Hij werkte bij één van de eerste webshops van Nederland, lanceerde een eigen internetprovider en slaat nog altijd graag nieuwe wegen in. In gesprek met online veteraan Gerson Laanstra, eigenaar van internetbedrijf Census.

Tekst: Hiemstra Media

Zomer in Barneveld. In een modern kantoor in het centrum van Barneveld programmeren de developers van Census Wordpress- en MODX-websites en online applicaties in Lavarel. Hoe complexer, hoe beter. Zoals een nieuwe website en online boekingsmodule voor MuZIEum, met een realtime koppeling naar het reserveringssysteem en automatische workflows om begeleiders van de museumtours in te plannen.

“Daar gaat ons hart echt sneller van kloppen. Alles komt daarin samen. Technisch is het uitdagend, omdat je werkt met zoveel variabelen. Tijdsloten, groepen, leeftijden, verschillende arrangementen en programma’s. En dat boekingsproces moet natuurlijk ook zo intuïtief mogelijk zijn voor bezoekers, dus hebben we ook goed nagedacht over hoe we die ticketflow zo converteerbaar mogelijk maken”, vertelt Gerson Laanstra.

Groei door focus op techniek
Zijn Barneveldse webdevelopmentbureau viert dit jaar haar 10-jarig bestaan. Naast non-profits en bedrijven uit heel Nederland, mag het ook andere internetbureaus en marketingbedrijven tot haar klantenkring rekenen. Dat heeft alles te maken met de focus die Laanstra in de beginjaren van het bedrijf aanbracht.

“We ontdekten dat we daar goed in waren én dat er markt lag. Als andere bureaus er niet uit kwamen, belden ze ons. Zo hebben we een keer last-minute een website voor een bekend foodmerk geprogrammeerd. Dat merk had de commercials al ingekocht, met spots over hoe je online zelf een nieuwe smaak kon ontwikkelen. Het winnende product zou in de supermarktschappen komen. Alleen die website kwam maar niet van de grond. Dat hebben wij toen achter de schermen opgelost”, vertelt Laanstra.

In de tram voor Prins Bernhard
Zijn voorliefde voor alles wat met internet te maken heeft, ontstond in het dotcom-tijdperk. Eind jaren negentig liep Laanstra tijdens zijn studie Retailmanagement stage bij shop.nl, dat mede was opgericht door Prins Bernhard. Het waren de pioniersjaren van de e-commerce. “Het leek heel wat, maar achter de schermen runde ik met een andere student de webshop. Als er een boek verkocht werd, sprongen we op de tram om het te kopen en op de post te doen.”

Maar, zag Laanstra, dit is wél de toekomst. Waar zijn medestudenten kozen voor een winkeltoekomst, verdiepte hij zich in code en design. Samen met een studiegenoot startte hij vanaf de zolderkamer een eigen internetprovider met een in die tijd unieke mogelijkheid om content te filteren. “Dat was de voorloper van FilterNet, uiteindelijk verkochten we die aan de EO.”

Om vervolgens in een volgend, nieuw online avontuur te springen. De implementatie van digitale loketten en DigiD bij lokale overheden. “Ook een ontzettend waardevolle periode. Ik heb in die tijd veel geleerd over hoe je adviseert, projecten managet en teams aanstuurt. Zaken die ik nog altijd toepas bij Census.”

Online ontwikkelingen
In 25 jaar tijd zag hij de online wereld sterk veranderen. Designs werden responsive, mobile first de norm. En websites veranderden van visitekaartjes in leadgenerators, met steeds meer focus op self service. Zo ontwikkelde Census voor Keurhorst Houtbouw een complexe configurator waarmee je zelf een veranda, schuur, buitenverblijf of hooiberg samenstelt. “Bij elke keuze die je maakt, zie je jouw toekomstige buitenverblijf veranderen. Met zo’n configurator kom je tegemoet aan de behoefte van een groeiende groep consumenten die zich steeds uitgebreider willen oriënteren op een moment dat het henzelf uitkomt. Ook verlaag je de drempel om een offerte aan te vragen.” 

Hoger niveau
Maar misschien wel de meest wezenlijke verandering? “Dat is de verregaande integratie tussen online en offline processen”, zegt Laanstra. “We koppelen websites en shops tegenwoordig met alle denkbare systemen. Van Hubspot tot Afas, van Pipedrive tot Ovatic en van Mailchimp tot HROffice. Zo helpen we bedrijven en organisaties om hun processen te automatiseren en fulfilment naar een hoger niveau te tillen.”

Binnen alle snelle online ontwikkelingen wordt het thema toegankelijkheid met de dag belangrijker, constateert Gerson. “We zien dat bedrijven hun online omgeving tot in detail toegankelijk willen maken, ook voor bezoekers met een beperking. Bij Census werken we met een internationale standaard voor digitale toegankelijkheid, genaamd de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). De standaard is niet alleen ontwikkeld voor mensen met een visuele of auditieve beperking, maar ook voor een groot deel van de ouderen. Het zijn bezoekers die je uitsluit op het moment dat je de toegankelijkheid niet voor elkaar hebt. Vaak wordt er bij dit soort dingen alleen gedacht aan mensen die blind zijn, maar wat als je een gebroken arm hebt en je niet in staat bent een muis te bedienen? Dus moet je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je door de website kunt navigeren met de TAB-toets. Denk ook aan de kleuren. Kan iemand die kleurenblind is de tekst nog steeds goed lezen? Is daar in het ontwerp rekening mee gehouden. Denk ook aan je video's. Zijn ze duidelijk ondertiteld voor slechthorenden. Of voor bezoekers die in de stiltecoupé zitten. Al met al is het een ontzettend belangrijk thema waar we ons bij Census in hebben gespecialiseerd. Dat we als gevolg daarvan voor muZIEum aan de slag mochten was echt een opdracht die bij ons past. Met name bij de werkenbij- pagina waar de vacatures daadwerkelijk gericht waren aan mensen met een visuele beperking. Dan begrijp je eens te meer dat die toegankelijkheid echt moet kloppen.”

Wat hij leerde van een kwart eeuw digitaal ondernemerschap?
“Een van mijn grote leerpunten is dat prestigieuze klussen niet altijd het najagen waard zijn. Werken voor grote merken of het ontwikkelen van bedrijfskritische online software levert status op, maar brengt ook een andere vorm van druk en commitment mee. Je wordt ineens ook verantwoordelijk voor doorontwikkeling, de trajecten worden veel en veel langer. Past dat ook bij de developers in je team? Hun werkplezier is voor mij echt het allerbelangrijkst en dat betekent dat we tegenwoordig vaker ‘nee’ zeggen.”

www.census.nl