Je zou ze kunnen bestempelen als levenslessen die tot op de dag van vandaag gelden; ‘het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent’, of ‘kennis is macht, maar kennissen is machtiger’. Een partij die uitzonderlijk veel kennis, en dus macht heeft, is Google. En zij zullen er logischerwijs ook alles aan blijven doen om hun macht (en dus kennis) verder uit te breiden. Op welk paard wedden zij?

Ik verwacht veel van de integratie van AI/Gemini (de ChatGPT van Google) in hun ‘2.0 zoekmachine’. En dit met de volgende doelstellingen; enerzijds onze vragen nog beter beantwoorden en anderzijds ons nog langer op hun site houden, zodat zij nog meer kennis en data over ons kunnen verzamelen.

Het belang van SEO & SEA
Met de 2.0 zoekmachine zal Google dus nog meer data/kennis gaan krijgen en zullen wij minder snel (of zelfs helemaal niet meer) hoeven door te klikken naar de website(s) waar Google de informatie heeft vergaard. Wat is dan nog het belang van SEO – het genereren van websitebezoek via posities in de onbetaalde zoekresultaten – denkt u misschien? De kwaliteit van AI en dus ook de 2.0 zoekmachine valt of staat met de kwaliteit van de bron(nen). En om door Google als een kwalitatieve bron gezien te (blijven) worden, konden SEO & SEA weleens belangrijker dan ooit gaan worden. Het nadeel voor u is dat beide kanalen om een investering vragen. En daarmee zou met het oog op Google het volgende meer dan ooit kunnen gaan gelden; wie betaalt, die bepaalt! Nu huldig ik niet per definitie het standpunt dat vroeger alles beter was, maar wat deze ontwikkeling betreft, bekruipt mij dat gevoel voor u als ondernemer wel.

Social search
In het online speelveld zien we ook nog een andere ontwikkeling en die is dat social kanalen zoals Facebook, TikTok en Instagram meer en meer gezien en gebruikt worden als zoekmachine. Je zou het kunnen zien als dat je, mede gebaseerd op de kennis/ervaringen van je kennissen (‘vrienden’), tot het juiste zoekresultaat komt. Dit noemt men ‘social search’.  Als we dan terugdenken aan de levensles ‘kennis is macht, maar kennissen is machtiger’, dan is er met de komst van social search dus eigenlijk niets nieuws onder de zon.

Wil je graag meer bezoekers (traffic) op je website? Ik kom graag een keer vrijblijvend bij je langs om te brainstormen over welke online kanalen voor jullie interessant zouden kunnen zijn.

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.

www.webleads.nl