Facebook mag dan de laatste tijd onder vuur liggen, het is nog altijd een van de beste platforms om (potentiële) klanten te bereiken. Maar dan moet je wél meer doen dan af en toe wat posten en hier en daar een bericht promoten. Met deze drie tricks haal je meer uit je pagina.

1. Facebookpixel
De Facebookpixel is een stukje code die je op je website plaatst om meer te weten te komen over wie je website bezoekt en wat die bezoekers daar doen. In eerste instantie lijkt dat misschien niet interessant, want je hebt toch Google Analytics? Toch zou ik je aanraden om de pixel te plaatsen. Met de data die je hiermee verzamelt kun je namelijk slimmere advertentiedoelgroepen maken. Met mensen die waarschijnlijk al geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
2. Facebook Messenger Bots
Ja, de robots nemen ook Facebook over. Een Facebook Messenger Bot is een soort virtuele klantenservicemedewerker. Als iemand reageert op jouw bericht, op een link klikt of een chatbericht stuurt, gaat de Bot automatisch het gesprek aan. (Wees niet bang: je houdt zelf de controle over wat de Bot zegt, maar dat leg ik je een andere keer uit.) Zo kun je dus 24/7 klanten helpen op Facebook. Uit onderzoek blijkt dat de berichten van de Facebook Messenger Bots gemiddeld door 80-90% van de mensen wordt geopend. Vergelijk dat eens met de openingsratio van je e-mails...
3. Klanten retargetten
Heb je een grote database met klanten die alweer een tijdje geleden iets bij je gekocht hebben? Dan is retargeten interessant. Het is mogelijk om op Facebook een lijst met klantgegevens te uploaden en op basis van deze gegevens een advertentiedoelgroep te maken. Zo bereik je in no-time de hele groep met bijvoorbeeld een leuke 'vergeet-ons-niet-actie'. Let wel op dat je toestemming hebt om e-mailadressen op deze manier in te zetten, zodat je niet de nieuwe privacywet (AVG) overtreedt.

Patricia van Beusekom is content marketeer en social media expert bij Hiemstra Media. Ze adviseert ondernemers over slim gebruik van Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en meer...