Google voert altijd veranderingen door, maar in 2023 komt er één aan die, voor jou en voor ons, veel gaat veranderen. Er komt namelijk een update in het cookiebeleid. Ja, 2023 is nog ver weg, maar het is verstandig om je op tijd voor te bereiden op de cookieless era die eraan komt.
 
Een cookie, wat is dat eigenlijk?
Laten we beginnen bij het begin: wat is een cookie? Ik zal het kort uitleggen. Een cookie is een klein tekstbestandje dat op de schijf van je computer of mobiel wordt gezet door de website die je bezoekt. Alles wat je doet op een website wordt dus opgeslagen in cookiebestanden. Door cookies kunnen adverteerders jou onderscheiden van andere bezoekers. Hierdoor kunnen adverteerders een op maat gemaakt aanbod aan verschillende bezoekers aanbieden. Een winsituatie voor jou als adverteerder, maar ook voor jouw bezoekers, want jij bereikt jouw doelgroep en de bezoekers krijgen advertenties te zien die ze interesseren.

Wat gaat er veranderen?
De cookieless era staat voor de deur. Cookies die bijhouden wat bijvoorbeeld jouw interesses zijn, gaan verdwijnen. Dit houdt in dat wij als online marketeers ongeveer 80% van de data die normaal gesproken inzichtelijk is, niet meer kunnen gebruiken. De cookies die wij gebruiken om gerichte campagnes op te baseren, worden namelijk in 2023 afgeschaft. Maar er zijn gelukkig nog andere opties.

De toekomst
De digitale koektrommel is dus vanaf 2023 redelijk leeg. Maar ja, wat nu? Het is belangrijk om jouw advertentiestrategie erop voor te bereiden. Of je nu zelf de advertenties van jouw webshop plaatst of het uitbesteedt, wees er op tijd bij! Zoek naar alternatieve manieren om je data te verzamelen en je advertenties gericht te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat jij jouw first-party cookies allemaal op orde hebt. Door deze data effectief te gebruiken krijg je meer inzicht in je klanten en hun gedrag, waardoor je op deze manier ook de juiste potentiële klanten kunt bereiken.

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is online marketing consultantbij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of website te halen.