BARNEVELD - BIK Barneveld heeft nieuwe afspraken met de gemeente Barneveld gemaakt voor een betere samenwerking in projecten rondom infrastructuur.

Dat maakt portefeuillehouder Ton Uljee bekend. Vanaf 2019 wordt het bestuur van de BIK direct vanaf de start bij een nieuw project betrokken zodat het bedrijfsleven eerder inspraak krijgt in bijvoorbeeld de planning van infrastructuurprojecten. “Op dit moment zien we het nog te vaak misgaan in de communicatie tussen bedrijfsleven en gemeente”, vertelt Uljee. “Dat is geen onwil vanuit de gemeente, maar voor ondernemers wel heel vervelend. Met de nieuwe afspraken willen we in een eerder stadium al onze stem laten horen zodat we verkeershinder en overlast voor ondernemers zoveel mogelijk kunnen minimaliseren.”

Knooppunt A30
Eén van de projecten waar het bestuur van de BIK bij betrokken is, is de vernieuwing van het knooppunt A1-A30. “Het is voor iedereen prettig dat het knooppunt wordt aangepast en dat daar extra geld voor komt van het rijk. Het staat nu hoog op de agenda in Den Haag. In november gaat wethouder Hans van Daalen naar de Tweede Kamer om daar dit te dossier op de voet te volgen en wij sluiten daar als BIK bij aan. Het liefst zien we dat de werkzaamheden tegelijk plaatsvinden met de vernieuwing van knooppunt Hoevelaken. Anders verschuiven de files straks van Hoevelaken naar Barneveld.”

Harselaartunnel
Uljee is blij dat een aantal grote infraprojecten in Barneveld momenteel hun einde naderen. De Harselaartunnel gaat open, de wegwerkzaamheden op industrieterrein Harselaar naderen de voltooiing. “Het was de afgelopen maanden even behelpen, maar vanaf 2019 gaan we hopelijk zien dat de doorstroming verbetert en bijvoorbeeld ook de verkeersdruk rond het centrum en op de omleidingsroute over de Thorbeckelaan weer afneemt.”

Rondwegen
Daarmee blijft er nog genoeg infrawerk aan de winkel, blikt Uljee vooruit. Hij kijkt daarbij met name naar de twee beoogde rondwegen rond Barneveld. Een oostelijke variant die verkeer vanaf de A30 via de Scherpenzeelseweg om Veller heen richting Harselaar-Zuid leidt. En een westelijke variant die parallel loopt aan de A30. Voor die westelijke variant heeft Uljee wel een proefballonnetje. “Waarom leggen we die niet aan de buitenkant van de A30? Daardoor wordt het minder druk op het kruispunt van de Scherpenzeelseweg en de Plantagelaan, onderaan de afrit van de A30. Bovendien houd je daarmee ruimte om Barneveld verder te ontwikkelen aan die kant van het dorp.”

Tijdens de bijeenkomsten van de BIK zal Uljee de leden regelmatig op de hoogte houden van infraontwikkelingen. “Het doel is uiteindelijk om zo transparant mogelijk te communiceren. Met de gemeente, maar natuurlijk ook met elkaar.”

www.bikbarneveld.nl