BARNEVELD – De economische schade door files op de snelweg A1 tussen Hoevelaken en Barneveld is vorig jaar met 1 miljoen euro toegenomen. De totale fileschade op dit traject bedraagt nu 4,2 miljoen euro. 

Dat blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van transportorganisaties evofenedex en TLN. De stijgende filekosten geven het traject een dubieuze topnotering in de fileranglijst. De A1 bij Barneveld behoort daarin tot de tien duurste verkeersknelpunten van Nederland.

Extra reistijd
Bij de schade gaat het onder meer om kosten van stilstaande vrachtwagens, extra reistijd en brandstofkosten van voertuigen die moeten omrijden, de inzet van extra voertuigen om goederen op tijd af te leveren en extra personeelskosten om rit- en routeplanningen aan te passen. TLN en evofenedex wijzen erop dat files daarnaast ook indirecte schade veroorzaken, bijvoorbeeld doordat producten later in de winkel liggen of productieprocessen van bedrijven vertraging oplopen.

"De toenemende fileschade zet de logistiek van Nederlandse handels- en productiebedrijven onder druk. Op lange termijn heeft dit een negatieve invloed op het vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland. Investeringen in infrastructuur zijn daarom hard nodig", stelt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van evofenedex.

Vertraging infraprojecten
Geld voor aanpassingen van het wegennet is er wel, de grote vraag is alleen wanneer dat gebruikt kan worden. Door de stikstof- en PFAS-crisis liggen grote wegenbouwplannen namelijk stil. Onlangs meldde verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen nog dat de reconstructie van knooppunt Hoevelaken één tot drie jaar vertraging oploopt door de stikstofproblemaktiek. Aanvankelijk zouden die starten in 2021. Dat gaat dus niet lukken. Welke gevolgen de stikstofproblematiek heeft voor de daaraan gekoppelde verbreding van de A1 tussen Hoevelaken en Barneveld of de reconstructie van knooppunt A1/A30, is onbekend.

(Foto: anwb)