BARNEVELD - Een corona registratie app van Barneveldse bodem. Dat is het resultaat van de inspanningen van Jan Willem Vermeer en Michiel van de Vis van het Barneveldse IT-bedrijf Mevec. De app is inmiddels in gebruik bij onder meer SDVB en eetcafé De Hebberd.

Geknoei met pennen die steeds gedesinfecteerd moeten worden. Namen en telefoonnummers die ergens in een sigarendoos terechtkomen... Je wordt al niet blij van de 'corona registratieplicht', maar voor de ondernemer en de bezoeker van een horecazaak of kapper is het ook nog eens een heel gedoe. Alle reden voor Jan Willem en Michiel om een app te ontwikkelen waarmee daar een einde aan komt.

De wieg van de app stond eigenlijk in de Rabobank, vertelt Jan Willem. “In het begin van de coronacrisis was er een Rabobank Masterclass om ondernemers te inspireren over hoe je met zo'n crisis om zou kunnen gaan. Nu was het zo dat we onze orderportefeuille best wel dunner zagen worden en dan ga je zitten denken wat je kan doen. Bij de Masterclass werd er druk gebrainstormd en konden we elkaar allerlei tips geven. Daar kwam het idee uit om deze app te ontwikkelen en dat heeft eigenlijk best goed uitgepakt. Ons bedrijf is voor een groot deel gebaseerd op consultancy op uurbasis. Dat is een prima verdienmodel, maar ervoor zorgen dat je een dienst aanbiedt in plaats van alleen je tijd, is een slimme zet. Samen met mijn compagnon ben ik er zo opgekomen om een app te ontwikkelen die ondernemers helpt om de registratieplicht soepel te laten verlopen.''

Via de website hiermelden.nl komt de bezoeker op een formulier waar hij zijn naam en e-mailadres kan achterlaten. “De gegevens zijn alleen zichtbaar voor de klant en niet voor de ondernemer. Degene die controleert krijgt alleen een groen veld te zien waarmee bevestigd is dat de klant geregistreerd is. Als de klant terugkomt, wordt naam en telefoonnummer onthouden en hoeven alleen de vragen van de gezondheidscheck beantwoord te worden.”

De app biedt op termijn ook andere mogelijkheden. Zo kan de ondernemer zien hoeveel klanten hij heeft gehad op een dag en kunnen klanten vrijblijvend aanvinken of ze nieuws willen ontvangen over leuke acties. ''Je zou bijvoorbeeld terugkerende bezoekers een digitale tegoedbon kunnen aanbieden.''

Dat het geen compleet nieuwe tool is, is van minder belang, vindt Jan Willem. ''Er zijn meer mogelijkheden om dit te doen, maar die kunnen prima naast elkaar bestaan. Met hiermelden.nl denken we een heel laagdrempelige tool te hebben ontwikkeld. Helaas zijn we nog niet van corona af. Registratie lijkt wel steeds belangrijker te worden om te volgen hoe het zich verspreidt.''

www.hiermelden.nl