Ben jij onmisbaar?
Stel dat jij er morgen niet meer bent. Draait je bedrijf dan zonder problemen door? Of ontstaan er problemen?
Vragen waar je waarschijnlijk liever niet te lang bij stilstaat. Toch is het belangrijk. En niet direct omdat de kans zo groot is dat je onder de bus komt of je hart ermee ophoudt. Nee, er zijn genoeg andere redenen waarom het in het belang van jezelf én je bedrijf is om gemist te kunnen worden.
Beter voor jezelf
Wat ik vaak zie is dat ondernemers al hun energie in hun zaak stoppen. Ze vervullen soms twee of zelfs drie functies tegelijk. Dat houden maar weinig ondernemers langdurig vol. Zoveel energie in de zaak trekt makkelijk een wissel op je privéleven. En als daar problemen ontstaan, raken die weer je business. Omdat het nu eenmaal ontzettend lastig is om je te focussen op je werk als het thuis niet loopt.
Beter voor de groei
Een tweede belangrijke reden is dat je mogelijk je eigen groei remt. Veel ondernemers zijn er goed in van niets iets te maken. Je ziet een kans, benut die en voor je het weet staat er een bedrijf met 10, 15 of misschien wel 25 werknemers. Maar iets neerzetten en iets uitbouwen zijn twee verschillende dingen. Er komt een moment dat je span of control te groot wordt om te groeien. Als je niet loslaat en jezelf onmisbaar maakt, stagneert de groei van je bedrijf.
Beter voor de verkoopbaarheid
Als jouw bedrijf niet zonder jou kan, is het lastig om de zaak te verkopen. Een koper wil jouw bedrijf namelijk waarschijnlijk integreren in de eigen bedrijfsstructuur. Het is niet handig als ze vast blijven zitten aan jou. In het slechtste geval kan je onmisbaarheid zelfs de verkoopwaarde drukken. Als jij meerdere functies vervult, moet een koper daar meerdere vervangers voor zoeken. Ik heb deals zien stuklopen omdat de ondernemer niet misbaar was.
Maak jouw bedrijf ‘managebaar’
Alle reden dus om jouw toegevoegde waarde tijdig over te dragen en je bedrijf ‘managebaar’ te maken. Vind je dat lastig? Ik begeleid je graag en kan je helpen bij het formuleren van keuzes en het stellen van prioriteiten. Ook geef ik je inzicht in hoe zo’n proces werkt en help ik ondernemers (die vaak intuïtief, innovatief en ad hoc opereren) en managers (die doorgaans strategisch, planmatig en gestructureerd werken) om beter samen te werken.
Ad Jonker is een registeraccountant die zich gespecialiseerd heeft in fusies, overnames en business mediation.