BARNEVELD - De coronacrisis hakt er flink in en dat zal voorlopig zo blijven. De gemeente Barneveld staat bekend om een goed ondernemersklimaat. Hoe lang gaan we een crisis volhouden? BIB deed een belronde bij ondernemers in diverse branches.

Timo Kruft I TeKa Groep (Voorthuizen)

“De evenementenbranche wordt keihard geraakt door deze crisis. Van de ene op de andere dag stonden onze twintig locaties leeg. Dat is ongekend. De afgelopen weken hebben we benut om voor al onze locaties protocollen en concepten voor anderhalvemeterevents te ontwikkelen. Afstand houden, desinfecteren, individuele lunches uitserveren, ventileren; dat is allemaal goed te regelen. Zeker in een ruime locatie zoals de Midden Nederland Hallen of congrescentrum De Werelt. De kunst is vooral om de sfeer en beleving van een evenement vast te houden in het nieuwe normaal. Daar hebben we nu een aantal slimme oplossingen voor. We merken aan het aantal opties en boekingen voor het najaar dat bedrijven en organisaties behoefte hebben om weer bij elkaar te komen. Uiteindelijk blijven mensen toch sociale wezens. Hoe mooi alle digitale mogelijkheden ook zijn, er gaat niets boven echte ontmoetingen. We merken wel dat de onvoorspelbaarheid van deze maanden zorgt voor onzekerheid bij organisatoren. Daarom hebben we een garantiefonds opgezet. Daarmee maken we het mogelijk om evenementen kosteloos te verplaatsen bij calamiteiten.”

Roland Hartkamp, HuboXL Voorthuizen

De afgelopen periode werd de bouwmarkt vaak genoemd als één van de branches waarin het onverminderd druk blijft. “We merken zeker dat mensen, nu ze veel thuis zijn en mogelijk niet op vakantie kunnen, de tijd nemen om hun huis op te knappen. Maar zo gek als het soms werd voorgesteld is het niet”, vertelt Roland Hartkamp, van HuboXL Voorthuizen. Ook deze winkel staat bol van de hygiënemaatregelen. “Het winkelend publiek is er alweer helemaal aan gewend. Lastiger is het om de schappen gevuld te houden. Levertijden zijn langer. Dat merk je in de hele handel. De vraag is groot, maar de aanvoer is klein. Voordat de import vanuit het buitenland weer op volle kracht is en de achterstanden zijn weggewerkt, hebben we nog heel wat geduld nodig.” In het Voorthuizense ziet Hartkamp een grote saamhorigheid. “Die is er altijd al, maar nu extra. Ondernemers helpen elkaar waar mogelijk met advies of spullen. Wel houd ik mijn hart vast voor de campings en horeca. Hoe eerder die open kunnen, hoe liever. Als de verbetering qua coronagevallen doorzet, dan vermoed ik dat we de economie net op tijd weer kunnen opstarten. Er wordt nog prima geld uitgegeven door de consument, maar dan moeten we wel nu stoppen met roepen dat er een economische crisis aankomt. Laten we kijken hoe het loopt en elkaar helpen waar mogelijk. Dat is nu het allerbeste.”

Ben van Luttikhuizen Webleads

Wat de afgelopen periode ons heeft geleerd? “Vooral hoe belangrijk de online presence van een bedrijf is”, vertelt Ben van Luttikhuizen van Webleads uit Kootwijkerbroek. “Het komt wellicht betweterig over, maar wij waren ons hier natuurlijk al van bewust. Veel andere bedrijven zijn voor wat betreft hun online presence de afgelopen tijd echter nog eens met hun neus op de feiten gedrukt.” Het internetbureau voor webdevelopment en online marketing zag de klantvraag de afgelopen tijd dan ook alleen maar toenemen. “Voor klanten die al jaren investeren in hun online presence, was dit een extra bevestiging dat ze daar goed aan hebben gedaan en zij pakten daar nu op door. Qua dienstverlening verwacht ik dat bedrijven aanzienlijk vaker gebruik zullen gaan maken van zaken als webinars en podcasts. Men heeft nu ervaren dat er nog veel meer mogelijk is en dat bijvoorbeeld kennis delen en klantcontact onderhouden ook zeer goed op afstand kunnen.” Welke stappen moeten bedrijven absoluut zetten op het gebied van marketing? “Of je nu sinds jaar en dag al aan je online presence werkt of dat je de eerste stappen nog moet gaan zetten: investeer in je online presence. Daar ga je als ondernemer vroeg én laat je voordeel mee doen.”

