BARNEVELD - Als kleine jongen keek Tom Hengeveld zijn ogen uit op een dorpsfeest in de Ardèche. De mix van walsende ouderen en dansende jongeren, dat wilde hij in Barneveld ook. Inmiddels is hem dat gelukt en maakt de jonge ondernemer met evenementen als Helden Festival en Gelderpop zijn dromen waar. 

Het ondernemersavontuur van Tom Hengeveld begint al op jonge leeftijd. Hij is pas vijftien jaar oud als hij voor het eerst de muziek op een feest verzorgt. Omringd door mooie lichten en sterke geluidsboxen gaat hij aan de slag. Daar blijft het niet bij. Steeds vaker wordt Tom gevraagd voor feestjes.

“Ik weet nog goed dat de boekhouder bij mijn ouders langskwam”, vertelt Tom. “Die vroeg me wat ik nu eigenlijk verdiende. Daar had ik tot op dat moment nog nooit bij stilgestaan. Ik had geen idee, maar ik werd bijna achttien en had dus de leeftijd om een eigen onderneming te starten. De boekhouder adviseerde mij direct om dat te doen.” Niet veel later was het geregeld. De naam van de onderneming? “TLG. Dat staat voor Tom Licht en Geluid. Het begon als grap in de kroeg. Mijn vrienden vonden Tom Licht en Geluid wel een leuke naam en daarop bedacht ik TLG. Dat vond ik namelijk wel passen in het rijtje van KPN en UPC. Zodoende heb ik het ook op die manier ingeschreven. Achteraf een goede keuze, want TLG staat nog steeds.”

Helden
In 2008 start Tom met de verkoop en verhuur van licht- en geluidsapparatuur. Het duurt niet lang voordat de organisatie van evenementen daarbij komt. Jarenlang verdeelt de jonge ondernemer zijn aandacht tussen de verkoop en verhuur van licht- en geluidsapparatuur en de organisatie van particuliere en zakelijke evenementen. In 2013 komt daar voor het eerst de organisatie van Helden van Barneveld bij. Een groot feest voor jong en oud in de Veluwehal, waar lokale DJ’s - oftewel: helden - draaien. Een grote, maar vooral risicovolle klus waar Tom vol induikt. "Ik had het gevoel dat Barneveld toe was aan een feest als Helden. Bovendien riep iedereen dat zoiets niet zou werken in Barneveld. Ik wilde dus vooral het tegendeel bewijzen en laten zien dat hoe lelijk een zaal of hoe divers het publiek ook is, er altijd een mooi feest van te maken is. Zo werd de eerste editie van Helden ook een verkapt visitekaartje. Ik heb heel Barneveld in één klap kunnen laten zien wat TLG kan doen. Dat was het risico en de investering meer dan waard.”

Keerpunt
Na het grote succes krijgt Helden van Barneveld één jaar later een vervolg. Drie dagen voor de tweede editie gaat het mis en krijgt Tom te maken met een hersenvliesontsteking. Het verandert zijn leven én zijn visie. Tot op de dag van vandaag staat zijn leven in het teken van revalidatie. Daarbij staan focus en plezier centraal. “Ik heb de keuze gemaakt om drie van de vier bedrijfsactiviteiten te laten vallen en me volledig te focussen op de organisatie van grote evenementen en festivals. In Barneveld, maar ook in Utrecht waar mijn kantoor nu zit. Als ik iets heb geleerd in de afgelopen jaren dan is het wel dat je energie moet krijgen van je werk. Sinds kort werk ik samen met Huub van de Vecht (Festifairs). Hij is het gezicht achter evenementen zoals Central Park, Festival Strand én de initiatiefnemer van Gelderpop. Met zijn ervaring in het organiseren van grootschalige evenementen en mijn lokale kennis en netwerk zijn we een topteam. Daar heb ik echt plezier in en dat vind ik het belangrijkste.”

Gelderpop
Op 7 juli vindt Gelderpop plaats bij Zeumeren. Een nieuw en grootschalig popfestival met een dance tent, meezingcafé, foodfestival en livepodium met optredens van bekende Nederlandse popartiesten zoals BLØF, Chef'Special, DI-RECT en Miss Montreal. Begin dit jaar werd Tom door Huub benaderd voor de organisatie van Gelderpop. Sindsdien zijn de voorbereidingen in volle gang. Alles om ervoor te zorgen dat de 8.000 bezoekers straks een geweldige dag beleven. “Het is volledig uitverkocht”, vertelt Tom trots. “Dat laat zien dat Barneveld en omgeving toe is aan een buitenfestival met livemuziek. De tickets vlogen echt als warme broodjes over de toonbank. Een fantastisch begin natuurlijk. Nu is het aan ons om de verwachtingen waar te maken. We willen de bezoekers een goed en zorgeloos gevoel geven. Daar doen we alles aan.”

Leermoment
Naast bezoekers worden ook de wensen van bijvoorbeeld leveranciers en omwonenden nauwlettend in de gaten gehouden. Een evenement is volgens Tom pas geslaagd als alle betrokken partijen tevreden zijn. “Zij hebben invloed op het succes en vervolg van een evenement”, vertelt hij. “Het is daarom belangrijk om iedereen écht serieus te nemen en open te staan voor vragen en opmerkingen. Want pas dan bereik je het beste resultaat.”

Dat lukt natuurlijk niet altijd. Dat ervaarde Tom dit jaar nog bij de jubileumeditie van Helden Festival. “Het digitaal betaalsysteem was een flop. De grootste blunder uit mijn carrière tot nu toe. Dat zie ik als een les. Met Gelderpop kun je bijvoorbeeld weer gewoon met munten betalen. Ik leer er dus van en dat brengt je verder. Al zal het nooit genoeg zijn, want je wilt altijd méér. Ik organiseerde eerst zakelijke evenementen, toen het Helden Festival en nu alweer Gelderpop. Zo’n festival was mijn droom en dat heb ik nu bereikt. Wat kan er dan mogelijk nog volgen ná Gelderpop?”