BARNEVELD – Waarom kiezen voor een landelijke cadeaukaart als het ook lokaal én leuk kan? De Cadeaukaart Barneveld wint terrein als hét alternatief voor de bekende cadeaubonnen in relatieschenken en decemberpakketten. “Elke kaart is een investering in je eigen winkelstraat”, zeggen Ies Bos en Simone Giele, die zich inzetten om ondernemers en inwoners enthousiast te maken.

De kaart werd tijdens de coronaperiode in recordtempo gelanceerd als lokaal antwoord op het online shoppen. “Winkeliers zonder webshop zagen hun omzet instorten. Samen met de ondernemersverenigingen en de gemeente hebben we toen de koppen bij elkaar gestoken”, vertelt Ies Bos. De oplossing: een cadeaukaart die je bij meer dan 150 adressen in de gemeente kunt besteden; van kledingwinkels en horeca tot ambachtelijke speciaalzaken en de boekhandel. Simone Giele: “Je kunt ermee naar de slager, naar het museum, lekker lunchen of gewoon je nieuwe jas kopen. En dat allemaal in je eigen omgeving. Je ziet echt dat de kaart lokaal kopen leuker én makkelijker maakt.”

Die brede inzetbaarheid is volgens Simone ook precies de kracht van de kaart. “Mensen kopen hem omdat ze iets willen geven waarmee de ontvanger zelf een keuze kan maken. Maar ook omdat ze het belangrijk vinden om de lokale middenstand te ondersteunen. En werkgevers vinden het prettig dat hun geschenk meer is dan een papieren kaart: het is een gebaar dat dicht bij huis blijft. Dat doen ze in groten getale in december, maar de kaart is ook populair als jubileumcadeau, vrijwilligersvergoeding of verjaardagspresentje. Iedereen wint: de gever, de ontvanger én de lokale ondernemer.”

Van relatiegeschenk tot kerstpakketVoor werkgevers biedt de cadeaukaart praktische voordelen. De kaarten zijn eenvoudig te bestellen via www.cadeaukaartbarneveld.nl, kunnen digitaal of fysiek worden geleverd en eventueel worden ingepakt. “We werken ook samen met leveranciers van kerstpakketten, dus een combinatie met lokale producten is zo gemaakt”, aldus Ies. “En heb je grote aantallen nodig, dan regelen wij dat. Inclusief bedankkaartje of personalisatie. Of stap binnen bij één van de lokale verkooppunten.”Veel bedrijven zijn inmiddels vaste klant geworden. De gemeente Barneveld gebruikt de kaart voor mantelzorgers, en ook maatschappelijke organisaties doen mee. Simone: “Juist bedrijven met een sociaal hart kiezen voor de Cadeaukaart Barneveld. Omdat ze begrijpen wat het betekent als elke euro opnieuw in de regio rouleert.” De cadeaukaart bewijst ook in de praktijk haar waarde. Tijdens acties zoals de Week van de Stenen Winkel werd er drie keer zoveel besteed als het jaar ervoor. “Je ziet dat mensen sneller een winkel binnenstappen als ze zo’n kaart hebben”, zegt Ies.

De kaart wint jaarlijks aan populariteit, zowel in verkoop als bij ondernemers die meedoen. Simone: “We blijven actief in gesprek met winkeliers over deelname, die we als stichting stimuleren via lage instapkosten en kortingen voor leden van ondernemersverenigingen. “We willen verbinden en samenwerken, niet belasten. Het doel is dat iedereen profiteert.”

Als het aan Ies en Simone ligt, krijgt de cadeaukaart binnenkort een digitale update. “We onderzoeken hoe mensen ook online makkelijker kunnen betalen, bijvoorbeeld met een unieke code op de webshop. Dat vraagt nog wat van de techniek, maar we willen het gebruikersgemak blijven vergroten.” Daarnaast wordt er voorzichtig gekeken naar uitbreiding met een toeristische variant van de kaart. Dat is winst voor de hele keten.”

www.cadeaukaartbarneveld.nl