Pieter de Kruif is techneut in hart en nieren en heeft een passie voor alles waar een motor in zit. Twaalf jaar geleden haalde hij zijn helikopterbrevet. Sindsdien maakte hij honderden vluchten, gebruikt hij twee helikopters en veranderde hij zijn hobby in business. 

Op het helikopterplatform van Heliflight staat de helikopter van Pieter de Kruif al klaar. Voor het interview begint kruipt hij nog snel even achter het stuur. Voor hem de dagelijkse gang van zaken. Hij laat de helikopter van binnen zien en legt dan zijn pilotenpak aan de kant.

Waar komt die passie voor vliegen vandaan?
Ik heb luchtvaarttechnologie altijd interessant gevonden. De complexiteit waarmee die besturingssystemen zijn gebouwd is zo fascinerend. Daar wilde ik als techneut alles van weten. Niet alleen hoe het werkt, maar ook hoe je het gebruikt. Aangezien ik geen ambities heb in de luchtvaart besloot ik mijn helikopterbrevet te halen en de skills te leren om zo’n geavanceerd systeem te besturen.

Zag je op dat moment al een business voor je?
Nee, het was puur hobbymatig bedoeld. Een manier om mezelf uit te dagen en een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Helikopter vliegen is voor mij namelijk méér dan alleen fun. Met de helikopters helpen wij overheidsinstanties bij het maken van zogenoemde gezondheid- en inspectievluchten. Dit zijn vluchten waarbij wij donororganen vervoeren of politie en defensie vanuit de lucht assisteren. Bijvoorbeeld tijdens een vermissingszaak. Onlangs hielpen we de politie bij een zoektocht naar een zesjarige jongen die tijdens het spelen spoorloos verdween. Aangezien hij vlakbij het water woonde vermoedde de politie dat hij in het water terecht was gekomen. Vanuit de lucht zochten wij mee. Dat is best ingrijpend, maar geeft ook voldoening. In Nederland zijn namelijk maar achtenzestig helikopters. Waarvan er maar achtendertig in gebruik zijn door particulieren. Aangezien wij over twee helikopters beschikken kunnen wij op deze manier echt iets bijdragen en een maatschappelijke functie vervullen. Voor mij één van de redenen waarom ik mijn brevet wilde halen. Daar zat verder geen enkel commercieel belang bij.

Wanneer veranderde dat?
Vorig jaar toen Heliflight besloot te stoppen kreeg ik de kans om het bedrijf over te nemen. Ik was op dat moment al lange tijd bij de onderneming betrokken en verzorgde bijvoorbeeld al de planningen. Ik raakte met ze in gesprek en maakte de keuze om Heliflight onder mijn hoede te nemen. Daarmee veranderde mijn hobby in mijn werk. Met Heliflight verzorgen we zakelijke charters en privévluchten zoals film- of trouwvluchten, maar ook vluchten voor maatschappelijke doeleinden. Zo geef ik ook binnen de commercie invulling aan mijn maatschappelijke functie.

Hoe vaak vlieg je nu?
In het seizoen (van april tot en met oktober) hooguit twee keer per week. Ik wil namelijk dat vliegen een hobby blijft ondanks dat het ook werk is. Ik kies daarom zelf welk commerciële vluchten ik zelf doe en besteed de rest uit. Trouwvluchten maak ik bijvoorbeeld vaak zelf. Als helikopterpiloot ben je in dan in de gelegenheid om de grote dag van het bruidspaar nog nét iets specialer te maken. Leuker wordt het volgens mij niet.

Vanaf 2009 bepalen provincies hun eigen regels voor het opstijgen en landen van helikopters op grondgebied van de provincie. Daardoor ben je in Nederland gebonden aan verschillende wet- en regelgeving. Welke invloed heeft dat op jouw hobby en business?
Het vliegen wordt er in ieder geval niet makkelijker op. Dat is één ding dat zeker is. Toen ik begon met vliegen was de regelgeving in Nederland landelijk geregeld. Je moest een vergunning hebben, maar daarna kon je in ieder geval vliegen. Dat is nu anders. De regels die in Gelderland van toepassing zijn, gelden niet in Overijssel. Als je een vlucht wilt maken moet je dus goed uitkijken waarvoor je een vergunning aanvraagt. Ook in de lucht heb je te maken met restricterd areas. De totale regelgeving is mogelijk nog complexer dan het besturen van de heli zelf. Het vergt wat extra geduld om dat ook als uitdaging te zien. Daarom wordt er in de luchtvaart nogal eens spottend gezegd: "when you have time too spare, go by air".

Ook over drones ontstaan steeds meer discussies. Het lijkt wel alsof alles wat in de lucht circuleert wordt gezien als een bedreiging. Waarom ligt dat zo gevoelig?
Tsja. Milieuclubs zijn van mening dat er te weinig rekening wordt gehouden met het vliegen over veestallen en de vogels in de lucht. En beleidsmakers zijn gewoon bang dat het misgaat. In het geval van helikoptervluchten vergeten ze alleen dat wij als piloten zelf ook meevliegen en dus net zoveel belang hebben bij een veilige vlucht. Dat proberen we als collectief duidelijk te maken. Helaas zonder resultaat en dat heeft denk ik te maken met onwetendheid. Beleidsmakers weten te weinig van de helikopter af. Hoe kun je een goed beleid opstellen als je de daadwerkelijke risico’s niet kent? Zoals ik al zei is de helikopter een complex voertuig waar je jezelf niet zomaar ‘even’ in verdiept. Als piloten gaan we collectief graag het gesprek met beleidsmakers in Nederland aan. Om in ieder geval onze kennis over te dragen en hopelijk daarmee ook een verandering teweeg te brengen.

Drones zijn natuurlijk steeds meer in opkomst. Ben je niet bang dat drones het werk van de helikopters voor een groot deel gaan overnemen?
Nee, totaal niet. Ik denk dat drones en helikopters elkaar juist versterken. Zeker als het gaat om militaire trainingen of politiereconstructies. En dat zie ik als een positieve ontwikkeling. Daarentegen kan een drone geen personen vervoeren. De beleving die een rondvlucht biedt is simpelweg niet mogelijk. Daardoor zal de helikopter óók in de toekomst altijd meerwaarde houden.

www.helikoptervluchten.nl