BARNEVELD -  Pak een willekeurige sleutel uit je zak en de kans is groot dat hij ooit een keer geleverd is door de Nauta Group. In Barneveldse ogen opereert deze onderneming wellicht een tikje onopvallend, zo vanaf hun vestiging op de Hanzeweg, maar schijn bedriegt. Zonder dat ze daar zelf hoog over op willen geven, mag de Nauta Group zich scharen tot één van de grootste én meest innovatieve spelers in deze markt. Een markt waarin alles draait om veiligheid.

Wybe Jan Nauta werkt sinds 1989 in het bedrijf waar zijn vader Sijne Nauta mee gestart is. Zijn vader startte op 23 september 1963 als zelfstandig ondernemer zijn handelsactiviteiten vanuit Gouda onder de naam ‘Handelsonderneming S. Nauta-Agenturen’. Vanuit zijn kofferbak verkocht hij in een ver verleden ijzerwaren en alles wat maar handel kon zijn. Maar wat in de decennia erna volgde, is een indrukwekkende tijdlijn. De Nauta Group is uitgegroeid tot een toonaangevende importeur, groothandel en fabrikant van beveiligingsproducten en heeft letterlijk een sleutelpositie verworven in de wereld van kluizen, brandkasten, sloten, cilinders en deur- en raambeslag.

Bijzondere speler
Ja, zeker zijn Wybe Jan (vanaf 1997 aan het roer) en zijn vrouw Els (HR) supertrots op wat er is bereikt in dit familiebedrijf. Al zijn ze tegelijkertijd bescheiden en kennen ze de eer vooral toe aan de medewerkers die het bedrijf voortstuwen in de vaart der volkeren. Verdeeld over vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk zijn dat er inmiddels 140. Wat Nauta een bijzondere speler maakt? Wie die vraag stelt moet even de tijd nemen, want het productengamma van Nauta is zo divers dat er talloze verhalen te vertellen zijn. Wat er echter uitspringt is dat Nauta niet alleen één van Europa’s grootste distributeurs is van veiligheidsproducten (55.000 beveiligingsartikelen op voorraad), maar ook een indrukwekkende staat van dienst heeft als het gaat om eigen labels, eigen productie én eigen innovaties. “Toen ik het bedrijf overnam in 1996 werkten we met dertig mensen en was de organisatie veel kleiner dan nu”, vertelt Wybe Jan. “De groei is ons eigenlijk een beetje overkomen. Je gaat mee in de flow van de markt. Je klantenkring groeit en je professionaliseert mee.”

Vandaag de dag telt Nauta vijf werkmaatschappijen waar Wybe Jan leiding aan geeft. “Het bijzondere van Nauta is dat we aan de ene kant distributiepartner zijn van A-merken (Axa, Nemef, Hoppe, Secu etc.), maar dat we aan de andere kant ook eigen Nauta merken en concepten hebben ontwikkeld. Deze oplossingen ontwerpen en produceren we in eigen beheer en voldoen aan de actuele Nederlandse en Europese keurmerken. Een eigen merk maakt je uniek, geeft je een eigen gezicht en maakt je ook minder afhankelijk.”

Uniek
Uniek is ook de ontwikkelafdeling van Nauta, waar een team van professionals continu werkt aan nieuwe en innovatieve oplossingen in deze markt. Nieuwe trends op het gebied van veiligheid, nieuwe productiemethoden of nieuwe regelgeving, bij de Nauta Group zitten ze er bovenop. “Mooie voorbeelden zijn de onlangs geproduceerde S2 raamgreep en het Ultimaxx scharnier. Bij de ontwikkeling van deze oplossingen is er vooral gekeken naar de behoeften vanuit de bouw. Niet alleen de montage gaat gemakkelijker, de verwerker wint ook nog eens tijd. Ook op het gebied van kluizen zijn we volop bezig. Je hoort steeds vaker dat branden worden veroorzaakt doordat een accu van een fiets of van gereedschap te warm wordt en in brand vliegt. We hebben veilige kasten ontwikkeld waarin deze accu’s bewaard kunnen worden. Zodra een accu te warm dreigt te worden, zorgt een geïntegreerde blusinstallatie ervoor dat de accu automatisch gekoeld wordt en de brand in de kast gedoofd wordt. We zien dat steeds meer bedrijven (bijvoorbeeld in de food delivery) de batterijen van hun bezorgfietsen in dit soort kasten opslaan. En ik verwacht dat als we een paar jaar verder zijn, particulieren dit soort kluizen ook graag in huis willen hebben.”

