BARNEVELD - Greengiving loopt voorop in de markt van duurzame relatiegeschenken. Dat gaat zover dat aan elk product een score is toegekend die inzicht geeft in duurzaamheid. Recent verhuisden de groene gevers naar een nieuw, veel groter pand op een opvallende plek op het Barneveldse bedrijventerrein De Briellaerd. Alle reden dus voor een interview met oprichter en eigenaar Florus Floor.
 
Interview: Hiemstra Media

Wat maakt een relatiegeschenk duurzaam?
We hebben de Green Score ontwikkeld. Een systeem waarbij we aan elk product een duurzaamheidsscore toekennen, weergegeven door middel van een groen blaadje. Onze websitebezoekers en andere klanten kunnen op deze manier makkelijk producten vergelijken én alle duurzaamheidsinformatie over het product zien. Eén van de belangrijkste criteria? De levensduur. Je kunt wel een heel duurzaam pennetje hebben van bamboe, maar als die binnen een week uit elkaar valt, schiet je er weinig mee op. Sommige van onze pennen kunnen wel 5 kilometer schrijven...

Jullie zijn recent verhuisd naar een groter pand. Wat zegt dat over de markt?
De duurzame markt groeit en wij groeien mee. Vooral onze eigen drukkerij breidt steeds verder uit en we hadden meer opslagruimte nodig. Nu maken we daarvoor nog gebruik van verschillende locaties, maar straks staat alles hier. Dat scheelt transportbewegingen en we kunnen daardoor bovendien groter inkopen. Goed nieuws voor onze klanten dus. We zijn dankbaar dat we jaar op jaar gegroeid zijn en inmiddels 26 mensen op de loonlijst hebben.

In 15 jaar tijd is er veel veranderd. Wat valt op?
Vijftien jaar geleden was een kartonnen pen al duurzaam. Tegenwoordig willen mensen weten waarom iets duurzaam is, waar het product vandaan komt en onder welke omstandigheden het gefabriceerd is. Waar men voorheen bewust koos voor duurzame relatiegeschenken, is duurzaam nu eigenlijk de norm geworden.

Hoe gaat Greengiving om met verpakkingen?
We proberen zo min mogelijk plastic te gebruiken. Een deel van de oplossing ligt in de aanvoerketen, dus we zoeken naar leveranciers die zoveel mogelijk plasticvrij leveren. Vroeger keken ze je gek aan, maar die tijd ligt achter ons. We kiezen er ook voor om dozen te hergebruiken en ze dus een tweede leven te geven. Dat kan als verpakking, maar ook als opvulmateriaal bijvoorbeeld.

Welke trends zien jullie in de markt?
Drinkwaren blijven razend populair. De Stanley waterfles bijvoorbeeld, een outdoor-thermofles. Enorm populair geworden door social media. Wat ook opvalt, is dat schrijfwaren en notitieblokjes onverminderd populair blijven, ondanks toenemende digitalisering. En we zien regelmatig dat klanten hun geschenken laten aansluiten op een thema of seizoen, zoals Pasen en de Dag van de Zorg. Zeker met Pasen zien we de afgelopen jaren een groei in het aantal orders.

Wat is de grootste misvatting over duurzame relatiegeschenken?
Er werd weleens gezegd: 'Gooi er maar een groen sausje over en je kan het duurzaam noemen'. Dat is wel verleden tijd. Iedereen beseft dat het belangrijk is dat je laat zien wat je doet. De CSRD-wetgeving verplicht grotere bedrijven om verantwoording af te leggen over hun uitgaven. Dat raakt ook hun relatiegeschenken. We kunnen ze daarbij helpen met eenvoudige rekentools en de Green Score, die inzicht geeft in hoe verantwoord een bepaald product is.

Kun je een voorbeeld delen van een creatieve oplossing voor een klant?
Een klant wilde zijn relaties een boom geven. Leuk idee, maar een beetje complex in de uitvoering. Greengiving bedacht als alternatief een klein berkenboompje in een doosje. Klant blij, wij blij. Het voormalige ministerie van Landbouw wilde 15.000 appels weggeven met een gegraveerd logo erin. Dat zou voor ons betekenen dat we 7 dagen, 24 uur per dag zouden moeten graveren. Dan zijn de eerste appels alweer rot. Uiteindelijk hebben we appels geleverd met een eetbaar logo, gedrukt met eetbare inkt. In beide gevallen had de klant het idee bedacht, en zorgden wij ervoor dat het praktisch uitvoerbaar werd.

www.greengiving.nl