BARNEVELD - Wil je serieus groeien als bedrijf? Dan moet je werken aan de schaalbaarheid van je organisatie. Het Barneveldse Welisa helpt bedrijven in heel Nederland daarbij.

Een beetje groeien als bedrijf. Dat is niet zo lastig. Je hebt goede producten of levert prima diensten waarmee je voorziet in een behoefte en problemen oplost. De eerste klanten komen uit je netwerk, een beetje marketing doet de rest. Voor je het weet zit je met een leuke club medewerkers in je bedrijf. Maar dan komt er ineens het moment dat je tegen een soort onzichtbaar plafond stoot. De groei vlakt af of stokt zelfs.

Gek genoeg is dat vroege succes juist regelmatig een belangrijke bedreiging voor verdere groei, weet Henk van Middendorp. “Wat je vaak ziet is dat operationele processen zoveel tijd gaan opslokken, dat bedrijven niet meer toekomen aan bijvoorbeeld innovatie of het vergroten van hun markt. De processen achter de schermen zijn niet gestandaardiseerd, belangrijke informatie is versnipperd opgeslagen in Excelsheets. De plannen en ambities zijn er wel, maar het lukt niet meer om ze te realiseren.”

Groeibarrières slechten
Van Middendorp is oprichter en eigenaar van Welisa, dat bedrijven helpt om hun organisatie slimmer in te richten en zo groeibarrières te slechten. Schaalbaarheid is daarbij het centrale begrip. Hoe kun je processen zo organiseren dat je twee, tien, of honderd keer zoveel klanten kunt bedienen zonder dat je net zoveel medewerkers moet aannemen? Daarbij maakt het Barneveldse bedrijf gebruik van het Salesforce-platform. Salesforce is ‘s werelds grootste cloudplatform voor customer relationship management (CRM), met modules voor onder meer marketing, sales, e-commerce en klantenservice.

Welisa hielp bijvoorbeeld Leaseplan om met behulp van Salesforce de serviceprocessen in meer dan 25 landen te stroomlijnen, door de meest voorkomende cases in een workflow te automatiseren en een completer klantbeeld te krijgen. Belt een leaserijder nu met een klacht? Dan wordt die meteen herkend aan zijn telefoonnummer en ziet de servicemedewerker direct welke interacties er al geweest zijn.

Naast grote corporates als Wehkamp en Leaseplan behoren ook snel groeiende, ambitieuze regionale mkb-bedrijven als Zonnepanelen op het dak B.V. en Sieplo tot de klantenkring van Welisa. Ook bedrijven met abonnementsmodellen of een partner- of dealerstructuur kloppen regelmatig aan op De Briellaerd. “Zij kiezen bewust voor Salesforce omdat je daarmee een internationaal platform hebt, waarmee je ook moeiteloos klanten, partners of dealers in het buitenland kunt faciliteren”, vertelt Van Middendorp.

De kracht van platformdenken
De implementatie van het Salesforce-platform is bij al die klanten niet het doel op zich, benadrukt Van Middendorp. “We gaan altijd eerst terug naar de essentie: wat is de ‘why’ van je bedrijf, je bestaansrecht. Vervolgens kijken we samen naar hoe je interne processen niet alleen zo slim en efficiënt mogelijk kunt inrichten, maar ook op een manier die past bij de identiteit van je bedrijf. En als derde stap komt dan pas Salesforce om de hoek, waarmee we die processen naadloos faciliteren.”

Die werkwijze is cruciaal om te komen tot een schaalbare organisatie volgens Van Middendorp. “Doe je het andersom, dan krijg je wat je veel ziet; organisaties met een lappendeken aan oplossingen - systemen, applicaties, processen - die bedacht zijn voor de problemen van vandaag. Dat werkt even, maar uiteindelijk loop je dan vast. Wat je wilt is juist een oplossing waarmee je ook de uitdagingen van morgen aan kunt, want dan kun je blijven groeien.”

Salesforce is dan in de ogen van Van Middendorp een ideale oplossing, juist omdat het een platform is. “Salesforce bestaat in feite uit tal van modules die je aan of uit kunt zetten. Daarnaast heb je een grote, internationale marketplace met tal van apps en koppelingen die je kunt benutten. Salesforce is bovendien een echte cloudoplossing. Iedereen zit wereldwijd altijd op de nieuwste release. Dat maakt het platform ook zo ideaal voor bedrijven met internationale groeiambities, die veelal schalen met partners en dealers. Zij beginnen vaak met de implementatie van Sales Cloud. Vervolgens nemen ze Service Cloud in gebruik en daarna een klant- of dealerportaal”, vertelt Van Middendorp.

Van fascinatie tot start-up
De jonge Barneveldse ondernemer studeerde Corporate and Organizational Communication Studies aan de Universiteit Twente. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door hoe mensen zich gedragen binnen organisaties. Je bent 40 uur in de week aan het werk, die tijd kun je dan toch beter zo leuk en zinvol mogelijk besteden? In mijn eerste baan kwam ik in aanraking met Salesforce. Ik kreeg de vrije hand en zag dat je heel hard kunt groeien als je focus aanbrengt en processen slim inricht. Die ervaring heb ik een tijdje ingezet bij een groot consultancy-bedrijf, maar uiteindelijk ging het daar toch kriebelen. Ik miste de start-up cultuur, de mentaliteit dat alles om de klant draait.”

En zo kwam het dat Van Middendorp in 2016 Welisa oprichtte. Inmiddels werken er naast Van Middendorp nog vijftien collega’s bij Welisa, de meeste in de rol als consultant of developer.“Toen ik begon met mijn bedrijf werd het bouwen van een eigen team me afgeraden. Werk met freelancers, dan ben je flexibel en heb je minder gedoe. Maar ik vind het veel leuker om met een eigen team te werken. Dan ontwikkel je echt wat, ontstaat er veel meer trots.”

Inmiddels heeft hij zelf meer en meer een rol achter de schermen in zijn eigen bedrijf. “En zo hoort het. Welisa moet niet een soort grote Henk-show zijn. Ook dat heeft alles met schaalbaarheid te maken: zorgen dat je bedrijf niet van jou afhankelijk is. Mijn focus zit nu vooral op het creëren van de juiste randvoorwaarden voor onze consultants, zodat zij kunnen uitblinken bij onze klanten.”

www.welisa.nl

Over Salesforce en Welisa
Salesforce is een cloudgebaseerd platform voor customer relationship management (CRM). Het optimaliseert elk bedrijfsproces waarbij klantinteractie plaatsvindt, zoals marketing, sales, commerce en klantenservice. Salesforce werd in 1999 opgericht in San Francisco en is inmiddels ‘s werelds grootste CRM-platform. Wereldwijd gebruiken meer dan 150.000 bedrijven de cloudsoftware voor relatiebeheer. Welisa is officieel Salesforce-partner en ondersteunt bedrijven in Nederland en daarbuiten bij de implementatie, optimalisatie en het beheer van het Salesforce-platform. Welisa is gevestigd op bedrijventerrein De Briellaerd in Barneveld.