De verkoper zonder 9-tot-5-mentaliteit

Iedere onderneming is gebaat bij leads. Logisch, want dit levert je als ondernemer sales en dus je brood op. Tot zover niets nieuws onder de zon, maar heb je ooit nagedacht over de beste verkooptactiek? Wellicht heb je een verkoopteam dat zich 40 uur per week inzet voor jouw organisatie. Maar vaak blijft de meest waardevolle verkoper onderbelicht…
Ik heb het over jouw website. Dat is je grootste verkoper. Geen 9-tot-5-mentaliteit, geen pauzes, maar een medewerker die zich ook buiten kantoortijden – en zelfs in het weekend – inzet voor jouw brood. Of het nu de mogelijkheid is om honderden, misschien wel duizenden bezoekers tegelijk te bedienen of om bezoekers in iedere fase van de klantreis door middel van verschillende content en conversiepunten te kunnen helpen. Jouw digitale verkoopmedewerker laat als het goed is geen kansen liggen!
Toch zie ik nog te vaak dat ondernemers hun meest waardevolle verkoper links laten liggen. De website reageert niet snel genoeg, bezoekers worden niet getriggerd of de informatie waar naar gezocht wordt, is lastig of niet te vinden. Vaak schakelen ze daardoor door naar de concurrent. Zonde, want jouw belangrijkste verkoopmedewerker had klaar kunnen staan om van die bezoeker een lead te maken.
Hoe optimaliseer ik mijn verkoper?
Eén tip die ik je graag geef, is om er altijd voor te zorgen dat de vraagstukken die potentiële klanten kunnen hebben, worden beantwoord. Daarmee bedoel ik dat er voldoende content is over onzekerheden of vragen en dat men op een laagdrempelige wijze in contact kan komen. Hiervoor zijn – voor zowel B2C als voor B2B – verschillende tools op de markt, die eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden. Verder dient een website vandaag de dag, ongeacht de branche waarvoor hij dient, op basis van mobile-first gedachtegoed te zijn ontwikkeld. Een website die er vooral op desktop goed uitziet, maar op mobiel slecht functioneert, voldoet tegenwoordig echt niet meer.
Ten slotte is snelheid erg belangrijk. Bezoekers haken gemiddeld al binnen 3 seconden af. Duurt het langer om jouw pagina te laden? Dan heeft je concurrent er potentieel een klant bij. En dat wil je natuurlijk niet...
Investeer daarom in je website alsof het een topverkoper is, want uiteindelijk is dat precies wat het is. Daarmee wordt je website, net als je andere collega’s, ook nog eens steeds beter.
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.