Bij het boeken van jouw vakantiehuisje kijk je natuurlijk even naar de reviews. Zijn die niet oké, dan zoek je snel verder. Hetzelfde geldt bij andere producten. Vergelijkingssites maken het de consument steeds makkelijker: een blik op Beslist.nl of Tweakers.nl en je bent een stuk wijzer.

Als online particulier koper kun je echter ook te maken krijgen met onduidelijkheden, of zelfs met fraude. Vanuit ‘Europa’ komen daarom steeds meer regels om de consument te beschermen. Zo trad eind mei dit jaar de Wet modernisering consumentenbescherming in werking. Daarin zijn diverse nieuwe regels opgenomen.

Duidelijkheid creëren
Zo krijgen online marktplaatsen nieuwe plichten opgelegd. Een online marktplaats speelt een bemiddelende rol tussen koper en verkoper. Denk aan Amazon, Bol.com en Marktplaats. Door die bemiddelende rol kunnen onduidelijkheden ontstaan. Daarom worden online marktplaatsen verplicht om consumenten vóór de koop te informeren of de verkoper een professionele handelaar is of niet, wie verantwoordelijk is voor retourneren, de manier waarop de rangschikking van aanbiedingen wordt bepaald, enzovoorts.

Controle van reviews
De nieuwe wet verplicht handelaren die reviews laten plaatsen om informatie te verstrekken over de echtheid ervan. Die informatie moet aangeven hoe de handelaar controles uitvoert, op welke manier de beoordelingen worden verwerkt en of voor de beoordelingen is betaald.

Om een voorbeeld te noemen: een handelaar mag niet beweren dat de beoordeling van een product is geplaatst door iemand die het product zelf heeft aangeschaft, als hij geen stappen heeft ondernomen om dit te checken. Hij zal verdachte patronen moeten detecteren, zoals een groot aantal beoordelingen in heel korte tijd. Of moeten checken of identieke teksten worden gebruikt bij verschillende beoordelingen.

Beter beschermd naar een event
Sommige ‘tusssenhandelaren’ kopen grootschalig en geautomatiseerd tickets van evenementen en concerten op, en verkopen deze voor een hogere prijs door. Ook deze praktijk wordt door de nieuwe wet aan banden gelegd. Bedrijven die zich niet aan de nieuwe regels houden, lopen risico op een stevige boete van de ACM. Het idee is dat consumenten online op deze manier beter worden beschermd.

Jan-Kees Karels is advocaat bij Wolleswinkel Hofman advocaten in Barneveld. Vragen of opmerkingen? Mail naar: karels@wolleswinkelhofman.nl.

www.wolleswinkelhofman.nl