BARNEVELD - Vandentop Tuinhout zocht een manier om hun werkgeversmerk krachtig neer te zetten. In samenwerking met Beelddenkers werd een werkgeversmerkvideo gemaakt die niet alleen het DNA van het bedrijf laat zien, maar ook aantoonbaar bijdraagt aan succesvolle personeelswerving. "We zien nu veel meer kwalitatief goede sollicitaties."

Vandentop Tuinhout, leverancier van kwalitatief tuinhout aan hoveniers en particulieren, heeft de laatste jaren een flinke groei doorgemaakt. "En hoe drukker het werd, hoe meer personeel we nodig hebben", vertelt marketingmanager Demian Bake.

Het bedrijf had al geïnvesteerd in fotografie en een goede 'werken bij'-website, maar miste nog een manier om de cultuur en sfeer van Vandentop Tuinhout over te brengen aan potentiële sollicitanten. "Daarom wilden we een goede werkgeversvideo laten creëren, waarin we laten zien wie we zijn en hoe leuk het is om hier te werken."

Het proces ging op initiatief van Beelddenkers van start met een storyboard, waarin het complete verhaal werd uitgestippeld: wat wil Vandentop Tuinhout uitstralen? Welke afdelingen moeten in beeld komen? Welke kernwaarden zijn belangrijk? Demian: "We wilden dat de video energiek en vlot zou zijn, met een lekker muziekje erachter. Die laat zien dat we een jong, ambitieus bedrijf zijn met veel onderlinge betrokkenheid." De teksten voor de voice-over schreef Demian zelf, waarbij Beelddenkers hielp deze passend te maken binnen de video en de gekozen shots. Voor de stem werd gekozen voor dezelfde voice-over die Vandentop Tuinhout ook voor andere marketinguitingen gebruikt, zoals radioreclame, voicemail en andere video's. "Dat geeft één lijn in onze communicatie."

Efficiënte opnamedag
Na een goede voorbereiding vond de opnamedag plaats in september. Het videoteam nam alle shots in één dag op. "We hadden er de hele dag voor uitgetrokken, maar volgens mij waren we om twee uur al klaar", herinnert Demian zich.

Het draaiboek zorgde ervoor dat alle medewerkers wisten wanneer ze in beeld moesten komen en hoe ze zich moesten gedragen. "Het was wel duidelijk dat de Beelddenkers precies wisten waarmee ze bezig waren. Dat was heel fijn."

Creatieve inbreng
Hoewel Demian duidelijke ideeën had, bracht Beelddenkers ook eigen creativiteit in. "Het droneshot aan het einde is echt heel tof gedaan. Ook het begin van het filmpje, waar collega's aan komen fietsen, dat vroeg-in-de-ochtendgevoel: dat hadden we wel een beetje geschetst, maar niet zo concreet bedacht."

De video is sinds oktober te zien op de 'Werken bij'-website van Vandentop Tuinhout en wordt continu ingezet op sociale media. "Hij is inmiddels ruim 180.000 keer bekeken op onze website en socialmediacampagnes. En niet zonder resultaat: we hebben nu echt veel meer sollicitaties dan voorheen. Bovendien zijn het kwalitatief betere kandidaten. We hebben het gevoel dat de aansluiting tussen degene die tegenover ons zit en de cultuur die hier heerst, veel beter matcht."

www.beelddenkers.nl