Thuisgebruik
Het thuisgebruik van kluizen is een groeimarkt. “Door corona hebben we een periode achter de rug dat mensen meer thuis zijn, terwijl we nu zien dat mensen er weer steeds vaker op uit gaan. Hoe belangrijk is het dat je spullen thuis veilig zijn? Mensen realiseren zich, met name naarmate ze ouder worden, dat veel persoonlijke bezittingen niet te vervangen zijn en dat het verstandig is om te investeren in veiligheid.”

Ook is er nog terrein te winnen in de verankering van kluizen. Een discipline waarover binnen de Nauta Group nadrukkelijk nagedacht wordt. “Je kunt nog zo’n goede kluis hebben, maar als je deze niet goed verankert, kan deze gewoon in zijn geheel worden meegenomen. Daarom zijn we in samenwerking met onder meer de verzekeraars in gesprek over een speciaal verankeringscertificaat en trainen we onze dealers om deze techniek op de juiste manier toe te passen.”

Intelligente safe
In deze branche gaat het ook om know how, geeft Wybe Jan aan. “Zo hebben we samen met een partner een intelligente safe ontwikkeld waar je geld kunt afstorten en waarvan je via een webportal kunt zien hoeveel erin zit, om het geld vervolgens weer direct te kunnen inzetten. Noem het maar Waardeberging als een Service. Dit is precies zo’n voorbeeld van wat ons anders maakt dan elke andere groothandel of importeur. Door de kennis van onze productspecialisten te bundelen met de creativiteit van onze mensen van de R&D-afdeling blijven we actief zoeken naar oplossingen om onze omgeving op een praktische manier een stukje veiliger maken. Door veel in eigen beheer te doen, onderscheiden we ons van andere aanbieders. Ondertussen bestaat ruim tweederde van onze totale omzet uit eigen producten, en daar zijn wij best tevreden mee.”

Naast een enorm assortiment aan cilinders, deurbeslag, kluizen, raambeveiliging, scharnieren en sloten biedt Nauta ook meerdere winkelconcepten voor doe-het-zelf-winkels. De winkelier kan kiezen voor een compleet ingericht winkelschap waarin de meest verkochte producten liggen voor het beveiligen van deuren en ramen. “Zo hebben we een complete winkelinrichting van Veilig, ons eigen merk, maar we hebben ook winkelconcepten van Nemef, Axa, Secu en SecuCare’’

Los van het enorme en diverse aanbod is Nauta ook gewoon een ontzettend leuk bedrijf, stelt Wybe Jan vast. “De mensen doen hun werk met heel veel plezier en dat is iets waar we trots op zijn. Ondanks de groei zijn we altijd een familiebedrijf gebleven. Dat heeft iets unieks. De sfeer is hecht, professioneel én gezellig en zoals we met elkaar omgaan, zo gaan we ook om met onze klanten.”



Personeelsbeleid
Innovatie is niet alleen iets dat je toepast op producten en diensten, vertelt Els Nauta, die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid. “We willen ook innovatief zijn als het gaat om onze medewerkers. Duurzaamheid is bijvoorbeeld een thema waar we al jaren heel serieus mee bezig zijn. Onze mensen werken hier vaak voor een langere periode. In die tijd wil je ook stimuleren dat iemand plezier in zijn of haar werk houdt. Daar besteden we veel aandacht aan. We organiseren niet alleen regelmatig leuke personeelsfeestjes en borrels, maar hebben ook het project ‘Blij(f) werken’ in het leven geroepen. Binnen dit project besteden we aandacht aan persoonlijke talentontwikkeling en organiseren we door het jaar heen allerlei sportieve activiteiten. Zelfs tijdens de coronapandemie hebben we onze medewerkers gemotiveerd te blijven bewegen door, met nog 300 andere bedrijven, mee te doen aan de landelijke ‘Ommetje Bedrijven Challenge’ met uiteindelijk een mooie top 15 notering als eindresultaat.”

Ambities
Ambities voor de toekomst? “Die liggen voor een deel online”, vertelt Wybe Jan. “Eigenlijk wil je ook daarin, op ons vakgebied, de grootste worden. Wij hebben de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze e-commerce platformen. We hebben niet voor niets inmiddels een achtkoppige marketing- en databeheer afdeling die voor alle business units werkzaamheden uitvoeren. Ook training is een belangrijk speerpunt in onze ambities. Omdat de veiligheidsbranche constant in beweging is en innovaties elkaar steeds sneller opvolgen, vragen klanten ook steeds vaker om uitgebreide voorlichting en advies. Onlangs hebben we ons compleet vernieuwde Training en Experience Center geopend waarin we honderden klanten per jaar kunnen trainen en men ook direct onze producten kan zien en ervaren. Je wilt immers niet alleen leverancier zijn voor je klant, maar je streeft ook naar een relatie waarin je samen groei kunt realiseren en samen onze omgeving een stukje veiliger kunt maken.’’ 

www.nauta.com