In drie jaar tijd namen Leobart van den Ham en Roy Schaap van Simplex meer dan vijftig hoogopgeleide consultants aan. En dat met één simpel groeigeheim: zet het geluk van werknemers voorop!

De volle 40 uur per week werken? Een groeiende groep werknemers zoekt naar een andere werk-privébalans. Zeker voor nieuwe generaties op de arbeidsmarkt draait het leven om méér dan werk alleen. Zo combineert Leobart van den Ham het ondernemerschap met een rol als reservist bij Defensie. En zijn er consultants bij Simplex die parttime meubels maken of fitnesstrainingen geven. “Wij geloven dat als je een paar uur in de week iets doet wat je extreem veel plezier geeft, je beter presteert in je werk”, vertelt Van den Ham.

Daarmee biedt Simplex misschien wel de missing link in de moderne arbeidsmarkt. Als consultant bij het Barneveldse bedrijf heb je de zekerheid van een vast contract en het teamgevoel van een werkgever, maar de flexibiliteit die je normaal alleen ervaart wanneer je voor jezelf begint.

Werkgeluk
Die flexibiliteit is niet zomaar een leuke USP om nieuwe collega’s te verleiden. Oog voor wat medewerkers gelukkig maakt, zit verweven in het dna van Simplex. “Human capital is in ons directieoverleg altijd het belangrijkste thema. We gaan tijdens elke meeting al onze collega’s langs: hoe gaat het met ze, wat hebben ze nodig”, vertelt mede-eigenaar Roy Schaap. Je merkt het ook aan de harde prioriteiten die Simplex stelt. Zo duurt een consultancydag bij Simplex standaard zeven uur. “Als je na een dag bij de klant nog moet reizen en ‘s avonds de volgende dag moet voorbereiden, ben je altijd aan het werk. Dat willen we niet”, vervolgt Schaap.


Om diezelfde reden ondersteunt Simplex medewerkers met trainingen op het gebied van bijvoorbeeld timemanagement of persoonlijke effectiviteit. Van den Ham: “Ook hier mailen medewerkers echt weleens buiten werktijd. Gebeurt dat structureel? Dan gaan we wel het gesprek aan. Als je het zelf wilt is het geen probleem. Maar ervaar je het als last, dan helpen we je graag om je werk anders in te delen.”

Groeistrategie
Ons werk draait om het vereenvoudigen en optimaliseren van bedrijfsprocessen, met behulp van de software van AFAS. De consultants van Simplex helpen bedrijven om alles uit die software te halen. Aanvullend kunnen ze je helpen om AFAS te koppelen met andere systemen of workflows te automatiseren die niet standaard in AFAS zitten. De toenemende populariteit van de AFAS-software biedt Simplex een sterk groeipotentieel. Toch ligt de focus niet op bijvoorbeeld meer klanten of meer omzet. “We hebben eigenlijk maar één bedrijfsdoelstelling. We willen elke maand minimaal één nieuwe medewerker aannemen”, zegt Van den Ham.

Dat lukte tot nu toe bijna altijd. En daar komen geen recruiters of andere externe specialisten aan te pas. “Medewerkers zijn onze belangrijkste ambassadeurs. Die vertellen in hun omgeving en op verjaardagsfeestjes over Simplex. Er werken hier bijvoorbeeld drie jongens die op de basisschool al vrienden waren. Het sollicitatiegesprek is bij ons zelden het eerste contactmoment.”

www.simplex.nl

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Schuiteman Accountants.