Wie denkt dat je een merk kunt bedenken en op een bedrijf kunt plakken, heeft het mis. Iedereen prikt hier zo doorheen, zeker als je als bedrijf niet waarmaakt wat je belooft. Begin daarom binnen, bij de organisatie-identiteit. Door binnen te beginnen bouw je een uniek en sterk merk op. En weet je zeker dat wat je belooft aan je klanten ook écht wordt waargemaakt.

Van binnen naar buiten
De van-binnen-naar-buiten-benadering start met het onderzoeken en vaststellen van de identiteit van een bedrijf. Door in gesprek te gaan over het ‘waarom’ van het bedrijf en drijfveren van medewerkers. Ook is het belangrijk om oog te hebben voor de behoeften van klanten. Zo worden de krachten uit het bedrijf verbonden met wat klanten belangrijk vinden. Dit levert een merkbelofte en merkwaarden op die authentiek én relevant zijn. 

Merk als kompas
Als de merkbelofte en de merkwaarden staan, is het zaak dat ze worden omarmd door medewerkers. Bijvoorbeeld door de waarden te laden (wat betekent de waarde voor jou?) of in de beoordelingscyclus. Hierna kan het merk worden vertaald in marketingcommunicatie-uitingen zoals je logo, huisstijl en website. Degene die je van binnenuit bent, straal je dan ook buiten uit!

Maak het zichtbaar
Het merk gaat pas goed leven als de merkbelofte en merkwaarden tastbaar en zichtbaar worden gemaakt. Een communicatieconcept is daarbij van grote waarde; de vertaling van het merk in tekst en beeld. Dit concept is ook bruikbaar in bijvoorbeeld een campagne.

Meer fans
Een sterk merk doet een scherpe belofte en maakt deze in alles waar. Dan krijgen klanten wat ze verwachten en waar ze voor kiezen. Dit consequent doen maakt van klanten fans en dat levert op de lange termijn betere en duurzamere (financiële) resultaten op. Bijkomstig voordeel is dat naast meer fans aan de buitenkant, ook meer fans aan de binnenkant worden gecreëerd: medewerkers die het naar hun zin hebben.

Wil je ook buiten winnen door binnen te beginnen? Maak dan zeker een afspraak met onze merkstrateeg Elice.

www.MooiMerk.com