Op het moment van schrijven is de Coronacrisis met alle maatregelen nog in volle gang. Door marketing-en crisisexperts is genoeg geschreven over wat te doen. Ik ga je niet vertellen dat je juist nu moet investeren. Hoe zeer ik ook geloof in de kracht van marketing, snap ik dat elke ondernemer op haar of zijn eigen manier reageert op een crisis.

Natuurlijk, ook voor NeoSEM is (of was, hopelijk op het moment van lezen) dit een moeilijke tijd. Thuiswerken zonder het gewend te zijn, teruglopende inkomsten en klanten die in zwaar weer verkeren. Nogmaals: ik wil je niet vertellen hoe je om moet gaan met deze of de volgende crisis. Wél wil ik je helpen met een strategie die áltijd werkt. Durf op te vallen!

Corona heeft ons weer lokaal laten kijken: support your locals. Mooie initiatieven ontstonden. Restaurants begonnen met bezorgdiensten, rijen voor bakkerijen. Geweldig, maar hoe houd je dat vol als de storm weer gaat liggen en alles terugkeert naar het ‘oude’?

Zorg dat je lokaal zichtbaar bent. Durf op te vallen.
Alles gaat tegenwoordig via de mail. Hoeveel post krijg jij nog? Durf juist eens die gewaagde offline campagne op te zetten. Of hoeveel SMS’jes krijg jij nog? Ik krijg van welgeteld één lokale winkelier geregeld een SMS’je. En dit terwijl een Barnevelds topbedrijf als Webpower hier schitterende technologie voor biedt.

Experimenteer eens met een Facebook- of Instagramcampagne. Dáár zit jouw doelgroep. Je wilt die klanten ook straks nog in je winkel hebben, toch? Prikkel ze met jouw verhaal. Zorg dat je opvalt. Dit soort campagnes zijn eenvoudig op te zetten, experimenten zijn zo gedraaid. Perfect voor adverteerders met een klein budget.

Het gaat nu niet om investeren, maar het gaat om een gedegen plan. Wat is jouw back-up? Wat is jouw levensvatbaarheid tijdens, maar vooral na de crisis? Verzamel nu adressen en klantgegevens. Het is vandaag de dag zo makkelijk om je ideale klant te bereiken. Maak daar gebruik van. Houd ze betrokken bij jouw winkel.

Alles draait erom dat je jouw doelgroep weet te bereiken. Online of offline maakt daarbij niet uit. Samen met jou pers ik er tijdens een brainstorm waarschijnlijk nog tientallen initiatieven uit. Laat het weten zodra je er klaar voor bent. Ik help je dolgraag!

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is eigenaar van NeoSEM. NeoSEM zet online marketing succesvol in voor landelijke spelers én lokale winkeliers.

www.neosem.nl