Je hebt het vast al voorbij zien komen op TikTok: bloopervideo’s met hierachter een stukje marketing van bedrijven. Het blijft als bedrijf lastig om viral te gaan, toch is het met dit soort video’s mogelijk om op te vallen tussen alle TikToks van influencers. En als je eenmaal interactie hebt met de video’s, zullen deze steeds vaker in het algoritme terechtkomen. Gratis marketing voor bedrijven! Hoe en wat Brazilian marketing is, leg ik je hier uit.

De naam Brazilian marketing Deze nieuwe manier van adverteren heeft zijn oorsprong in Brazilië, zoals de naam al doet vermoeden. Lokale ondernemers wilden door middel van een bloopervideo hun producten op een unieke manier promoten, en dat is gelukt.

Deze opvallende trend heeft snel de aandacht getrokken van Nederlandse bedrijven en hun doelgroep. Het idee draait om het tonen van bloopervideo’s waarin situaties niet verlopen zoals gepland, vaak resulterend in grappige valpartijen of waterplenzen. Net op het moment van de actie wordt de video van de maker afgespeeld, waarin het product, actie of de dienst wordt getoond. Dit resulteert in een grappige korte video, waardoor de aandacht van de kijker blijft hangen.

Wat maakt Brazilian marketing goed?
De spanningsboog op TikTok is enorm laag. Wanneer je een video niet leuk genoeg vindt, scroll je met één veeg met je duim door. Bij de Brazilian marketing video’s blijf je kijken omdat je wilt zien wat er gebeurt na de actie. Hierdoor haak je tijdens het kijken van de video niet af en kijk je de video volledig af. Dat is niet alleen super voor de views, maar ook het algoritme pakt dit uiteraard op.

Inmiddels niet meer alleen op TikTok
De trend is tegenwoordig niet alleen meer op TikTok te zien. Ook Instagram Reels wordt volgeplaatst. Bedrijven hebben groot profijt van de bloopervideo’s met hierachter reclames. En die cijfers liegen er niet om. Deze video’s krijgen binnen een paar dagen een miljoen weergaven!

Wil je meer weten over deze populaire vorm van marketing? Neem dan contact met ons op!

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is eigenaar van NeoSEM, het online marketing bureau voor e-commerce.

www.neosem.nl