Richard van der Zande, De Elstar Catering

De Elstar is ingericht op groot. We kunnen feesten van voor naar achteren faciliteren en organiseren voor meer dan 5000 bezoekers. In de afgelopen jaren hebben we hard gewerkt en veel geïnvesteerd om dat voor elkaar te krijgen. Alles wat we in huis hebben is ingericht op groot. Als je dan als gevolg van corona weer terug moet naar klein is dat een uitdaging die bijna niet te doen is. Als je een bedrijfsfeest wilt organiseren waar een paar duizend mensen komen die allemaal 1,5 meter afstand moeten houden, dan is dat ondoenlijk. Het is dus maar zeer de vraag of wij het gaan overleven in die zogenaamde nieuwe werkelijkheid.’’

‘’Natuurlijk probeer je van alles om toch wat binnen te krijgen. Vanaf de uitbraak van de crisis ga je meteen denken over alternatieven. Barbecuepakketten, verhuur van de enorme hoeveelheid spullen die we hier in onze magazijnen hebben staan, we zijn gestart met maaltijd aan huis vanuit een oude SRV-wagen, we staan in Voorthuizen op een camping met een snackwagen om ontbijt, lunch en pizza te verzorgen. Ook al zijn het dingen die niet genoeg opleveren, met zo’n wagen houd je toch weer vier mensen aan het werk die je het salaris kunt betalen.’’

‘’Je probeert positief te blijven. De ene dag gaat dat makkelijker dan de ander. Dat geldt voor mij, maar ook voor mijn mensen. Ik heb ook tegen ze gezegd: ik kan me voorstellen dat je het een dagje niet trekt en bij moet tanken van deze ellende. Het is allemaal erg spannend voor iedereen. Er zijn meer dan 75 mensen voor wie we ons uiterste best doen om het salaris te behouden of in de tijdelijke ww te gaan, maar ik weet niet hoe lang ik dit kan volhouden. Er zijn versoepelingen ja, maar die halen voor een bedrijf als Elstar nog niet zoveel uit. Ik heb een keuken waar je voor 8000 mensen een buffet kunt bereiden. Als je dat nu voor maximaal 100 kunt doen of straks misschien voor een paar honderd. Dan heb je geen pen en papier nodig om uit te rekenen dat wij dat niet gaan trekken. Bijeenkomsten van 500 mensen, wat voor ons een heel normaal feestje is, daar is nog helemaal geen zicht op. De barbecue van de BAM met 5000 mensen ging dit jaar niet door. Als ik ze met kerst ook niet heb en volgend jaar mei ook niet... Daar kan je niet tegen werken. Grote feesten is notabene mijn specialisme. Zolang het kan, probeer ik mijn mensen binnenboord te houden. Want je moet er niet aan denken dat het mis gaat. Complete gezinnen komen dan op de kop te staan.’’

