Zo in de tweede helft van het jaar wil ik je een vraag stellen: ‘Wat heeft je marketing tot nu toe opgeleverd en waar is het geld heengegaan?’
En daarbij: ‘Heeft het jouw bedrijf geholpen met het halen van de doelen?’
Jij: ‘Welke doelen?’

‘Wat? Je hebt geen doelstelling voor je marketing?! Dat gaan we vanaf nu anders doen.’
Wat is je doel? Wat wil je bereiken in de komende periode?
• meer aankopen door bestaande klanten
• nieuwe klanten
• meer omzet uit je website
• een ander/beter imago

Begin eens met het kiezen van één van deze strategieën. Dan kunnen je daarna dit grote doel opdelen in andere meetpunten zoals websitebezoek, telefonische aanvragen of klanttevredenheid.

Wie doet wat?
Wie doet nu de brochures, houdt de website bij, plaatst berichten op Facebook, etc.? Je secretaresse als ze tijd heeft? Is dat de beste oplossing?

Vanaf nu ga je het goed aanpakken. Marketing wordt een serieuze taak van een medewerker die daar verstand van heeft. Of zorg ervoor dat je marketingbureau jou zo goed begrijpt dat ze die taak over kunnen nemen.

Maak een jaarplan
Je gestelde doelen ga je niet in 1 week bereiken. Dus kijk vooruit en plan wat je komende 12 maanden wilt gaan doen. En stel jezelf altijd de vraag: met welk doel ga ik dit doen?

• Waar gaan we reclame maken en in welke vorm?
• Zijn er documentatie, brochures of flyers nodig?
• Nieuwe product introducties.
• Beursdeelname, wel of niet doen?
• Welke verbeteringen heeft de website nodig?
• Wat en wanneer posten we op social media?

Resultaat telt
Tijd en energie stoppen in iets waarvan je niet weet of het wat oplevert is niets aan.
Vanaf nu wordt het pas leuk. Want door het behalen van doelen wordt je marketing een tool die meewerkt aan het positieve bedrijfsresultaat.

Daar wordt iedereen gelukkig van!

Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk.
Sinds 2006 werkt hij met zijn creatieve team aan
merkbaar resultaat voor bedrijven uit de regio. Deze
columns zijn terug te lezen op
mooimerk.com/online-magazine