Businessbroers in buitengewone momenten
Ze begonnen ooit met de verhuur van een paar partytenten via Marktplaats. Inmiddels leveren de Barneveldse broers Elnard en Roeland Bos stijlvolle overkappingen én de complete inrichting voor buitenevents door heel Nederland. Al had dat maar een haartje gescheeld…
Interview: Hiemstra Media
Je vindt hun snelgroeiende verhuurbedrijf vanBos | Buitengewone Momenten tussen de weilanden en boerderijen in het buitengebied van Barneveld, waar meerdere loodsen volliggen met event equipment. Aluminium tenthallen en pagodetenten. Metershoge stapels met vloerdelen en vlonders. Haringen die meer dan een meter de grond in gaan. En heaters, meubilair en servies zover het oog reikt.
Van bruiloft tot bedrijfsfeest
VanBos levert het aan cateraars, partymanagers, weddingplanners en particulieren en bedrijven die zelf wat te vieren hebben. Van een bruiloft tot een jubileum, van een open dag tot een bedrijfsfeest. Ook congrescentra, hotels en restaurants kloppen regelmatig bij vanBos aan: zij huren of leasen de overkappingen vaak voor langere tijd, bijvoorbeeld om hun seizoen te verlengen. Deze wintermaanden zijn voor het Barneveldse verhuurbedrijf een korte adempauze: er vinden even wat minder outdoor events plaats. Maar als de temperaturen oplopen en de dagen langer worden, gaan ze weer maandenlang vol gas. “Dan staan we hier om 6.00 uur, werken we met een grote club collega's en draaien we gemiddeld zo’n 35 projecten per week”, vertelt Elnard. Ze hebben inmiddels op talloze plekken opgebouwd. Een overdekte dansvloer óver een zwembad bij een villa in ‘t Gooi? Een 65 meter lange tent precies tussen twee bedrijfspanden? Of duizenden vierkante meters aan tent voor een groot bedrijfsfestival? Ze draaien er bij vanBos hun hand niet voor om.
Vanaf de zolderkamer
Dat het bedrijf zo groot zou worden, hadden ze niet bedacht toen Elnard in 2012 een paar partytenten kocht. “Ik zette die op Marktplaats om wat bij te verdienen naast mijn studie. Het bleek een schot in de roos. Ze waren bijna elk weekend weg. Ik regelde die verhuur gewoon vanaf mijn kamer, de tenten sloegen we op in de schuur van onze ouders.”
Ambities om er hun fulltime business van te maken hadden ze eigenlijk niet. Elnard ging aan de slag als sociaal werker, Roeland stortte zich op de autotechniek. Verhuren bleef lange tijd een mooie side hussle. “Na een tijdje merkten we echter dat we allebei niet echt op onze plek zaten. Het kriebelde toch. Om onze eigen koers te bepalen, zélf iets op te bouwen.”
Lockdown als gamechanger
En dus besloten ze om er samen voor te gaan. De site werd aangepakt, de voorraad uitgebreid, de eerste collega’s aangenomen. Begin 2021 stonden alle seinen op groen om te knallen. “En toen vertelde Mark Rutte op tv dat we in lockdown gingen. De volgende ochtend kreeg ik het ene telefoontje na de andere. In een paar uur tijd verdampte tienduizenden euro’s aan omzet”, blikt Roeland terug.
Pijnlijk? Absoluut. Maar achteraf bleek het een cruciale boost voor vanBos. “We hadden ineens zeeën van tijd. Die hebben we gebruikt om te innoveren. Onze markt is behoorlijk traditioneel. Fabrikanten komen heel beperkt met nieuwe producten. Die zijn we zelf dus gaan ontwikkelen, want in de praktijk zagen we dat het vaak beter kon.”
Met storm in het weiland
Zo legde Roeland – het technisch brein van vanBos – in die periode de basis van de inmiddels zeer succesvolle zijwand voor stretchtenten. “Veel opdrachtgevers vinden de uitstraling van zo’n tent mooi, maar zitten vervolgens een half jaar lang met geknepen billen zich af te vragen of hun evenement kan doorgaan. Als het slecht weer is, moeten ze halsoverkop hun programma omgooien. Met onze zijwanden is dat niet langer nodig.”
