Door de coronacrisis is het aantal bedrijfsovernames de afgelopen maanden sterk teruggelopen. De kans is echter reëel dat we de komende tijd weer meer deals gaan zien...

Dat er even minder gekocht en verkocht wordt, is in één woord te verklaren: onzekerheid. Veel potentiële kopers kijken de kat uit de boom, soms omdat de coronacrisis een gat in hun business heeft geslagen en het financieren van een overname daardoor lastiger is. Verkopers weten dat ze met alle corona-onzekerheden waarschijnlijk genoegen moeten nemen met een lagere verkoopprijs, waardoor de verkoop bemoeilijkt wordt of zelfs on hold gaat.

Strategische overnamekansen

Toch denk ik dat we de komende maanden meer overnames gaan zien. Met name de bedrijven die zijn stilgelegd of sterk omzetverlies hebben geleden, waaronder de cateringsector en evenementenbranche, die veelal extra kapitaal of een participant nodig zullen hebben om overeind te blijven. Zeker als de overheid haar steun straks afschaalt, zullen veel bedrijven simpelweg wel moeten. Dat biedt kansen voor bedrijven die zelf een goede cashpositie hebben opgebouwd in de afgelopen jaren. Je kunt straks bedrijven kopen die strategisch waardevol zijn voor de groei van jouw business, voor een lagere prijs dan je normaal zou betalen.

MBI’s en overdracht in de familie

Een tweede belangrijke ontwikkeling is dat door de crisis de waardes van bedrijven kunnen dalen. Dat betekent dat ondernemende managers of directieleden misschien nu wél kunnen instappen via een Management Buy In, waar dat eerder financieel nog niet lukte. Voor zowel huidige eigenaren (commitment van sleutelpersoneel, exitperspectief) als voor de inkopende directeuren en managers (snellere terugverdienkansen) biedt zo'n constructie nu voordelen. Ook een overdracht binnen de familie is nu wellicht beter haalbaar en fiscaal interessanter.

Onderhandelen over aankoop of verkoop in deze tijden vraagt behoorlijk wat know-how. In het onderhandelproces moet je bijvoorbeeld goed inschatten wat incidentele en wat structurele corona-effecten zijn. En het gebruik van steunfaciliteiten zal op een goede manier verdisconteerd moeten worden in de ondernemingswaarde. Ook het financieringstraject is in deze tijden vaak net even complexer. Zoek je daarin als koper of verkoper een ervaren overname-adviseur die je kan helpen om verstandige beslissingen te nemen? Dan begeleid ik je graag.

Ad Jonker is als ondernemende registeraccountant gespecialiseerd in fusies en overnames.

www.fuziesenruzies.nl
www.jonkerfieret.nl