Ze staan relatief kort aan het roer van het familiebedrijf, maar nu al denken Brechtje van den Beuken en haar broer Gerard van den Bosch na hoe ze Bosch Beton in de toekomst zouden kunnen overdragen aan de volgende generatie: als sociaal, duurzaam en circulair familiebedrijf. In gesprek over hun drijfveren én keuzes.

Rijd je over de A1 langs Barneveld? Dan kan je niet om Bosch Beton heen. Met 33.400 m2 aan productiefaciliteiten is het één van de grootste fabrieken van Barneveld. En dan hebben we het nog niet over het buitenterrein gehad, waar keerwanden klaarstaan voor het transport naar projecten in de grond-, weg- en waterbouw en de agrarische sector.

Grijs van buiten, groen van karakter
Wat je aan de buitenkant niet ziet, is dat het om de meest duurzame keerwanden in de markt gaat. Gemaakt met behulp van gefilterd regen- en afvalwater en schone stroom van 18.500 zonnepanelen op het dak. En met tot wel de helft minder cement, waardoor de CO2-uitstoot tot zo’n wand 35% lager ligt dan bij traditionele keerwanden.

Met de presentatie van een nieuwe betonreceptuur zette Bosch Beton eerder dit jaar een nieuwe stap op weg naar haar ultieme missie: de productie van een 100% circulaire betonnen keerwand. Die missie hang nauw samen met wat Brechtje en Gerard zien als hun grootste zakelijke opgave: Bosch Beton klaarmaken voor de transitie naar een circulaire economie.  “Beton heeft ongeëvenaarde constructieve eigenschappen en een lange levensduur. We kunnen er misschien minder van gebruiken in de bouw door bijvoorbeeld slanker en slimmer te bouwen, maar er blijft altijd beton nodig. Tegelijkertijd weten we ook dat grondstoffen steeds schaarser worden en dat de productie van met name cement sterk vervuilend is. Als we op lange termijn willen blijven bouwen met beton, moeten we daar oplossingen voor vinden”, vertelt Brechtje.

Dat Bosch Beton een koplopersrol inneemt in die transitie, heeft alles te maken met het familiekarakter van het bedrijf. Zelf namen Brechtje en Gerard de betonbusiness in 2019 over, ooit willen ze op hun beurt het bedrijf kunnen overdragen aan de volgende generatie. “Dat moment is nog ver weg, maar je moet er wel nu al over nadenken”, zegt Gerard. “Verder zien we het ook als een verantwoordelijkheid. We zijn in Nederland één van de grotere spelers in de markt, als wij stappen zetten heeft dat impact. En eerlijk gezegd: ik vind het ook uitdagender om voorop te lopen dan om te volgen.”

Koplopersrol in de genen
Dat ondernemende karakter kregen ze van huis uit mee. Moeder Gerrie runde naast het gezin en de kalverboerderij de verkoop en logistiek, vader Gert van den Bosch pionierde met betonproducten en technieken voor de agrarische sector. “Hij had - én heeft - een ongekende drang om te innoveren. Hij was bijvoorbeeld één van de eersten met hoge sterkte beton en zelfverdichtend prefabbeton, maar ook met KIWA- en KOMO-certificeringen. En hij durfde te investeren, ook zonder dat hij precies wist hoe en wanneer hij dat zou terugverdienen. Het werk komt vroeg of laat wel naar je toe als je kiest voor kwaliteit, was één van zijn motto’s. Dat heb ik van hem geleerd”, zegt Gerard.

Brechtje zag al op jonge leeftijd hoe haar vader groots durfde te denken. Waar veel betonproducenten zich op de Nederlandse markt richtten, trok haar vader al snel de grens over naar België en Duitsland. “Als kind mocht ik soms mee in de auto naar zakelijke afspraken en kreeg ik een ijsje voor het wachten. Dat kon in die tijd nog. Onze ambitie om een Europese marktspeler te worden, is wel daar geboren.” Brechtje, Gerard en de andere kinderen in het gezin groeiden op in het familiebedrijf, dat lange tijd gevestigd was achter het ouderlijk huis in Kootwijkerbroek. “Als we in de zomer de ramen open hadden staan, hoorde je het trillen van de mallen om de beton te verdichten. Leveranciers en klanten kwamen over de vloer in huis, waar het kantoor en de kantine waren. Vanaf mijn twaalfde liep ik rond in de fabriek. Ik ben gewoon onderaan de ladder begonnen, heb urenlang staan vegen”, vertelt Gerard. “Ook dat zit wel in onze cultuur. Je stroopt de mouwen op en doet wat er moet gebeuren. Als het druk is springen bijvoorbeeld kantoormedewerkers van ons nog steeds bij in de productie. Dat zie je in andere bedrijven niet snel.”

