Iedere website bevat content. Wie ben je, wat doe je en hoe doe je dat? Welke producten of services bied je aan en hoe worden ze aangeboden? Al die informatie op je website is je content. Maar hoe lang is jouw content eigenlijk al hetzelfde?

Verschillende SEO-goeroes wijzen op het belang van goede content en kwamen daarvoor met een vergelijking met de lenteschoonmaak. Zij voeren in de lente een content audit uit van hun eigen website. Bij deze audit vroegen zij zich vier dingen af:
Welke content doet het goed en welke doet het minder goed?
Wat doen we met de content die niet goed presteert?
Hoe krijgen we meer return uit content die goed presteert?
Hoe kunnen we de content blijven optimaliseren?

Crawlen
De bovengenoemde dingen controleren begint met een crawl van je website. Een crawl is het doorzoeken van je website door middel van zoekmachinesoftware, oftewel ‘bots’. Deze bots indexeren de inhoud van je webpagina’s. Door bovenstaande vragen in een spreadsheet te bundelen en te beantwoorden, kom je tot de conclusie wat wel en niet goed werkt. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar pageviews, of het makkelijk op social media gedeeld kan worden, links van andere websites naar die van jou en paginawaarde.

Alles op een rijtje
Nu je zojuist je lenteschoonmaak hebt uitgevoerd, ben je erachter gekomen welke content niet presteert. En nu? Je kunt kiezen uit onderstaande zaken:
Keep (behouden)
Cut (verwijderen)
Combine (combineren)
Convert (omzetten of aanpassen)


Content die daarentegen wel goed presteert, kun je verder gaan optimaliseren. Zo is je website weer brandschoon!

Heb je zelf geen tijd voor zo’n lenteschoonmaak, maar is je content wel aan een schoonmaak toe? Vraag dan nu een content audit aan op onze website en wij gaan voor u aan de slag!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads. Hét internetbureau voor web development en onlinem arketing.

webleads.nl