BARNEVELD - Na een periode van thuiswerken rijdt Hans Cramer, General Manager bij FlexiForce B.V., weer dagelijks naar kantoor. Op zijn route vanuit Bathmen naar Barneveld ziet hij opvallend veel distributiecentra verrijzen. De door corona voortgedreven online koopgekte heeft de logistieke sector ongekend hard doen groeien. Goed nieuws voor Cramer en zijn collega's, want “al die panden bevatten heel veel deuren”. En laat dat nou net de core business zijn van FlexiForce.

Internationale spreiding
Het bedrijf dat ooit begon in een kippenschuur in Hoevelaken is vier decennia later uitgegroeid tot een internationaal opererende specialist op het gebied van overheaddeuren. FlexiForce levert onderdelen, deuraandrijvingen, deurpanelen en beslagsystemen aan producenten van overheaddeuren in zowel residentiële (garages) als industriële toepassingen. Vanuit het hoofdkantoor op bedrijventerrein De Harselaar bedient FlexiForce B.V. de Europese markt, maar vanuit de andere vestigingen binnen FlexiForce worden ook de markten Midden-Oosten, Canada en Amerika bediend.

Hoewel je het bedrijf daarmee een multinational zou kunnen noemen, is FlexiForce groot geworden door lokaal te blijven denken, vertelt Cramer. “Wij leveren onze onderdelen en componenten vooral aan lokale en regionale deurproducenten. Ons doel daarbij is altijd geweest om deze bedrijven te ondersteunen in hun groei door kansen te creëren. We willen dat zij zich kunnen onderscheiden met kwalitatief goede overheaddeuren tegen een scherpe prijs. Dat betekent voor ons dat we de toeleveringsketen zo efficiënt mogelijk moeten houden. We hebben in Europa dan ook locaties in Hongarije, Polen, Spanje, Italië en Turkije. Van daaruit leveren we aan het midden- en kleinbedrijf. Van de deurenproducent met 100.000 deuren op jaarbasis tot de ondernemer die per individuele deuropdracht de scharnieren, beslagsets en deuraandrijving bij ons bestelt. Een goede mix. Die insteek heeft uiteraard wel tot gevolg dat je de grotere klanten op den duur verliest. Die gaan zelf produceren. Maar juist door ín de regio te gaan zitten behoud je de aanwas van nieuwe klanten aan de onderkant. Terwijl wij vanuit ons centrale magazijn hier in Barneveld toch grote volumes kunnen blijven draaien.”

Professionaliseringsslag

In zijn twee werkzame periodes binnen het bedrijf (van 2000-2009 en nu weer sinds 2017) heeft Cramer FlexiForce zien professionaliseren. “Waar we voorheen alleen beslagproducten aanboden, bedienen we de markt nu ook met slimme, modulaire systemen, nieuwe diensten en zelfs met complete deuren. FlexiForce is kortom een fullservice bedrijf geworden. Met dochterondernemingen zoals IDD-Parts, waarmee we onze klanten goede after sales kunnen bieden met losse onderdelen.”

Met name in zijn eerste werkzame periode zag Cramer het bedrijf een explosieve groei doormaken. “Het waren hectische, maar ook ontzettende leuke jaren om in te ondernemen. Pionieren bijna. Grofweg elke twee jaar openden we een nieuwe locatie, die we vaak van de grond af moesten opbouwen. Toen we onze vestiging in Hongarije openden bijvoorbeeld, was daar niet eens een stroomvoorziening. Die moest speciaal voor ons aangelegd worden. We groeiden in die tijd van 18 miljoen naar 90 miljoen in 2009 aan externe sales.”

Schaalvergroting
In West-Europa is de extreme groei er inmiddels wel uit. “We zien daar vooral veel schaalvergroting. Net zoals de bakker op de hoek langzaamaan uit het straatbeeld verdwijnt, wordt het in de deurenwereld voor kleine ondernemingen ook steeds lastiger om te opereren. Zeker met de extreem stijgende productie- en transportkosten die we momenteel zien. De prijs voor een container is door corona verzesvoudigd! Voor ons betekent dit een rustige, gestage groei van zo'n 5 procent per jaar. Dit in groot contrast met Oost-Europa, waar de professionaliseringsslag die wij hier de afgelopen twintig jaar in het bedrijfsleven zagen pas net is ingezet. Met al die nieuwe bedrijvigheid, groeit ook de vraag naar industriële en residentiële overheaddeuren. Deze markt wordt bediend vanuit onze vestigingen in Hongarije en Polen, waar Polen vooral een sales- en magazijnfunctie heeft, maar Hongarije ook een grote productiefaciliteit heeft. Dat betekent echter niet dat we in West-Europa helemaal stilstaan. Sterker nog, we staan aan de vooravond van de opening van een nieuwe vestiging in Lyon, want ook Frankrijk is een grote groeimarkt.”

Corporate
De groten worden groter, de kleinere bedrijven verdwijnen. Dat geldt in feite ook voor FlexiForce zelf. De tijden van die kippenschuur in Hoevelaken liggen mijlenver in het verleden. Sinds de overname door Assa Abloy is het lokale karakter van het bedrijf ietwat veranderd. “Op de werkvloer hier in Barneveld hebben we nog altijd dezelfde platte organisatie en no-nonsense sfeer als toen ik hier in 2000 bij het bedrijf kwam werken. Vanaf het management naar boven is het bedrijf qua organisatie en processen aangepast om op professionele wijze aan te sluiten bij de structuren van een corporate. Denk aan rapportages, centrale functies als financiën, HR en inkoop.”

Is dat erg? Cramer: “Nee, het vraagt nogal wat van het management, maar het levert ook veel op. Neem bijvoorbeeld de nieuwe vestiging in Frankrijk (Lyon). De besluitvorming duurt logischerwijs iets langer omdat je niet meer alleen op een onderbuikgevoel een vestiging kan openen, maar als je een goede businesscase hebt wordt dit altijd ondersteund en krijg je de ‘go’ voor kleine en grote projecten. Assa Abloy is weliswaar gericht op groei van het marktaandeel, maar koopt alleen om te kunnen bouwen. Elke overname brengt ons een stapje verder. Met de garagedeurenpoot kregen we er in één klap 30 miljoen omzet erbij en kunnen we onze klanten een nog completer pakket aan diensten bieden. Ook zetten we sindsdien in op cross-selling: componenten én complete deuren. Want de klant is er bij gebaat dat hij in tijden van grote drukte een complete deur bij je kan afnemen. En dat we leven in tijden van ongekende drukte, kan niemand ontkennen.”

www.flexiforce.com