Jezelf bewijzen
Dat ze het familiebedrijf zouden overnemen? Dat was geen vooropgezet plan, blikken broer en zus terug. “Ik ben in 2010 in het bedrijf gekomen, Gerard volgde twee jaar later. We zijn allebei op verkoop begonnen en moesten onszelf als ieder ander bewijzen. Of misschien wel iets meer. Ik was bijvoorbeeld altijd een uur eerder dan de rest op kantoor”, zegt Brechtje. “Onze vader heeft ons nooit gepusht om Bosch Beton over te nemen”, vult Gerard aan. “Als we dat niet hadden willen doen, had hij het bedrijf gewoon verkocht. Dat heeft hij wel eens verteld. Maar stiekem denk ik dat hij dat makkelijker kon zeggen nadat hij wist dat wij het bedrijf wilden voortzetten.”

De samenwerking? Die voelt natuurlijk. “We zijn heel complementair aan elkaar”, vertelt Brechtje. “Gerard richt zich vooral op de verkoop en grote specialprojecten, ik houd me meer bezig met alles daaraan ondersteunend.” Daarin vertrouwen broer en zus elkaar blindelings. “Als Brechtje zegt dat ze iets oppakt, weet ik dat het voor elkaar komt. Soms misschien anders dan ik gedacht had, maar daar heeft ze dan ongetwijfeld goede redenen voor. We voelen allebei niet de drang om over elkaars schouder mee te kijken.”
 

Waar vader Gert en moeder Gerrie het fundament legden, bouwen Brechtje en Gerard dat verder uit. Naast de opgaven op het gebied van duurzaamheid liggen er stevige internationale ambities. Bosch Beton wil in West-Europa dezelfde sterke marktpositie opbouwen als in Nederland. “Ongeveer de helft van onze omzet komt al uit het buitenland, maar de markt is daar natuurlijk veel groter. In de Duitse wegenbouw zijn we bijvoorbeeld nog maar een kleine, jonge speler. Daar zien we veel kansen. Op termijn denken we ook aan productielocaties over de grens, om transportafstanden te beperken”, vertelt Brechtje.

Ruimte scheppen voor groei
Om zulke nieuwe groeistappen te zetten, breidde Bosch Beton onlangs het managementteam uit. Dat bestaat nu naast Brechtje, Gerard en CFO Henk Hop uit een commercieel directeur, een productiemanager en een operationeel manager office. “We zijn in de afgelopen jaren hard gegroeid. Ongemerkt komt er steeds meer op je bureau te liggen. Daardoor verlies je focus en duurt het, als je niet oppast, te lang voordat je op nieuwe ontwikkelingen kunt reageren. Voor je het weet, word je zelf de rem op de groei. Dat willen we voorkomen”, zegt Gerard.

De uitbreiding van het managementteam biedt Gerard en Brechtje ook ruimte om meer aan Bosch Beton, dan in het familiebedrijf te werken. Brechtje: “Humaan en duurzaam ondernemerschap zijn daarbij voor ons heel belangrijk. We zouden bijvoorbeeld misschien meer kosten kunnen besparen door minder voor ons personeel te doen, of aan de kwaliteitsknoppen van ons product te draaien ten koste van de klant. Maar daar voelen we ons niet goed bij, dus dat doen we niet.”

Wederkerig zaken doen
Ook wederkerigheid is een kernbegrip in haar visie op ondernemerschap. “Ik geloof dat je pas echt toekomstbestendig bent, als je zaken zo doet dat iedereen er beter van kan worden. Want goed voor mij én goed voor jou is uiteindelijk goed voor ons allemaal. Daarom hebben we recent bijvoorbeeld ons 3e generatie betonmengsel geïntroduceerd met 50% cementreductie, zonder een meerprijs te vragen. Schonere productie voor ons, even betaalbaar voor de klant, en samen reduceren we CO2 wat voor iedereen beter is. Die wederkerigheid zit ook in de manier waarop we met medewerkers willen omgaan. Wat werkt voor jou, waar sluiten jouw talenten aan op onze behoeftes en hoe kunnen we daardoor samen nog verder groeien? Dat vinden we hier belangrijk. Ik geloof dat we mede daarom veel jongeren en zowel mannen als vrouwen aantrekken. De gemiddelde leeftijd hier is momenteel 32 jaar, dus de groeipotentie is enorm. En de man vrouw verdeling op kantoor kruipt inmiddels voorzichtig richting de 50/50. Dat is iets wat in de bouwwereld best uniek is, en ik vind het mooi om te laten zien dat dat met de juiste intentie dus niet alleen kan, maar uiteindelijk ook meer brengt.”

www.boschbeton.nl

Wat je kunt leren van Bosch Beton

>> Durf te focussen op één product waarmee je echt een verschil kunt maken.

>> Creëer ruimte voor jezelf om te werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf.

>> Denk vooruit: wat is er nodig om een toekomstbestendig bedrijf over te dragen aan de volgende generatie?