BARNEVELD - Een railterminal in Barneveld is bij voldoende ladingsvolume maatschappelijk en economisch rendabel. Dat blijkt uit onderzoek van Buck Consultants en TNO. Het college van b&w wil daarom een plan van aanpak laten opstellen voor het realiseren van zo'n terminal. 

,,De railterminal leidt tot een versterking van de concurrentiepositie van bedrijven in de regio en is een versterking van het regionale vestigingsklimaat, vooral door het transportkostenvoordeel en een verbetering van het vestigingsklimaat in brede zin”, aldus Buck Consultants International en TNO die het kosten- en batenonderzoek uitvoerden. ,,De Railterminal Barneveld krijgt een strategische positie aan een belangrijke Europese goederencorridor (TEN-T North Sea-Baltic Core Network Corridor), ook wel de Berlijnroute genoemd. Valburg – waar ook een initiatief voor een railterminal wordt ontwikkeld – ligt aan de Betuweroute. Omdat Valburg en Barneveld gericht zijn op andere delen van het Europese achterland ligt directe concurrentie tussen beide terminals niet in de rede.”

Lóránt Tavasszy, hoogleraar goederenvervoer en logistiek aan de TU Delft, zette vorig jaar in Business in Barneveld juist daar vraagtekens bij. Volgens hem dreigt versnippering als gevolg van de vele regionale plannen voor railterminals (Lees het artikel). Een eventuele Barnevelds railterminal zou moeten komen op het zogenoemde verwerkingsterrein tussen Harselaar-Oost en Harselaar-Zuid, naast de vuilstort van Vink. De terminal moet uiteindelijk aangelegd worden door een commerciele exploitant. De gemeente Barneveld steunt de voorbereidingen omdat het veel positieve effecten verwacht van een railterminal. Die zou onder meer het vestigingsklimaat van Barneveld versterken en een concurrentievoordeel opleveren aan bestaande en eventueel ook nieuwe bedrijven in de transport en logistiek. Met de voorbereidingen is een bedrag van circa 200.000 euro gemoeid.

Het Barneveldse college stelt nu voor om de verkennende fase af te ronden door een plan van aanpak op te stellen. In dit plan wordt aangegeven welke onderwerpen nog nader moeten worden uitgewerkt, zoals op het gebied van milieu en verkeer. Ook worden informatiebijeenkomsten georganiseerd met de omgeving maar ook met de BIK.