Geurt Buurman: ‘Ik ben helemaal niet zo’n autovent’
In deze rubriek zijn al diverse autoliefhebbers de revue gepasseerd. Kilometervreters met een passie voor pk’s en met motorolie in het bloed. In deze editie vertelt Geurt Buurman over zijn zakelijke auto. Na 38 jaar in de autobranche, waarvan 24 jaar aan het hoofd van Auto Versteeg Buurman, moet de Voorthuizenaar wel de kroon spannen. Toch?
Wat voor auto rijd je?
,,Een Peugeot 508 SW RXH Hybride, 200 pk. Een dikke wagen, want ik moest van de jongens op de zaak iets stoers rijden. Niet dat ik erg veel kilometers maak, zo’n 15.000 per jaar. Ik houd namelijk niet zo van autorijden. Als we carpoolen, stap ik meestal achterin. Ik vind vooral een goede geluidsinstallatie erg belangrijk. JBL-speakers, Kayak op de radio. Dan rijd ik zo nog een extra rondje.’’
Het uiterlijk is dus minder belangrijk?
,,Nou, ik heb inmiddels wel het leeuwtje in mijn hart gesloten. Ik kan er slecht tegen als mensen iets slechts zeggen over Peugeot. En natuurlijk vertegenwoordig je ook een merk. Alleen kies ik zelf doorgaans niet de hele snelle wagens. We zijn in Barneveld dealer van Mitsubishi, maar ik hoef bijvoorbeeld geen Outlander. Dat is meer iets voor mijn collega Korstiaan Versteeg. Maar de jongens hebben gelijk. Hiervoor had ik een prima zakelijke 308, maar daar hoorde ik nooit iemand over. Nu zeggen mensen: ‘Dat is een mooie bak’. Dus het werkt wel. Deze is veel goedkoper, maar hij meet zich wel met de stoere bakken.’’
Zou je als niet-dealer wat anders gereden hebben?
,,Als ik een ander bedrijf had gehad zou ik ook geen Audi of BMW hebben gereden. Waarschijnlijk ook een Peugeot. Geen nieuwe, maar een klassiek model. Waarom zou een garagehouder eigenlijk per se autogek moeten zijn? Ik houd van het ondernemen. Toevallig is het een garage geworden, maar het had net zo goed een ander bedrijf kunnen zijn.’’
Hoe zou je je rijstijl omschrijven?
Lacht. ,,Een ouwelullenrijstijl. Ja echt, het is verschrikkelijk. Mijn vrouw rijdt pittiger dan ik. Ik maak er met deze hybride alleen wel een sport van om een zo gunstig mogelijk verbruik te halen. Zodra het display op elektrisch schiet, dan begint het: anticiperen, niet met alle geweld optrekken, het nieuwe rijden. Dat vind ik leuk. Het is best een zware auto, maar ik heb de 1 op 20 al gered.’’
Dan zal het met de boetes ook wel meevallen?
,,Ja, die krijg ik zelden. De hoogste ooit was € 276. Ik weet nog goed hoe dat kwam. Op de A30, ik moest naar Wageningen en er was een zakelijk dingetje waar ik me kwaad om maakte. Echt zonde van het geld.”
Wat was je allereerste auto ooit?
,,Een Simca 1100 TI, een gele. In die tijd was dat een snelle auto die het goed deed bij de meisjes. Of dat ook werkte? Ach, het was 1978. Waar hebben we het over, ik was zo jong. Ik werkte namelijk al voor m’n rijbewijs bij de garage. Dus dan moest je toch een leuke auto hebben.’’
Is er toch een ultieme droomauto?
,,Eigenlijk niet. Ik heb wel een paar oldtimers. Geen coupés meer normale auto’s uit het straatbeeld van vroeger. Die zijn trouwens veel exclusiever. Een Peugeot 204 uit 1972 zie je nooit meer. Of een oude 205 van 25 tot 30 jaar oud. Mensen halen daar mooie herinneringen aan op. ‘Die hadden wij vroeger ook.’ Of: ‘We gingen vroeger met z’n allen bij opa in de Familiale.’ Dat zijn pas droomauto’s.’’