorp onlangs heropend.
“We hadden uit kostenoogpunt de redacties gecentraliseerd in Barneveld, maar dat hebben we weer teruggedraaid. Onze journalisten werken nu weer vanuit de haarvaten van de samenleving waarover ze schrijven. Dat is belangrijk want nieuws an sich is niet schaars, betrouwbaar lokaal nieuws wel. Dat is de basis voor ons grote bereik en de reden waarom bedrijven adverteren in onze kranten of websites”, zegt Cnossen.
Spotify en Netflix achterna
De laatste jaren is dat online kanaal steeds belangrijker geworden voor BDUmedia, dat het als haar doel ziet om ‘locals’ met elkaar te ‘connecten’. Dat kan gebeuren via de krant, maar ook bijvoorbeeld via een evenement of berichten op de website, een post op Facebook of een video op Youtube. En naast de traditionele krantenadvertentie kopen ondernemers tegenwoordig ook branded content, banners en reclamevideo's bij de BDU in.
“Vroeger waren we een krantenuitgever met een website, er vindt nu een verschuiving plaats waarbij we gaan naar een situatie waarin we zeven dagen per week nieuws brengen en dat één keer per week doen via een papieren krant en in het geval van de Barneveldse Krant één keer per dag een krant. We zijn in verschillende regio's bovendien begonnen met een Premium-model. Daarbij betalen lezers van onze kranten een klein bedrag per maand voor exclusieve artikelen en verdiepende lokale verhalen. We merken dat door de opkomst van diensten als Spotify en Netflix consumenten inmiddels gewend zijn aan zo'n model.”
98 miljoen kranten per jaar
Ook bij BDUprint verwachten ze dat print een belangrijke rol blijft spelen in de nieuwsvoorziening. Sterker nog. De krantendrukkerij legde in de afgelopen jaren de basis om in die krantenmarkt van de toekomst een grotere rol te spelen. Zo werd in 2013 naast de bestaande Regioman-krantenpers een nieuwe KBA Commander CT aangeschaft, nog altijd de modernste krantenpers van Nederland. Verder werden de productieprocessen geoptimaliseerd en geautomatiseerd.
“We zijn eigenlijk een soort ecommercebedrijf geworden, waarbij klanten via een webportaal drukwerk aanleveren dat via voorgedefinieerde workflows door onze drukkerij gaat. Daardoor kunnen we met een relatief klein team van 34 man een zeer hoge toegevoegde waarde leveren”, vertelt Martijn Vink, commercieel manager bij BDUprint.
Jaarlijks worden er in Barneveld zo'n 98 miljoen kranten gedrukt. Het gaat daarbij zeker niet alleen om BDU-titels. Ook kranten als het Reformatorisch Dagblad, NRCweekend of het Leidsch Dagblad rollen aan de Marconistraat van de pers. Daarnaast drukt BDUprint specials voor uitgevers en bedrijven. “De band met BDUmedia is belangrijk voor ons, maar de omzet komt voor zo'n 70% van externe opdrachtgevers”, vertelt Vink.
Daarmee is de BDUprint een van de grotere, facilitaire krantendrukkers van Nederland. Een positie die de Barneveldse drukkerij de komende jaren wil uitbouwen in een markt die elk jaar een klein beetje krimpt. In de markt voor krantendrukwerk is sprake van overcapaciteit en prijsdruk. Om deze trend het hoofd te bieden is het belangrijk om nieuwe samenwerkingsverbanden te zoeken met collegadrukkers. Daarnaast is ook de vraag hoe de grote uitgevers en drukkers zoals DPG Media en Mediahuis het drukken van kranten de komende jaren gaan organiseren.
Op pole postion in jubileumjaar
BDUprint staat met een moderne pers en efficiënt productieproces op pole position om de komende jaren drukwerk naar Barneveld te halen en zo in een krimpende markt een groter deel van de taart te pakken. “De KBA-krantenpers geeft ons ook nieuwe mogelijkheden die interessant zijn voor uitgevers. Zo kunnen we bijvoorbeeld tabloidkranten – een klein formaat krant – in de rug lijmen in plaats van nieten. Het voordeel voor uitgevers is dat ze hierdoor hun kranten met stappen van 2 in plaats van 4 pagina's kunnen uitbreiden. Ook bieden we bijvoorbeeld mogelijkheden om een ‘flap’ om de krant toe te voegen, voor extra commerciële of redactionele attentiewaarde.”
Zo blijven zowel BDUprint als BDUmedia volop innoveren in het jaar dat een bijzonder tintje heeft. Het is namelijk 150 jaar geleden dat Gerrit Boonstra de eerste editie van de Barneveldsche Courant uitbracht. Dit jaar viert de Koninklijk BDU dus een jubileum, de voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang. Cnossen: “In eerste instantie wilden we door het jaar heen verschillende activiteiten organiseren, maar in verband met de coronapandemie richten we ons nu op het najaar. Het programma blijft nog even een verrassing, maar zeker is dat we deze bijzondere mijlpaal gaan vieren met onze lezers, adverteerders en relaties in Barneveld. Want dat we na 150 jaar nog altijd stevig op eigen benen staan, is absoluut het vieren waard.”
Jeroen Cnossen, de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke BDU, met Martijn Vink, commercieel manager van BDUprint.