Bas Markies, Its Personal Training

Horecabedrijven mogen weer ondernemen, maar voor de sportscholen leek daar lange tijd geen perspectief op te zijn. ‘’Ja, het lijkt er inderdaad in alles op dat onze sector extra de pineut is met dit virus. Ik begrijp wel dat de overheid alle voorzichtigheid van de wereld betracht als het om de openstelling van sportscholen gaat. Maar dat was en is voor ons wel erg zuur,’’ vertelt Bas Markies, die samen met Alan Barends aan het roer staat van Its Personal Training aan de Van Zuijlen van Nieveltlaan. ‘’Zweten in combinatie met verhoogde ademhaling. Is dat wel of niet een katalysator voor virusverspreiding? Het is nog steeds de vraag. Dus zolang er geen antwoord op is, is men natuurlijk supervoorzichtig. Daarbij worden alle sportscholen, wat ook wel begrijpelijk is, over één kam geschoren. Bij een sportschool denkt men vaak aan een grote sportschool met verschillende douche- en kleedruimtes en lange rijen loopbanden en trainingsapparaten. Als er iemand met corona staat te zweten en te hijgen in de kleedkamer kan dat via de mechanische ventilatie zo naar andere ruimtes verplaatst worden. Dat wij in onze relatief kleine sportschool met enorme openslaande deuren en ramen een totaal andere situatie hebben, daar hebben ze niks mee te maken bij het OMT. Gelukkig hebben we een groot deel van onze klanten bereid gevonden om de lessen online te volgen. Ongeveer 75 procent kon daar prima mee leven. De andere 25 procent haakte weer aan toen we deels buiten en straks ook weer binnen verder kunnen gaan met waar we goed in zijn. Mensen helpen om bewuster, belastbaarder, fitter en gezonder te worden. En ja, er zitten ook altijd weer positieve kanten aan een crisis. Doordat je heel bewust gaat nadenken over manieren om ondanks corona je klanten te bedienen, kan je je business verder uitbreiden. ‘Personal training at the office’ is een concept dat soort van dankzij corona een nieuwe impuls krijgt. We bieden bedrijven aan om een uurtje in de week hun personeel op locatie training te geven. Maar dat kan natuurlijk ook uitstekend met een online videoverbinding. Mensen raken er aan gewend dat niet iedereen overal meer ter plekke hoeft te zijn om te communiceren en te trainen. Dat biedt perspectief om veilig op kantoor te sporten. Dus ja, dat krijgt vast nog wel een vervolg.’’

Hilde Brouwer, coach en bestuurslid van de JOS

“In mijn coachingspraktijk is het merendeel van het werk weggevallen. Bijna iedereen zegde meteen de afspraken af toen corona uitbrak. In zo’n crisis kijken mensen, logischerwijs, alleen naar wat nu urgent is. Bovendien vinden veel ondernemers het spannend om via Zoom op afstand zo’n persoonlijk verhaal te vertellen. Coaching is altijd heel persoonlijk en daarmee kwetsbaar. Dus ja, het was eigenlijk meteen over en uit met de afspraken die ik had ingepland.’’

,,Als bestuur van de JOS besloten we om de vinger aan de pols te houden bij onze leden. We hebben afgesproken om iedereen te bellen om te vragen hoe het gaat. Inmiddels heb ik 14 ondernemers geproken en ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben van wat ik hoor. Bij de JOS zijn relatief veel kleinere bedrijven aangesloten. Dat moet ik er bij zeggen, maar ik heb bewondering voor hoe flexibel mensen zijn en hoe ze meebewegen met zo’n ramp als dit. Restaurants die risico nemen en gaan verbouwen in deze periode, ondernemers die met volle focus de moed erin houden. Overal hoor ik hoe snel er geschakeld is en hoe ondernemers er toch het beste van maken. Nuchter omdenken. Veerkracht op het hoogste niveau. Het gaat er in deze economie niet om wie de grootste en de sterkste is. Wie zich het makkelijkst aan kan passen aan de omstandigheden, die heeft succes.’’

‘’Daarnaast realiseer ik me ook dat het voor bedrijven die hoge huurverplichtingen hebben of een omzetderving van wel 80 of 90%, een enorme uitdaging is. Je zult maar 80 mensen in dienst hebben die je allemaal een salaris moet betalen en nul inkomsten. Een nachtmerrie lijkt me. Ik hoop dat vooral die ondernemers snel licht aan het einde van de tunnel zien. En ook voor hun geldt natuurlijk dat de mogelijkheden binnen de kaders even onbeperkt zijn als daarbuiten.”

Tony Janssen, restaurant Tres

Het succesvolle tapas-concept Tres nestelde zich vorig jaar juni in het Barneveldse horecaleven en maakte een vliegende start. Tot maart 2020. ‘’Ja, dan sta je gek te kijken,’’ blikt restaurantmanger Tony Janssen terug. ‘’Een hoop stress. Veel onzekerheid. Zeker in de eerste week. We zouden ons eerste echte voorjaar draaien in Barneveld. Daar kijk je met elkaar naar uit en dat zijn ook de momenten dat je de toch wel grote investeringen moet terugverdienen.’’