Keer op keer ging hij terug naar de tekentafel om het ontwerp voor de zijwand te perfectioneren. “We hebben heel wat prototypes gemaakt. Bij elke storm zetten we snel zo’n tent op. Stonden we weer te testen. Net zo lang tot we een zijwand hadden die niet klapperde”, lacht Roeland.
Niet afwachten maar investeren
In die lockdownperiode namen de broers ook samen een gecalculeerd risico: terwijl de bodem van de kas in zicht kwam, investeerden ze in de aankoop van extra stretchtenten. Elnard: “Omdat we geloofden: als er straks weer wat gevierd mag worden, gaan we dat buiten doen. Het bleek een gouden zet. Toen de lockdown voorbij was hadden wij de capaciteit en konden andere verhuurders nergens aan tenten komen.” Het tekent het lef en de vindingrijkheid van de Barneveldse broers. “Soms moet je gewoon de sprong wagen. Iets doen voordat je helemaal zeker weet of het gaat lukken en innovatie een beetje forceren”, zegt Elnard.
Meer uitstraling, meer comfort
Inmiddels hebben ze meerdere unieke producten in het verhuurassortiment. Daarmee speelt vanBos in op veranderende behoeften in de markt. “Je ziet dat comfort en uitstraling steeds belangrijker worden voor organisatoren. Niet alleen de tent moet er stijlvol uitzien, ook de inrichting moet voor een wow-gevoel zorgen. Daarom hebben we bijvoorbeeld een extra brede tafel ontwikkeld, zodat er voldoende ruimte is voor decoratie in het midden.”
Waar ze zich verder mee onderscheiden? Dat is service, zegt Elnard. “We brengen locatiebezoeken, nemen de tijd om met organisatoren mee te denken en heel belangrijk: we plaatsen de tenten met eigen medewerkers. Goede jongens die snappen dat ze in iemands achtertuin werken, dat de aanloop naar een feest of evenement spannend is. Eigenlijk bieden we vooral zekerheid: dat het goed komt.”
Het blijkt een succesformule, want vanBos groeit jaar op jaar als een raket. Inmiddels is een derde hal in gebruik genomen, binnenkort rolt de eerste vrachtwagen het terrein op. “Daarmee kunnen we makkelijk de nieuwe zwaarlastvloeren transporteren. Met zo’n vloer kunnen we op oneffen terreinen toch een strakke en comfortabele ondergrond realiseren, terwijl het tegelijkertijd voor warmte en sfeer zorgt”, zegt Elnard.
Niet concurreren, maar aanvullen
Weer een stap vooruit dus. Tegelijkertijd houden de broers hun focus scherp. “We leveren alles wat je nodig hebt voor een buitengewoon event, maar geen food. We willen namelijk niet concurreren met cateraars die bij ons huren. Hetzelfde geldt voor de organisatie en styling van events. We denken best ver mee, maar nemen dat niet op ons. Daarvoor verwijzen we je naar de uitstekende partymanagers en stylisten in ons netwerk.”
Wat ze geleerd hebben door de jaren heen? “Concentreer je op wat er goed gaat”, lacht Elnard. “Ja, er valt hier wel eens een pallet met servies om. Enorm balen. Maar je kunt jezelf makkelijk verliezen in het negatieve. 99% van wat we doen gaat goed, daar kijk ik liever naar. En als er een keer iets misgaat? Dan zitten we kort op de bal en lossen we het op.”
Natuurlijk groeien
Plannen voor de toekomst hebben ze genoeg. Zo wordt er gewerkt aan een nieuwe, slimme tentenstructuur. Ook willen de broers de komende jaren het team verder uitbreiden, zodat ze zelf meer aan vanBos kunnen bouwen. “We zijn nog lang niet klaar, maar we groeien wel het liefst zoals het nu gaat. Op een natuurlijke manier”, zegt Elnard.
Want dat levert de broers uiteindelijk het meeste plezier op. Succes? Dat zit niet in nog hogere omzetten of een recordwinst. “Wat mij voldoening geeft zijn geslaagde evenementen en gelukkige opdrachtgevers”, zegt Elnard. “Ik geniet het meest als ik zie hoe jongens zich hier ontwikkelen door de uitdaging die ze elke dag hebben”, vult Roeland aan. “Ze leren hier lassen, vrachtwagen rijden, samenwerken; dat is voor mij de belangrijkste groei.”
