Echt scoren met social media
Zit jouw bedrijf ook op social media omdat ‘iedereen dat doet’ en je ‘niet achter wilt blijven bij de concurrentie’? Dan laat je waarschijnlijk nog grote kansen liggen.
Van Facebook en Instagram tot LinkedIn, Pinterest en TikTok; we brengen er dagelijks uren door. Logisch dus dat je daar als bedrijf zichtbaar wilt zijn. Maar doe dat niet lukraak. De verschillende kanalen worden namelijk door verschillende personen (doelgroepen) gebruikt en men spendeert er ook om verschillende redenen (dagelijks) tijd aan. Het is dus belangrijk dat je nadenkt welke kanalen je kiest en hoe je die inzet.
Duidelijke doelen stellen
Veel bedrijven laten op Facebook of LinkedIn zien wat ze doen. Dit doen ze onbetaald, dus gewoon op hun pagina en daarmee bij volgers in hun tijdlijn of nieuwsfeed. Die volgers zijn echter vaak al klant en weten dus wat je doet. Je schiet dus deels je doel voorbij. Stel daarom duidelijke doelen en koppel deze aan de juiste kanalen, momenten en manieren van aanwezigheid op social media. Dat je een zakelijke doelgroep hebt, betekent niet automatisch dat LinkedIn the way to go is en Facebook niet werkt. Integendeel! Ook een zakelijke doelgroep bestaat uit mensen: mensen die in het bedrijf werken waar jij graag je producten of diensten aan verkoopt.
Denk ook goed na wie jouw berichten te zien krijgen en of dit klopt met de door jou gestelde doelen. Wil je bijvoorbeeld leads genereren? Dan kan het slim zijn om gericht advertenties te tonen aan doelgroepen die jouw bedrijf, product of dienst nog niet kennen, maar wel nodig (kunnen) hebben. En laat ze zien dát ze het nodig hebben. Bied de oplossing voor hun probleem, ook al weten ze nog niet dat ze een probleem hebben.
Ontzorgd worden?
Het kan lastig zijn om jouw doelen om te zetten naar de juiste content, doelgroepen en kanalen. Daarom hebben wij het LEAD-model ontwikkeld. Hiermee breng je, samen met ons, in kaart hoe je jouw doelen het beste kunt vertalen naar acties en resultaten. En op het gebied van social media hebben wij verschillende contentpakketten ontwikkeld, waarbij we je graag handvatten bieden óf geheel ontzorgen op het gebied van social media marketing. Benieuwd of wil je eens sparren over hoe je jouw doelen ver-taalt naar concrete online acties? Laat het ons weten. We kunnen niet wachten om met je mee te denken!
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads. Hét internetbureau voor web development en online marketing.