BARNEVELD - Zelf een offerte samenstellen of online een product configureren. Dat is wat steeds meer consumenten en zakelijke klanten willen, merken ze bij Census. Het Barneveldse internetbureau ziet dan ook een groeiende vraag naar online configurators.

Een mooi voorbeeld? Dat is een configurator die Census ontwikkelde voor Next Venue. Met zo’n 15 monumentale, industriële en circulaire locaties is dit Barneveldse bedrijf één van de grotere spelers in de Nederlandse evenementenbranche. “We merkten dat organisatoren van evenementen in de beginfase op zoek zijn naar transparantie en zich graag zelf willen oriënteren op locaties. Online, op het moment dat het hun uitkomt en zonder dat ze meteen om een offerte hoeven te vragen”, vertelt Frank Berg, marketing manager van Next Venue.

 Dat kan sinds deze zomer met de nieuwe offertetool van Next Venue. Daarmee stellen organisatoren zelf een prijsindicatie voor hun evenement samen. Dat doen ze door een locatie te selecteren en vervolgens in enkele eenvoudige stappen keuzes te maken op het gebied van inrichting, techniek en catering. Bij elke keuze verandert de prijs van het evenement mee. Het is mogelijk om de prijsindicatie op te slaan, te delen met anderen of om te zetten in een definitieve offerte. Heb je vragen? Dan kan een adviseur ‘live’ met je meekijken, waarbij eventuele aanpassingen die de adviseur doet ook direct zichtbaar zijn voor de potentiële klant.

Groeiende behoeft aan selfservice
De offerteconfigurator van Next Venue past in een bredere trend. Online selfservice is namelijk bezig aan een rappe opmars, ook in B2B-markten. “Consumenten zijn gewend om bijvoorbeeld een vakantie online te boeken of digitaal een nieuwe verzekering of een telefoonabonnement af te sluiten. Die ervaring nemen ze mee naar hun werk en daardoor groeit ook in B2B-markten de behoefte van klanten om zelf gemakkelijk en snel bijvoorbeeld een offerte samen te stellen, een product of dienst te configureren of een order te plaatsen”, vertelt Gerson Laanstra, eigenaar van Census.

Technisch internetbureau
Census is een technisch internetbureau uit Barneveld dat websites, webapplicaties, apps en koppelingen met (CRM-)software realiseert. Bij het bedrijf werken 10 medewerkers, waarvan het grootste deel gespecialiseerde developers met een hoog kennisniveau. Tot de specialiteit van Census behoren de wat complexere, technische online projecten.

“De offerteconfigurator van Next Venue is bijvoorbeeld gebouwd met Laravel en Vue.js. Dat zijn technieken die de stabiliteit, veiligheid en snelheid van de configurator borgen. De data in de offerteconfigurator komen via een API-koppeling realtime uit het ERP-pakket AFAS Profit. Hierdoor hoeft Next Venue wijzigingen in mogelijkheden of prijsstellingen slechts op één plek door te voeren”, vertelt Laanstra. “Een speciaal ontwikkelde tool zorgt ervoor dat Next Venue op haar locatiewebsites ‘presets’ kan maken. De offerteconfigurator wordt door zo’n ‘preset’ al deels ingevuld. Gebruikers hoeven in de tool dan alleen nog eventgerelateerde keuzes aan te vullen.”

Multidisciplinaire samenwerking
Voor de offerteconfigurator werkte Census samen in een multidisciplinair projectteam, met Next Venue (opdrachtgever), Simplex (inrichting en processen in AFAS Profit) en Draad (user experience & design). Census zette daarbij een developmentteam in met meerdere frontend en backend-developers, die in korte sprints werkten aan onderdelen van de configurator. “Zo konden we verschillende kwaliteiten van onze developers optimaal benutten en de voortgang in het traject borgen. Want het tempo zat er lekker in. Na de ‘go’ in november 2020 werd in iets meer dan een half jaar toegewerkt naar de livegang van deze complexe maatwerkconfigurator. Inmiddels werken we ook aan de volgende fase: een Mijn Next Venue-omgeving, waarin klanten straks online zelf hun evenement kunnen beheren en makkelijk last-minute aanpassingen kunnen doen. ”

Lagere drempel voor klanten
Door online selfservice te faciliteren neemt Next Venue een drempel voor potentiële klanten weg. Organisatoren die voorheen aarzelden of afhaakten omdat ze nog geen offerte wilden aanvragen, kunnen nu toch een eerste stap zetten. Zo haalt Next Venue door het faciliteren van selfservice meer leads binnen.

“Zeker als concurrenten nog geen selfservicemogelijkheden bieden, kan zo'n configurator echt een usp zijn in het marketing- en salestraject”, zegt Gerson Laanstra van Census. “Bovendien gaat een online configurator niet met vakantie en kunnen potentiële klanten met zo'n configurator ook makkelijk 's avonds of in het weekend zelf dingen regelen. Dat wordt steeds belangrijker nu we meer tijds- en plaatsonafhankelijk gaan werken.”

Frank Berg ziet bij Next Venue ook intern de voordelen van de offerteconfigurator.  “Voorheen was sales vooral druk met het maken en aanpassen van offertes. Hoe meer aanvragen we kregen, hoe meer mensen we daarvoor nodig hadden. Ook konden we maar beperkt onderscheid maken tussen koude en warme leads. Dankzij de offerteconfigurator zetten we daar een stap in en kan sales zich voortaan focussen op het toevoegen van waarde door mee te denken met organisatoren”, vertelt Frank Berg van Next Venue.

Veel technische kennis, snel schakelen
Waarom Next Venue koos voor Census? “Census is al langere tijd onze strategische partner als het gaat om de technische kant van onze websites. Ze kennen Next Venue en onze systemen goed, hebben veel technische kennis in huis en kunnen snel schakelen”, vertelt Berg. “In dit traject waardeerden we het dat ze goed onderzoek hebben gedaan en met onderbouwde technische adviezen kwamen, waarbij we steeds zochten naar de optimale balans tussen de ideale technische oplossing en de oplossing die het best aansluit bij de customer journey van onze doelgroepen.”

Meer weten over de mogelijkheden van een online configurator? Maak een afspraak via census.nl. Daar vind je ook de case van Keurhorst Houtbouw. Census ontwikkelde voor dit Barneveldse bedrijf een configurator waarmee consumenten zelf hun houten schuur of carport kunnen samenstellen en een offerte kunnen aanvragen.

www.census.nl