Wat voor een gevoel heb jij bij BMW als automerk? Vraag het eens. Je krijgt dan de volgende antwoorden: sportief, stoer, zakelijk, mannelijk, een echte rijdersauto. Hoe komt dat? Wat maakt dat we direct een gevoel hebben bij een merk als BMW? En wat heeft een bedrijf aan een duidelijk merkkarakter? Nu de vraag voor jou als ondernemer: wat kan een merkkarakter jouw bedrijf opleveren? 

Wat is een merkkarakter?
Net als bij mensen kun je ook bedrijven een karakter toekennen. Je hebt hartelijke bedrijven zoals Coolblue, maar ook een bedrijf als Volvo dat duidelijk ervaren wordt als beschermer. Sterke merken laten tijdens de hele customer journey (klantreis) hun karakter zien. Ooit wel eens iets besteld bij Coolblue? Zelfs de blauwe doos bezorgt je een glimlach met hun creatieve grappen. Dat is karakter. ?De slogan van Volvo? ‘For life’. Ze beloven zelfs dat er in 2020 geen dodelijke ongelukken meer gebeuren in nieuwe Volvo’s. Over uitdragen van karakter gesproken...

Oké. En wat is het voordeel?
Mensen doen het liefst zaken met mensen. Die begrijpen we tenminste. Zeker als het karakter bij je aansluit. Maar een bedrijf (lees: merk) is niet één persoon. Een bedrijf is meer dan alleen de directeur.
Toch hebben we behoefte om op een menselijke manier te communiceren. Dus personificeren we merken. Dat gebeurt onbewust in je bovenkamer. En juist daarom is het ontzettend belangrijk dat je als bedrijf een duidelijke merkpersoonlijkheid hebt.
Als je merk een eenduidig karakter heeft voelt dat menselijker. Men weet wat er van het merk verwacht kan worden. Met communicatie-uitingen geef je sturing welk karakter mensen jouw bedrijf toekennen.
Een goed merkkarakter kan een product zoveel meerwaarde geven dat de prijs omhoog kan. Denk nog maar eens aan het automerk BMW. Over voordeel gesproken... 

Aan de slag met je merkkarakter
Is een karakter een keuze? Nee. Een merk heeft een karakter in zich. Die kun je niet opleggen. Ergens in het DNA van je bedrijf zit je karakter al. Je kunt wel aan je karakter bouwen. Dan spreekt jouw merk meer tot de verbeelding. En voelt je doelgroep zich bij je thuis. En nogmaals: je doelgroep gaat makkelijker een relatie aan met een menselijk en karaktervol merk. Want wat is er mooier dan klanten die verliefd zijn op jouw merk?

Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk. Sinds 2006 werkt hij met zijn creatieve team aan merkbaar resultaat voor bedrijven uit de regio.

www.mooimerk.nl