BARNEVELD – Gezond verstand en geloof in oprechte aandacht. Voor Wilma en Evan van Doornik vormen ze het kompas voor succesvol ondernemen. Aan de Plantagelaan runnen zij twee bedrijven. Evan een onderneming in ledverlichting (Meesters in Led). Daarnaast ondersteunt hij Wilma met Salon Uniek, een gedurfd beautyconcept dat in tien jaar tijd uitgroeide tot een salon met karakter, zorg en zichtbare impact. “We zijn geen bedrijf waar mensen in en uit lopen. We bouwen aan relaties, met klanten én collega's.”

Tekst: Hiemstra Media

Wilma was pas 21 toen ze besloot het ondernemerspad te verkennen. “Ik had al de nodige ervaring opgedaan in een kapsalon, maar wilde graag iets neerzetten wat er nog niet was”, vertelt ze. “Niet alleen knippen, maar een compleet beautyconcept.” De locatie was snel gevonden: het voormalige bedrijfspand van Evans vader, gelegen aan de Plantagelaan, kwam vrij. “Het stond leeg en voelde meteen goed. We hebben het met behulp van familie helemaal verbouwd tot salon.”Ze nam de tijd om zich goed voor te bereiden: extra opleidingen, certificeringen en een omscholing tot haarwerkspecialist. “Juist om iets te kunnen betekenen voor mensen in een kwetsbare fase. Het gaat dan niet alleen om haar, maar om zelfvertrouwen, identiteit en herstel.”

Die combinatie viel op. De salon groeide snel. “Er waren dagen dat we honderd klanten per dag 'nee' moesten verkopen omdat we vol zaten”, vertelt ze. “Het liep storm. Soms dachten we echt: het lijkt wel of andere salons vandaag gesloten zijn.” Het geheim? Een mix van kwaliteit, innovatie en betrokkenheid. “Je kan het je nu niet meer voorstellen, maar we waren bijvoorbeeld de eerste in Barneveld waar klanten online afspraken konden maken. Gratis parkeren voor de deur was ook een pré. Maar ons belangrijkste wapen: een sterk, stabiel team.”

Dat Salon Uniek naam heeft gemaakt, is niet alleen te danken aan wat er gebeurt in de stoelen, maar ook door hoe het bedrijf erachter wordt opgebouwd. “Alles moet kloppen: de uitstraling, de service, de mensen. Liever investeren we in een goed team, dan in dure reclamecampagnes.” Dat beleid werpt nog altijd zijn vruchten af. “We zijn geen bedrijf met snelle doorloop. We bouwen aan relaties met klanten én collega’s.”

Scherpe keuzes
De weg omhoog is niet altijd vanzelf gegaan. “De eerste jaren maakten we lange dagen. Zes dagen per week tot elf uur ’s avonds. Dat hoorde erbij. Je moet meters maken”, vertelt Wilma. Tegelijkertijd werd er aan de achterkant hard gerekend. “Met hulp van een goede accountant hebben we scherpe keuzes gemaakt. De tarieven gingen van 17 naar bijna 40 euro. Dat moest, maar mensen begrepen het. Ze zagen wat ze ervoor terugkregen.”

Evan: “Wilma is de motor op de werkvloer. Ik kijk naar de cijfers, plannen en structuur. We bespreken alles samen. Dat werkt goed.” Ook zijn eigen bedrijf Meesters in Led houdt hij bewust overzichtelijk. “Geen grote campagnes of groeidoelstellingen. Alleen projecten die bij ons passen. Bijna alles via-via. Zo blijft het behapbaar én persoonlijk, waardoor de combinatie goed werkbaar is.”

Na achttien jaar samen (ze kregen al vroeg verkering) zijn er best wel eens discussies, vertelt Wilma. “Maar we weten wat we aan elkaar hebben. Die onderlinge balans straalt misschien ook wel af op het hele team. We hoeven bijna nooit actief te werven. Mensen voelen de sfeer. We krijgen regelmatig sollicitaties van mensen die zeggen: ik wil bij jullie werken.”

In de moeilijke jaren hielden ze koers. “Corona was pittig”, vertelt Wilma. “We moesten drie keer dicht. En omdat we net hard groeiden, vielen we in tegenstelling tot wat mensen soms denken, buiten alle steunregelingen. De omzet was wel gegroeid, maar daarmee ook onze personeelskosten en daar werd niet naar gekeken. Alle salarissen werden gewoon doorbetaald in de sluitingsperiodes en de overheid heeft ons daar niet mee geholpen.” Toch besloten ze uit te breiden. “Iemand vroeg of we hun salon in Woudenberg wilden overnemen. Spannend, maar het voelde goed. En als ondernemer moet je durven. Juist als het tegenzit.” Hun aanpak op basis van vertrouwen, intuïtie en kwaliteit blijkt te werken. “We geloven in natuurlijk groeien. Als iets bij je past, komt het vanzelf op je pad”, zegt Wilma. “Die filosofie maakt Salon Uniek tot een plek waar klanten zich thuis voelen. We kennen onze klanten; weten wie ze zijn, wat ze willen. Dat persoonlijke contact is goud waard.”

Ondertussen zijn ze naast ondernemers ook ouders van drie jonge kinderen. “De jongste is net één, dus het is soms echt plannen”, lacht Wilma. “Maar we verdelen de zorg, springen bij als het moet. De ene keer beginnen we vroeg, de andere keer werken we ’s avonds nog even door. Het vraagt wat, maar het levert ook veel op.”Toekomstplannen? Die zijn er, maar zonder strak omlijnd groeimodel. “We hebben nu twee vestigingen, in Barneveld en Woudenberg. Wie weet openen we er nog tien, maar dan wel op onze manier. Niet met managers of een hoofdkantoor, maar met mensen die bij ons passen. Geen keurslijf, geen systeemfabriek. Als we uitbreiden, dan omdat het goed voelt en omdat we erin geloven.”

www.salonuniek.nl
www.meestersinled.nl