‘’Natuurlijk hebben we ook overwogen om tapas te gaan bezorgen, maar we hebben er van afgezien. Het is een enorme omschakeling. Voor ons bleek dat niet rendabel. In onze vestiging in Tiel wel. Daar waren we minder dan een maand open, waardoor we ook geen aanspraak konden maken op steun van de overheid. Dan móet je je wel.’’

‘’Gelukkig is het seizoen nog zeker niet voorbij. We hebben een groot terras. Binnen is het passen en meten met de 1,5 meter. We hopen dat we wat schade in de komende periode in kunnen halen. Barneveld is nu al een goed draaiende vestiging. Ook al voor corona. Op de dagen in het weekende zitten we altijd vol en er zit ook groei in de dinsdagen en woensdagen. We zijn blij dat Barneveld Tres weet te waarderen.’’

Anna-Marie Gelderblom-Soeterboek, Soeterboek Schoenen

In de winkelstraten waren de gevolgen super zichtbaar. “Normaal zijn maart tot mei de drukste maanden, nu was het rustig in het dorp”, blikt Anna-Marie Gelderblom-Soeterboek terug. Bij Soeterboek Schoenen kwam het coronavirus zelfs heel dichtbij door de ziekte van haar vader Hans Soeterboek. “Grote bedrijven als Zalando en Omoda begonnen gelijk te strooien met hoge kortingen. Daar kunnen wij online niet tegenop. Daarom stimuleren we mensen om lokaal te winkelen. Door nog meer te laten zien dat we er zijn. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met vloggen op social media en we hadden we een aantal leuke acties. Ik hoop dat mensen beseffen dat het centrum belangrijk is voor Barneveld. Het zou zó zonde zijn als er meer winkels omvallen.” Hoe ze de toekomst van het centrum ziet? “Ik denk dat we het centrum levendiger moeten maken. Met de winkels compacter op elkaar. Panden die al lange tijd niet verhuurd worden ombouwen tot woningen. Want hoe leuk is het om in een bruisend centrum te kunnen wonen en winkelen?” En de toekomst van Soeterboek? “We hebben al een klap gehad, maar het najaar wordt nog wel even spannend. De schoenfabrieken waren lang gesloten, waardoor de najaarscollecties verschuiven. Als ze al kunnen leveren. Mede daarom zijn we met een aantal modezaken uit de regio aan het kijken of we later kunnen starten met de uitverkoop om toch iets van de schade op te lossen.”

Hilko de Boer, Finolia  (Barneveld)

“Vanuit Finolia verzorg ik workshops, inspiratiedagen  en trainingen in planning en control voor met name gemeenteambtenaren. Van maart tot en met juni stonden diverse bijeenkomsten in de agenda. Die heb ik allemaal vrij snel moeten cancelen. Gelukkig spreid ik de risico's en werk ik ook nog op interim-basis bij gemeenten. Maar toch is het wel even slikken als een deel van je omzet wegvalt, en vooral werkzaamheden waar je ook veel plezier uithaalt. Nu zit ik niet snel bij de pakken neer, ik heb direct het verlies genomen. Vrij snel heb ik met Finolia de switch naar online gemaakt. Samen met andere financieel experts binnen het gemeentelijke domein geef ik regelmatig gratis webinars. Dat leverde in een snel tempo honderden deelnemers op. Ook heb ik samen met een compagnon veel tijd gestoken in het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten in een prognosemodel voor gemeenten. Daardoor kunnen gemeenten nu ook aan scenariomanagement doen en goed onderbouwde scenario's aan college en gemeenteraad voorleggen. Ik verwacht daarin namelijk een verandering qua sturing en verantwoording. De afgelopen maanden waren daarmee vooral een tijd van zaaien, kennis delen en ook opdoen, mijn netwerk verder vergroten, nieuwe producten ontwikkelen en reeds bestaande producten doorontwikkelen. Ik heb er vertrouwen in dat dat zich de komende maanden gaat uitbetalen. Inmiddels hebben we de eerste trainingen weer gepland voor na de zomer. Met iets kleinere groepen of juist grotere ruimtes is het goed mogelijk om weer ‘live’ te trainen. Ik verwacht dat daar toch behoefte aan blijft. Er is online veel mogelijk, maar ervaringen uitwisselen, kennis delen en inspiratie opdoen gaat toch het best als je met elkaar in één ruimte zit. De interactie is dan veel beter.”