COOXS verovert Nederland met buitenkeuken
Van multimiljonairs en topvoetballers tot kookliefhebbers en genieters van het buitenleven. Ze komen naar Kootwijkerbroek voor de design buitenkeukens van COOXS. Christiaan Morren en Gerard Jansen bouwen vanaf Puurveen aan een premium merk dat nu al tot de top van Nederland behoort.
Buiten is het nieuwe binnen. Kijk om je heen in de gemiddelde Nederlandse achtertuin en je ziet dat in de afgelopen jaren een kleine revolutie heeft plaatsgevonden. Van overkappingen en tuinkamers tot zwembaden en loungesets; de tuin is langzamerhand veranderd in een tweede woonkamer. We brengen een steeds groter deel van onze tijd om het huis door en zijn ook bereid om daar de portemonnee voor te trekken.
Het is een trend die Gerard Jansen in 2018 op het spoor zet van wat een gat in de markt blijkt te zijn. “Ik zag hoe luxe en design een steeds grotere plek kregen in de tuin, maar dat er eigenlijk geen aanbod was op keukengebied. Ja, je ziet her en der natuurlijk wel buitenkeukens staan. Vaak gemaakt van hout en staal. Maar het is zelden verfijnd qua design en eigenlijk zijn het ook geen echte buitenkeukens. Je moet ze namelijk onder een overkapping zetten als je wilt dat ze na een jaar nog overeind staan.”
Weerbestendig design
Juist op die twee punten moet én kan het beter, denkt Jansen. En zo ontwikkelt hij de eerste plannen voor de luxe, weerbestendige buitenkeukens van COOXS. Die hebben de looks van de designkeukens die je ziet bij de betere keukenspeciaalzaken, maar verder is eigenlijk alles anders. “De kasten zijn gemaakt van gepoedercoat aluminium, we gebruiken werkbladen van keramiek en Dekton en passen apparatuur toe die weerbestendig is. Daardoor kunnen onze keukens 365 dagen per jaar in de buitenlucht staan. Of het nu regent, stormt, vriest of extreem warm is.”
Niet alleen Gerard ziet een gat in de markt. Dat geldt ook voor collega Christiaan Morren uit Garderen. Samen besluiten ze om hun baan op te zeggen en in het diepe te springen: COOXS ziet het levenslicht. Het eerste jaar is het vooral ontwikkelen, maar daarna gaat het razendsnel en inmiddels weten klanten uit heel Nederland de weg naar Kootwijkerbroek te vinden. Van topvoetballers en Quote 500-ondernemers tot liefhebbers van het buitenleven die bijvoorbeeld al een Big Green Egg hebben staan en nu de volgende stap willen zetten.
Kootwijkerbroekse mentaliteit
Inmiddels lopen er acht medewerkers rond bij COOXS, die samen de meest uiteenlopende projecten realiseren. Elke buitenkeuken wordt op maat ontworpen en geproduceerd, al dan niet in afstemming met een tuinarchitect. Daarbij is the sky, the limit. Wil je meerdere kookeilanden in je tuin of een keuken van 6 meter met geïntegreerde bar? Het kan allemaal. Ook als het gaat om apparatuur trekt COOXS alles uit de kast. Van geïntegreerde kookpitten tot teppanyakiplaten, van pizzaovens tot koelkasten en van wijnkoelers tot ijsblokjesmachines.
De meeste keukens van COOXS gaan richting het Gooi en de Randstad. Is Kootwijkerbroek dan wel een handige plek om te zitten? “Juist wel”, zegt Gerard. “Je ziet dat klanten in het hoge segment heel bewust kiezen voor leveranciers uit deze regio. Hun halve huis komt hier vandaan omdat de kwaliteit en Veluwse mentaliteit ze aanspreekt. Ervoor gaan, afspraken nakomen; dat vinden wij hier heel normaal, maar dat is op veel plekken in Nederland anders.”
Groei door focus
De basis van COOXS? Die staat inmiddels als een huis. De komende jaren staan in het teken van verdere expansie. In eerste instantie in Nederland, op termijn ook over de grens. Daarvoor steken Jansen en Morren veel energie in productoptimalisatie en het bouwen van een merk. “We dromen ervan dat COOXS een soortnaam wordt. Een synoniem voor de meest luxe, exclusieve buitenkeuken. Om dat te bereiken bouwen we aan een merk waarmee mensen zich willen associëren en fan van worden.”
Die droom brengt ook focus aan in de bedrijfsvoering. Productontwikkeling, ontwerp en assemblage vinden plaats op Puurveen, de productie van verschillende keukenelementen is ondergebracht bij gespecialiseerde partners. “Dat zouden we ook zelf kunnen doen, maar dat past niet bij ons dna. Een grote fabriek vol machines? Daar gaat ons hart niet sneller van kloppen. Ten diepste zijn wij een marketing- en verkooporganisatie. Dat willen we heel goed doen.”
Het aanbrengen van focus is iets wat Jansen ook andere start-ups kan aanraden. “Doe wat bij je past en zeg nee tegen de rest. Wij krijgen ook regelmatig de vraag of we een overkapping kunnen regelen of zelfs een heel terras willen aanleggen. Dat doen we niet. Als start-up is het verleidelijk om alles aan te pakken, maar daardoor versnippert je aandacht en verlies je energie. Bovendien herkennen klanten je dan op termijn niet meer. Zeker als je je richt op het hoge segment en een merk wilt bouwen, is dat cruciaal. Houd je aan het plan en ga daar 200% voor!”