Creatieve wervelwind in Barnevelds theater
Hij voelt zich net zo thuis op het podium als achter de coulissen. Drumde in musicals, coördineerde tv-opnames en runt nu de horeca- en evenemententak van het Schaffelaartheater. In gesprek met entertainment multitalent Robin Visser (39) over zijn ‘move’ naar Barneveld en de theaterkansen voor lokale bedrijven.
Sommige mensen worden geboren met muziek in hun bloed. Robin Visser behoort tot die categorie. Als hij een jaar of drie oud is, trommelt hij op elk voorwerp dat hij kan vinden. Waar leeftijdsgenootjes op voetbal gaan, sluit de jonge Robin zich aan bij een jeugddrumband. En al op de middelbare school tourt hij met vrienden door Engeland om op te treden. “Ik regelde de boekingen en het vervoer, want een rijbewijs hadden we nog niet. Het voelde als thuiskomen. Dit was wat ik moest doen”, blikt Visser terug.
Drummen, performen, managen
Dat hij in de entertainment of showbizz zou eindigen? Dat was eigenlijk voor niemand een vraag. Zijn eerste professionele drumklus is in Crazy Piano's, later belandt hij in de musicalwereld, waar hij werkt voor Stage Entertainment en Joop van den Ende theaterproducties. Met Dirty Dancing, Ciske de Rat en Beauty and the Beast staan er de nodige ‘musicalkrakers’ op zijn drum-cv.
Ondertussen ontpopt hij zich als multitalent. Zingen, performen, presenteren; het gaat hem net zo makkelijk af. Net als het locatiemanagement voor tv-series en bioscoopfilms. Zo coördineerde hij alle processen achter de schermen op de set van de populaire jeugdserie SpangaS (seizoen 10 & 11).
Thuis in het theater
Wat hij is? Zeg het maar. Een entertainmentprofessional in hart en nieren. Maar stop hem alsjeblieft niet in een hokje. Die zijn volgens Visser om kleding in te passen, niet voor mensen. Wel is zijn rol de laatste jaren verschoven: van in de spotlights naar achter de coulissen. “Tijdens de coronaperiode viel mijn werk ineens weg. Mijn vriendin was net zwanger, we zouden een huis kopen. Geen ideale timing. Toch miste ik de meeste optredens niet.”
En dus gooide Visser het roer om. Na diverse interimklussen in theaters streek hij eind vorig jaar in Barneveld neer. Zijn rol? Hoofd horeca en evenementen bij het Schaffelaartheater. “Aan de horecakant richt ik me op het optimaliseren van de beleving van bezoekers en het verhogen van het rendement. Theaterhoreca ziet zichzelf graag als een aparte vorm van horeca. Natuurlijk heb je piekmomenten. In de pauze moet je binnen 6 minuten 550 man voorzien van een drankje. Dat is topsport en vraagt veel van het team, je routing en assortiment. Maar na de voorstelling ben je in wezen gewoon een grand café en dat vraagt een actievere houding. Niet wachten achter de bar tot iemand een drankje bestelt, maar zelf de foyer in en vragen of iemand nog wat wil drinken.”
Bedrijven op het podium
Ook op evenementengebied is Visser ervan overtuigd dat er nog een wereld te winnen is. “Bedrijven en organisaties uit heel Nederland houden bijeenkomsten in ons theater. Laatst hadden we hier de Douane bijvoorbeeld te gast. Maar gek genoeg weten veel bedrijven uit de gemeente Barneveld nog niet welke mogelijkheden we hier hebben.”
Om daar maar eens mee te beginnen: een grote theaterzaal met 550 zitplaatsen, een podium en professionele licht- en geluidsapparatuur. Een kleine zaal die in elke gewenste setting kan worden ingericht. Verschillende kleinere ruimtes voor bijvoorbeeld workshops of vergaderingen. En dan nog een grote foyer en een eerste verdieping die ook ingezet kunnen worden voor evenementen.
Van congres tot personeelsfeest
Volop mogelijkheden dus voor zakelijke evenementen, zoals een personeelsfeest. “Natuurlijk kun je dat in je eigen bedrijfspand doen. Maar hoe leuk is het om je medewerkers te trakteren op een theaterbeleving? Zo’n feest in het theater is per definitie speciaal. Je medewerkers komen binnen over de rode loper, als we alleen de verlichting aandoen is het al sfeervol. Qua programma kan je alle kanten op. Gezellig eten of borrelen in de foyer, een theaterworkshop of een andere activiteit in de grote zaal, een dansvloer met een band of een singersongwriter in de kleine zaal; je creëert hier moeiteloos je eigen festival.”
Maar denk ook eens aan een netwerkevenement of een (dag)congres in het Schaffelaartheater, geeft Visser aan. “Je kunt voor de deur parkeren, het station ligt op loopafstand. Het theater heeft alle faciliteiten die je nodig hebt en je hoeft in tegenstelling tot bij veel andere locaties geen grote investeringen te doen in bijvoorbeeld techniek en eventinrichting. Tegelijkertijd helpt het theater je om gasten te verrassen. Ja, je kunt drie sprekers na elkaar op het podium zetten. Maar worden je gasten daar echt gelukkig van?”
Het kan zoveel spannender, wil Visser maar zeggen. Met objecten die uit het plafond komen, muzikale breaks als energizer of een eigen theatervoorstelling. “Het mooie is dat wij dat helemaal voor je kunnen regelen. Je zit hier aan tafel met mij en mijn collega Job Hendriksen, die een achtergrond heeft in de theatertechniek. Samen kunnen we een compleet concept voor jouw evenement ontwikkelen. Kies maar uit variant A, B of C. Hoe makkelijk wil je het hebben? Op die manier haal je zoveel meer uit je evenement, terwijl je zelf ook nog eens minder tijd kwijt bent aan de organisatie. Ik zou zeggen: daag ons eens uit!”
In een handomdraai een spannend eventOok voor ‘kleine’ events
Maar denk niet dat je alleen in het theater terecht kunt met grote groepen medewerkers of relaties, benadrukt Visser. “Ook als je een klein evenement organiseert hebben we slimme oplossingen, waardoor je niet ‘verzuipt’ in de ruimte en je toch die theaterbeleving ervaart. Ook kun je hier prima vergaderen of bijvoorbeeld workshops organiseren. Deze week hebben we hier zelfs een uitvaart. Het geeft maar aan hoe veelzijdig het theater is.”
De leden van de JOS en BIK maakten tijdens de nieuwjaarsreceptie al kennis met de veelzijdigheid van het theater. Visser liep daarbij als entertainende gastheer tussen de tafels door. “Maar het is niet zo dat ik per se in de spotlights hoef te staan hoor”, lacht Visser. “Wat mij drijft is dat ik mijn opdrachtgevers en gasten een topavond wil bezorgen. Soms doe ik dat voor de schermen, maar vaker erachter. En uit ervaring weet ik dat kleine details dan een groot verschil maken. Ik heb vaak zat in de zeikende regen voor een dichte artiesteningang gestaan. Juist daarin moet je groots zijn. Even met iemand meelopen naar de auto om cadeaus weg te brengen. De dag voor het evenement om 22.00 uur nog wat regelen als er last-minute iets wijzigt in het programma. Allemaal om te zorgen dat gasten met een big smile door dat theater lopen. Als ik dat zie gebeuren, dan krijg ik een enorme kick.”